Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 6108 ggr
[Tassy]
3/13/11, 11:23 PM

Lasagne - billigt och lätt att frysa in - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köttfärsröra

3-5 morötter som rivs eller hackas i mixer
1 gul lök som hackas
1 köttbuljongtärning
cirka 1 deciliter ketchup (eller egen tomatröra om man vill få det nyttigare, ta då ½ matsked socker i den)
2 burkar krossad tomat
1-2 vitlöksklyftor som pressas
5-600 gram köttfärs
1-2 deciliter vatten
grillkrydda eller andra kryddor till köttfärsen, ja gbrukar häva i lite timjan och oregano också.

Sås

1 klick smör eller margarin (3-4 matskedar (det går åt mycket sås))
mjöl
mjölk

riven ost
olja (matolja, rapsolja eller olivolja)
lasagneplattor

Gör såhär

1. Hacka/riv morötter och lök, stek detta sedan i olja så det blir mjukt (ca 10 minuter).

2. Häv ner morots/lökhacket i en rymlig gryta och töm i de krossade tomaterna. Pressa i vitlök och tillsätt köttbuljongtärningen. TIllsätt ketchup eller egen tomatröra.

3. Stek upp köttfärsen och krydda den. Tillsätt sedan vattnet och låt detta puttra tills det är lagom torrt igen. Rör om ordentligt.

4. Töm ner köttfärsen i grytan med resten och rör om. Låt detta puttra under lock i 30 minuter. Rör om då och då.

5. Koka såsen genom att smälta smöret, vispa ner lagom mängd mjöl så det blir som små fasta klumpar och töm på rejält med mjölk. Låt koka i 3 minuter. Späd med mer mjölk vid behov.

6. Ställ in ugnen på 200 grader.

7. Varva köttfärsröran, såsen, riven ost och lasagneplattor i en ugnsäker form. Tänk på att inte ha plattor i botten och på toppen.

8. Ställ in lasagnen i ugnen (ganska långt ner) i 45 minuter. Håll koll då den brukar behöva täckas över med folie efter en stund.

9. när 40 minuter har gått, toppa lasagnen med ost och låt det smälta med de sista minutrarna.

10. Låt lasagnen vila i minst 15 minuter innan servering.

Kan med fördel frysas in i matlådor. Glad

Annons:
[ngupa]
3/14/11, 8:38 AM
#1

Låter gott!

men jag som lchf´are får då istället för pasta använda exempelvis aubergine och /eller zuccini som pasta  och grädde istället för mjölk och göra mindre sås. Skrattande

DesK
3/14/11, 11:53 AM
#2

Det är också gott att låta lite riven ost smälta i den ljusa såsen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
3/14/11, 11:55 AM
#3

Lasagne kan man ju också göra i så många olika varianter och det räcker länge om man gör en rejäl "sats" på en gång. Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[YlvaP]
3/14/11, 2:36 PM
#4

Oj det låter gott men jag är så dålig på att laga lasagne så jag vågar mig inte på det när jag är ensam hemma. Blir bara om farmor kommer på besök eller om vi är hos dom.

Vosjes
3/14/11, 4:42 PM
#5

#4
Ursäkta att jag frågar men hur kan man vara dålig på att laga lasagne? Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[YlvaP]
3/14/11, 5:07 PM
#6

Det är så mycket man skall göra. Bland ingredienser till sås och liknande. Och sen blir det aldrig bra i ugnen.

Annons:
Vosjes
3/14/11, 6:47 PM
#7

Intressant.
Jag själv tycker att lasagne är något av det enklaste man kan laga men alla tycker olika Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Aquelegia]
11/7/12, 10:45 PM
#8

Här är någon som skall ställa sig och laga lasagne imorgon eller på fredag! ^^

Anterrabae
11/8/12, 12:17 AM
#9

Jag brukar köra lasagnen i 150-175 grader, och betydligt längre tid, då sätter den sig bättre och blir krämigare. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/8/12, 12:58 AM
#10

Denna jag brukar göra blir otroligt krämig ändå, nästan lite väl krämig ibland Tungan ute

Anterrabae
11/8/12, 4:12 PM
#11

Mina brukade bli lite lösa, och inte hålla lagren, såsiga så att säga. Med längre tid och lägre temp så behöll den krämigheten, höll ihop utan att bli torr :) då blev jag nöjd!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
11/8/12, 6:40 PM
#12

Jag har samma problem att den inte håller ihop dock har jag aldrig folie på eller kör låg temp, försöker med folie först så får vi se vad som händer. Funkar inte det tar jag och sänker tempen nästa.

[Tassy]
11/8/12, 7:25 PM
#13

Tänk på att lasagne behöver stå till sig länge efter ugnen, gärna med folie och "stabba till sig" för att det ska hålla ihop bra. (iallafall min lasagne)

En bra lasagneform är också viktig för resultatet. Glad

Annons:
Anterrabae
11/8/12, 7:29 PM
#14

Det är nog det min gör i ungen, när jag har låg temp Flört men bra att ha fått en förklaring till varför det inte blev bra förr.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/8/12, 7:30 PM
#15

#14 Ja, det tror jag nog!

Anterrabae
11/8/12, 7:33 PM
#16

Skrattande

Fattade aldrig varför det inte funkade förr. gjorde ju precis som man skulle.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/8/12, 7:37 PM
#17

Det är nog samma sak som gör att lasagne är godare dagen efter, för då har den helt enkelt vilat ihop sig helt klart. Glad

[Aquelegia]
11/8/12, 8:00 PM
#18

Att jag inte tänkt på det innan, är ju samma princip som med gratäng! Nåja hoppas på bättre lasagnelycka.

Vad är en bra lasagneform?

Anterrabae
11/8/12, 8:04 PM
#19

Jag använder en ugnsfast glasform, typ som den Tassy har på bilden, Alternativt en motsvarande i porslin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
11/8/12, 8:05 PM
#20

Oj, missade bildenOskyldig En sådan glasform har jag med ^^

Annons:
[Tassy]
11/8/12, 9:27 PM
#21

Det viktiga är väl att den är ordentligt djup så det får plats några lager plattor, så det inte bara blir sås-gegga av alltihopa Tungan ute

[Tassy]
11/8/12, 9:28 PM
#22

Har förresten skrotat ketchup helt i detta hushåll, kör med en skvätt heinz chilisås i stället.

[Aquelegia]
1/8/13, 2:35 PM
#23

Ställde köttfärssåsen att småputtra igår i nästan 2 timmar (glömde av den under en film hihi)

Vilken gudagåva. Jag som började tappa tron på köttfärssås! Härliga underbara djupa smaker<3 Köttfärssås har för mig alltid varit en 10-minutersrätt men aldrig mer! Den kommer alltid få koka LÄNGE! I framtiden.

Gjorde såklart lite annorlunda än receptet Oskyldig Såsen fick besök av riven rotselleri. Grönsakbuljongtärningar fick bli "saltet" och kryddorna blev timjan och oregano.
Hade i osten i bechamelsåsen direkt istället med, varvningen gick tusen gånger bättre än förr och jag fick in fler lager. Hoppas nu att allt smälter ihop till en krämig salig röra!

Ketschup hade jag i min för sötmans skull, sedan hade jag bara en burk krossade tomater. Imorse åkte 2 rejäla matskedar tomatpuré ner. Det hade den klarat sig utan men med vart det om ännu godare ^^

[Aquelegia]
1/8/13, 3:43 PM
#24

FÄRDIGT! Den blev så makalöst god att sambon som ogillar lasagne tackade för den goda maten ojoj!
Nu skall resterande bara svalna så jag kan frysa in i portionsbitar. Blev 2 ugnformar i slutändan hihi

[Tassy]
1/8/13, 5:41 PM
#25

Härligt härligt! Skrattande

Honestyisdead
1/17/13, 2:16 PM
#26

Nu blev man ju absolut inte hungrig :)

[Tassy]
1/17/13, 2:18 PM
#27

hehe Tungan ute

Annons:
jagga-ewe
1/17/13, 2:32 PM
#28

Jag gjorde lasagne med tonfisk o musslor i helgen, den var inte dum den heller… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

chilisalsa
12/28/13, 3:12 PM
#29

Kul med alla föslag… :-)
Men redigt fett kanske funkar ?

Medarbeterare på Kost

Honestyisdead
12/28/13, 3:22 PM
#30

29 vad menar du?

chilisalsa
12/29/13, 1:03 AM
#31

Tänker att de flesta förslag är rätt fettsnåla utan att dom ens vet det….

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: