Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2244 ggr
QazzaQY2K
2006-04-19 23:09

Tårta i 9 lager är det möjligt ?

Tjena alla har en kompis som fyllt 25 år o har fest på lördag.. Nu vill jag göra något speciellt .. har tänkt mig göra en hallon tårta som smakar hallon och ser ut som hallon .. och då även ha 9 lager på höjden för att få formen av ett hallon .. ;P nu undrar jag vilka problem jag kan tänkas få .. första jag tänker på är att det blir för tungt kanske för de understa lagret .. fast med en bra solid tårta tror jag inte det ska vara något problem.. nästa problem skulle då vara servering och skärning av tårtan .. vad jag har tänkt är att det blir liksom 3x3 lager .. [:|:]: alltså botten kakan [ sen : kräm, | mitten kaka. : Sylt, ] topp kakan, : Hallon .. som e första basen.. vad jag nu tänkt är att kanske ha någon typ av smörpapper eller starkare papp i mellan .. som särar på det hela .. som sen följer av samma uppsättning igen .. tills 3 huvud lagret .. som då även får mitten ur skuren .. för formen av ett hallon då var man även kommer kunna trycka in ett stort 25år ljus och kanske tomte bloss eller så ;P … ytterst ska det vara kanske vispad grädde som sen blir täkt av mer hallon .. som i sin hel het kommer att själv c ut som ett stort hallon som själva temat är .. okej dax för lite kritik nu då .. Tror ni detta kan funka eller kommer det att uppstå problem.. vill mycket gärna höra vad ni tycker o tänker om det hela .. funkar det så ska jag så klart ta en bild ;P

Annons:
Pernilla
2006-04-19 23:19
#1

Åh vilken fantastisk idé! Tror du måste ha starkare papp som separerar det hela, så att man skär upp tårtan i lager, lite som en bröllopstårta.

Vad tänker du ha i tårtbottnen?

QazzaQY2K
2006-04-19 23:31
#2

har funderat lite .. men det får nästan bli en lite mer solid kaka .. men inte bestämt mig än .. fast den ska ändå vara mjuk… i stora drag .. smör för att smöra formen, special fullkorns mjöl, bakpulver+(kanske bikarbonat), salt, osaltatsmör eller äpplemoss, socker, ägg, mjölk/havremjölk, vaniljstång.. sen i en kan jag lägga till cacao.. ;P hmm fick en cool idé .. om det inte kan tänkas hålla så gör man en ställning som håller det åt mig .. inbakat i det hela .. som blir liksom en mitten strutt som har ringar var kakan ligger på .. som e exakt så stora så det blir som det ser ut som en stor kaka .. fan ca cool.. ska försöka rikta något så ni ser vad jag menar ..

QazzaQY2K
2006-04-19 23:46
#3

Okej här en liten skiss över vad jag tänkt hur hållande formen kan tänkas c ut ;P ska va lite trattform över det hela .. men men ..

Pernilla
2006-04-19 23:48
#4

Jepp, det tror jag på! Om du prompt ska ha nio (!!!!) lager, så tror jag du måste ha en stabil konstruktion som håller den åt dig.

Kakao och hallon är nästan alltid en hit, så det tycker jag du ska satsa på.

Denna kommentar har tagits bort.
QazzaQY2K
2006-04-19 23:52
#6

tänkte jag gör det av kartong som blir inplastad med plastfolie .. lika så pattorna då .. fast det ska inte synas .. alla kommer att tro att det är en egen tårta som står själv ;P

Annons:
QazzaQY2K
2006-04-20 03:31
#7

hmm undrar verkligen om stälningen kommer att behövas.. kanske bara kör med att skära en gång aka 6 lager fast tjockare .. blir nog mer stabil då .. kanske till o med klarar 8 lager då .. ska ju ha ett extra lager fall i fall något pajar annars e det ju bara att frysa in ju ;P

Anne
2006-04-20 08:45
#8

Det ska bli hemskt spännande att få följa hur det går!! Ser fram emot de slutliga bilderna! :)

Pernilla
2006-05-09 11:06
#9

Hur gick det egentligen, undrar man?

QazzaQY2K
2006-05-09 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

har skrivit det halv färdigt massa skol arbeten o prov denna veckan .. men det kommer kanske denna veckan eller till nästa .. :D .. jag kan säga att det var en stor hitt ;D 12 lager ;D

Anne
2006-05-09 16:41
#11

Oj oj oj :)

Pia
2006-05-09 17:49
#12

Ser mumsigt ut, särskilt hallonen:)

Tom
2006-05-09 22:37
#13

Coolt! Häftiga bitar det måste bli.

  Tom

Annons:
Loucar
2009-08-31 15:33
#14

Ibland får man idéer när man läser gamla inlägg det fick jag av denna fråga.

Om man vill få tårtan att se ut som ett hallon så borde det funka att ta ut rundlar med ett mått om man nu inte har en lagom stor cylinderformad bakform då. För mig består hallonet av runda korn därav idén

Sedan fyller man den med olika hallonfyllningar, typ hallon/grädde, hallonmousse, vaniljkräm/hallon. Sen gör man 3 lager av rundlarna med en fyllning i varje och sätter ihop rundlarna i form av ett hallon. Sedan har man på lite grädde o täcker med rödfärgad marsipan eller varför inte bara vanlig grädda o täcka med färska hallon när det är säsong.

Vad tror ni andra om idén?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: