Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 3368 ggr
DesK
2011-03-14 11:45

Potatis och purjolökssoppa - recept

6-8 potatisar
1-2 purjolökar
2 vitlöksklyftor
1.2 liter vatten
2 grönsaksbuljontärningar
2 deciliter creme fraiche
Svartpeppar och eventuellt salt

Skala potatisen och skär den i lagom munsbitar.
Snitta upp purjolöken och skjölj den noga.
Skär bort rotfästet och skär sedan hela purjolöken i tunna skivor.
Smält lite smör i en gryta och lägg i det mesta av purjon, spara cirka 1/4 till senare. Observera jag använder alltid hela purjon alltså även den gröna delen. Dels blir det fin färg på soppan och dels tycker jag att smaken också blir bättre.
Tillsätt potatisen, vattnet och grönsaksbuljongtärningarna.
Låt koka tills potatisen är mjuk.
Krydda med pressad vitlök, svartpeppar och smaka av med salt.
Tillsätt till sist creme fraichen och låt soppan bli genomvarm och garnera med resren av purjon.

När man gör så här är ju soppan vegetarisk, naturligtvis kan man byta ut grönsaksbuljongen mot hönsbuljong. Soppan kan också mixas slät innan creme fraichen och den sista purjon tillsätts. En varm sommardag passar den också att äta rumstempererad eller kall. (1-2 deciliter torrt vitt vin förhöjer smaken, men minska i sånna fall vattnet med lika mycket.)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[YlvaP]
2011-03-14 14:33
#1

Tack. Måste köpa creme fraishe också, det visste jag inte.

DesK
2011-03-14 14:38
#2

Du kan ta grädde eller byta en del av vattnet mot mjölk också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-03-14 15:38
#3

Hihi har ingen grädde hemma heller. Tungan ute

DesK
2011-03-14 19:24
#4

Ylva du kan som sagt byta ut en del av vattnet mot mjölk eller hoppa över mjölkprodukterna helt och hållet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2011-03-14 19:30
#5

Superbra recept, jag som har planerat potatis och purjolökssoppa ett par dagar nu Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Vosjes
2011-03-14 19:30
#6

Förresten kan man även lägga i lite tärnad kyckling om man vill ha "lite mer".

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
DesK
2011-03-14 19:39
#7

Klart att man kan lägga i lite strimlad eller tärnad kyckling - vips så har vi 2 olika bra och enkla vardagsrecept på soppa Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-03-14 19:50
#8

Tack Desk. Tror dagis använt sig av någon mjölkprodukt så det kanske inte skulle smaka likadant om jag bara tog vatten. Hihi. Vill ju inte förstöra förväntningarna för damen.

[YlvaP]
2011-03-18 15:58
#9

Idag blev det en redd potatis- och purjolökssoppa här hemma. För mig skall den vara redd. Har alltid tyckt att denna soppa varit osmaklig men eftersom dottern ville ha en sån så fick jag också äta och det var helt okej att äta. Tog till och med en andra portion.

Barnen fick jag och farmor tvinga i maten för dom skulle minnsann inte äta upp sina "äckliga" soppor.

Flört

DesK
2011-03-18 19:54
#10

Ja många tycker bäst om denna soppa när den är redd, men mina tjejer tycker bäst om den som klar, det vill säga inte redd. För övrigt är mina rjejer inte särskilt förtjusta i soppor, men just denna soppa och nässelsoppa utgör undantagen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-03-18 20:02
#11

Nu jag hittat ett pra koncept så skulle jag vilja göra flera soppor än korv/köttsoppa. Det var riktigt roligt att laga denna måltid. Kände mig riktigt stolt som lagade maten till oss. Skrattande

Blev ledsen när barnen sa att den var "äcklig" för det var den verkligen inte. men jag får pina dom med sån här mat för nu är mamma trött på den dåliga maten vi haft i så många år.

DesK
2011-03-18 20:10
#12

#11 Min sambo som just läste ditt inlägg hälsar: Ge inte upp! Kör på! Du kommer att lyckas! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-03-18 20:14
#13

Tacka och hälsa din sambo. Skrattande

Annons:
DesK
2011-03-18 20:49
#14

Heja heja hälsar sambon! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: