Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2331 ggr
Stenis
2005-10-19 15:28

Vintipsartråd ta och ge!

In vino veritas eller Hemlis =)

Som den vindrickare av större mått som jag är så undrar jag över vad ni har för favoritviner och vad ni äter till dem?

En av mina höstfavoriter är lammbiff och till det dricker jag Beyerskloof Pinotage.

Som sällskapsdrycker föredrar jag Sicilianska Syrah-viner  eller en god spansk Rioja.

Till mat provar jag gärna det mesta och är inte rädd för att betala lite mer för flaskan.

Så ge mig en inköpslista nu!

Annons:
Stenis
2005-10-21 10:17
#1

Vad an är detta har jag hamnat i återhållsamhetens läger, ingen som dricker vin?Räcka ut tungan

Pernilla
2005-10-22 01:01
#2

Oh jo! Här dricks just nu ett glas av Sangre de Toro, ett av favoritvinerna. Älskar rött vin, har på senare år tyvärr utvecklat nån sorts allergi som gör att jag måste vara lite försiktig med mängden jag intar… (Nej nej, "allergi", på riktigt, inte "baksmälla").

Har en viss förkärlek för Italien, så Masi (Valpolicella) dricker jag mer än gärna.

Ett rött vin som jag tycker är klart prisvärt och lite underskattat är det röda Gato Negro. Ett lite pepprigt vin som funkar jättebra både för sig själv, om man nu är rödvinsmänska som jag, eller till rätter med lite krydda. Min kulinariskt bevandrade morbror brukar laga en fantastisk fläskfilégryta med mycket chili och färsk ingefära, och till den serverar han gärna just Gato Negro.

Ulla
2005-10-22 13:20
#3

Pernilla, jag känner med dig. Under många år kunde jag knappt smutta på rödvin utan att få migrän - samma kväll. Men, en tröst. För mig har det gått över. Hoppas det gör det för dig också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2005-10-22 13:24
#4

Så nu läser jag den här tråden med jämna mellanrum för att få litet tips på bra röda viner (främst). Själv har jag inga att ge. Brukar av slentrian köpa Lindemans Cawarra. Det är iofs bra men det är ju kul att pröva något nytt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

tillalex
2005-10-22 13:45
#5

Fincha Flichman ett argentinskt vin som är gott att dricka bara eller till kraftig mat tycker jag. Om jag skall ge bort en flaska brukar jag välja detta.

Valpolicella Ripasso Fick en flaska i present en gång. Hade ingen aning om pris eller något men det var fantastiskt gott. Tycker 99:- är lite dyrt för att dricka ofta, tyvärr. Ett Ripasso görs genom att man blandar druvorna med skalen från ett Amarone. Blir alltså ett slags fattig mans amaronevin.

CBA
2005-10-24 12:41
#6

Jag har väl ingen favorit sådär men vin från Sydafrika och Australien brukar vara goda !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
mans
2005-11-04 22:31
#7

Köpte en låda "South Atlantic", rött, idag efter att ha läst recension med gott betyg. Sydafrikanskt vin, kan rekommenderas varmt. Det var väldigt gott till kvällens middag som var nåt så svennigt som lövbiff och klyftpotatis med konjakssås!

Pernilla
2006-05-11 20:39
#8

Dags att testa fräscha sommarviner, eller vad tycker ni? En hyfsat billig fransos heter "Les Palombières" och är ett trevligt vitt sällskapsvin med vacker gul ton och lätt smak av citrus och Fläder. Lär ska funka med grillad fisk och skaldjur även. Ligger runt 60 kronor på Systemet. Är man som jag ute efter något fräscht och svalkande för en billig penning är detta ett tips!

 (Fast jag har aldrig hört talas om druvan Colombard förut - någon som känner till den?)

Illan
2006-05-15 15:58
#9

Senaste fyndet var Rawson's Retreat som fungerade utmärkt till helgrillad kyckling. Det vinet är nog gott till det mesta. 69 pix flaskan.

Anne
2006-05-15 19:12
#10

Jag är riktigt förtjust i Chill Out Cabernet Sauvignon - klart lättdrucket men trevligt rödvin i låda.

Mitralis
2011-07-04 13:29
#11

Jag skulle gärna vilja lära mej mer om viner och funderar på att gå en vinprovarkurs. Just nu så har jag en liten flaska Black Tower i kylen som jag ska prova vid tillfälle Glad



Honestyisdead
2011-07-05 13:15
#12

#11 Det är gott, men väldigt sött om jag inte missminner mig.

California White är en gammal favorit här. HAr precis börjar prova nya viner.
Har hittat två goda, men just nu kommer jag inte på vad dom heter Tungan ute

Anterrabae
2011-07-05 17:30
#13

Jag gillar chill out-vinerna, särskillt de vita och rosa. Il conte är ett bra allround-rött, som funkar till mycket.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-07-05 18:36
#14

Lindemans röda är gott!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Honestyisdead
2011-07-05 18:38
#15

Här hittade jag ett av vinerna som jag ine kunde komma på. Gott till det mesta.
Och här har vi det andra. Båda har blivit lite av favoriter.

[ngupa]
2011-07-05 19:43
#16

Valréas

storost
2011-07-09 21:18
#17

Ernesto Gallo viner är jättegoda - Chiraz, Cabernet Sauvignon, Zinfandel och Sauvignon blanc och sen Bestheim Pinot Gris för sauce Bearnaise.

Sen Chateau Rotschild, Côte du Rhone, Beaujolais, Bordeaux, det finns mycket bra vin.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dolfen
2011-07-10 19:41
#18

Lagrein och Marzemino funkar perfa till italienskt mat typ pasta och köttfärssås.

DesK
2011-07-10 19:47
#19

Många bra och prisvärda förlag här! Glad

Även den vita Lindemann är god Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
2011-07-13 11:26
#20

Blev bjuden på ett väldigt gott vitt häromveckan. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det var en chardonnay som inte var lagrad på ek-tunnor (som de flesta andra är). Kom från Chile.

Annons:
Upp till toppen
Annons: