Annons:
Etikettmatprat
Läst 1081 ggr
Jutte
2011-03-12 13:52

kokböcker, tidningar, internet, gamla beprövade,

matlagningsprogram eller egen fantasi, när ni lagar mat ?

jag använder mig av allt Glad

jag gillar kokböcker, samlade på dem en tid, lite udda böcker som är roliga att läsa ( som recipes from orkney islands, eller graceland, femtiotalet..och så vidare (nu ligger de nånstnas i nån flyttlåda ) (är relativt nyinflyttad)

älskar ICAförlagets rutiga små kokböcker från 50talet, och 7 sorters kakor från samma tid

bott i England och en av vanorna jag har kvar är BBC Good Food magazine, mycket bra tidning, rekommenderas. gör fortfarande en del mat sen åratal tillbaka från denna tidning. och fortsätter att köpa nya nummer.

nätet är ett fantastiskt sökverk när man fått någon idé i huvet, någon speciell krydda eller ingrediens

gamla beprövade gör jag ofta, så som mormor och mamma gjorde köttbullar exempelvis, torsk i äggsås och så vidare

Ibland inspireras jag av matlagningsprogram. MEN nu är det ett tag sen jag såg ett, blev lite trött på det ett tag, kändes som att ALLA ska laga mat i TV.

egen fantasi är roligt, speciellt när det blir lyckat - inte så kul när man misslyckas (minns speciellt salta våffelhjärtan med någon sillfyllning till snittar en påsk, fyllningen blev för våt, och våffelhjärtana en sorglig blöt sörja Skäms )

Vad förlitar ni er mest på, är ni som jag, plockar lite här och där?

har ni någon favorit, exempelvis bok, tidning, kändiskock et cetera?

Annons:
Vosjes
2011-03-12 13:55
#1

Jag använder mest fantasi och känsla när jag lagar mat men då och då går jag efter recept.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[ngupa]
2011-03-12 13:58
#2

jo, jag plockar lite här och där, modifierar och experimenterar.

Min favoritbok just nu är Bakglädje med LCHF

och här pågår nu en del experimenterande med kokosmjöl. Glad då det är en ny produkt för mig. Gillar ju att kunna ha det till fler recept än ett.

DesK
2011-03-12 18:39
#3

Jag har samlat kokböcker i många år och jag prenumererade på en mattidning i många år också, men numera läser jag mest på nätet. Inspiration får jag dels här på Matlust och dels från alla mina kokböcker och från olika nätsajter. Oftast blir det att jag läser ett bra recept och sen lagar jag maten lite grann på mitt vis men med receptet ifråga som bas. Alltså kan man nog säga att jag plockar lite här och där Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2011-03-12 23:26
#4

Köpte många mattidningar som reselektyr under våra bilsemestrar förut. Har några hyllmeter med böcker o sedan googlar jag en del samt ser på TV, mest BBC-programmen. Älskar böcker o köper en ny kokbok cirka 1 gång /år trots att det är en extravagans just nu med dålig ekonomi. Önskar att jag kunde skaffa ett helt bibliotek med böcker som handlar om mat o bakning! Skrattande Men när jag lagar mat numer så gör jag det oftast ur huvudet med lite stöd från nåt recept eller nätet om det är nåt jag aldrig testat förr, särskilt om jag använder nån ny krydda eller så.

Upp till toppen
Annons: