Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2261 ggr
AndersE
12/13/05, 5:41 PM

Julmust!

Jag startade en sträng som kanske borde varit i Matlust, men hamnade här…

Annons:
Pia
12/13/05, 6:24 PM
#1

Jag läste den, intressant!

Själv är jag inte så noga med vilken must jag dricker, min pappa ville bara ha Apotekarnes minns jag…:) Men nu förtiden upplever jag att de smakar ganska så lika de flesta, fast det finns ju ganska läbbiga budget-varianter. Men det är intressant vad man har för olika traditioner och åsikter kring något så (skenbart) enkelt som julmust…:)

AndersE
12/13/05, 6:49 PM
#2

Jo, det friskar upp när man blir lite f-d och engagerad.

Och håll med om att det är trist med Pet-flaskor på julbordet!?

Pia
12/13/05, 7:09 PM
#3

Jag jobbar dock på att inte blir f-d och engagerad för mkt nu för tiden, fast det är förvisso svårt…:)

Nja, jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket, Pet- kontra glasflaskor… Men jag kanske kommer att göra det f r o m nu:)

Robert
12/16/05, 7:54 PM
#4

I år har julmust kommit till Finland. Välsignad vare julmusten i alla dess former.

Hälsningar

Robert

tillalex
12/19/05, 10:29 AM
#5

Finns det någon mer än jag som häller lite julmust i ölen? Suverän blandning tycker jag.

AndersE
12/19/05, 12:13 PM
#6

#5 Julmust i julöl förmodar jag? Bir det inte för sött?

Annons:
mans
12/19/05, 12:39 PM
#7

Varning även för Bjäre Julmust. Om man tittar noga ser man att det är Coca Colas märke för must, och i mina ögon kan detta inte vara annat än ett försök att slå ut julmusten på den svenska marknaden.

Jag kanske är lite väl konspiratoriskt lagd, men såhär föreställer jag mig att Coca Cola föreställer sig marknaden:

1. Man försöker lansera Cola som "den klassiska drycken på julbordet" nån gång på 90-talet. Misslyckas fatalt.

2. Man inser att svenskarna dricker "fel" brun sockerdricka just runt jul och kan inte nöja sig med att bara 75% av läskmarknaden just i januari. Därför tar man fram ett eget julmustmärke som man kallar "Bjäre" istället för Coca Cola.

3. Man prisdumpar Bjäre julmust för att slå ut Apotekarnes och andra "svenska" alternativ. (Carlsberg är ju inte svenskt… men OK då).

4. När man blivit marknadsledande även på julmust, och kanske t.o.m. lyckats tränga ut en eller ett par julmustmärken från marknaden tar man bort Bjäre, eller börjar sälja Bjäre endast i tvåpack med en Coca-Cola.

5. Profit!

AndersE
12/19/05, 12:45 PM
#8

#7 Ja, kampen mot Coca Cola på julborden får vi aldrig ge upp!!!

AktieTrader
12/19/05, 1:19 PM
#9

En back Appeltoftskas julmust är inköpt.

Pelle
12/19/05, 2:52 PM
#10

Julmust i en välbeskad lageröl funkar kanon, blir lite som en snabbvariant på mumma, fast julmust i julöl blir nog lite väl sött.

Man kan inte vara för konspiratoriskt lagd när det gäller Coca-colas angrepp på julen, Måns. De är onda, och tål inte konkurrens så jag tror att du har helt rätt i dina antaganden. Bjärebojkott blir det, tillsammans med min ICAs egna varorbojkott….

tillalex
12/19/05, 4:31 PM
#11

#6 Nä inte julöl, vanlig ljus. Hur sött det blir beror ju på mängden men det blir ju aldrig så sött som bara julmust. Must är väl gott men man blir ju bara ännu törstigare efter en stund. Blandar nästan alltid under julen.

#10 Precis, en snabbmumma. Lite enklare att blanda direkt i glaset. Fast på julafton blir det mumma.

#7 Håller med helt. Jag bojkottar alltid Coca-Cola sedan deras fåniga försök att konkurrera ut julmusten.

AktieTrader
12/19/05, 5:56 PM
#12

Jag har för mig att Coca-Cola skulle minska sin julreklam drastiskt sedan de insett att man inte kan slå julmusten.

ThomasH
12/20/05, 11:16 PM
#13

#7 Carlsberg är inte Svenskt, nej det är rätt. När Pripps, som Carlsberg har lagt ner, bestämde att man skulle fortsätta med Julmust, trotts att Coca-Cola hotade med indragen licens. Coca-Cola drog in licensen för Pripps och Carlsberg la ner hela bromma fabriken. Nej, jag har inget problem med att köpa Bjerre Julmust, jag har problem med att köpa julmust som kommer från Carlsberg

Annons:
birger
12/21/05, 1:12 AM
#14

Lyssna på Thomas (#13), han har fattat ett och annat. #12 har också rätt. Jag tittar inte särskilt mycket på tv men har fortfarande inte sett en enda cocacola-film på svensk reklam-tv.

Men, den stora frågan är: Vad får er vuxna människor att dricka sötsliskig läsk till mat? Helt fel vare sig det står cocacola eller julmust på etiketten. Kan nån berätta exakt vad det passar till? Lutfisken, sillen eller vadå? Jag säger ingenting om barnens drickande av julmust, den är trots allt en nivå i helvetet ovanför cocacola.

Jag vet att jag har pläderat för svensk julmat i en annan tråd, men det innefattar INTE julmust. Väx upp! För den som inte vill dricka alkohol finns det kran- eller mineralvatten eller lättöl.

AndersE
12/21/05, 12:55 PM
#15

#14 Jag lyssnar någon gång på kloka ord, men jag lyder aldrig order då jag inte har uniformen på…

stry
12/22/05, 1:50 PM
#16

#14 Ibland känns det är tråkigt att "växa upp". Ibland vill man "bara vara" och strunta i hur det "borde vara". En gång om året får jag dricka ngt sött, traditionsrikt och mustigt till maten! Det njuter jag av och fler med mig.

Så det så! :)

Oskar
12/22/05, 2:20 PM
#17

#14 Ooo…julmust passar ju till mycket på julbordet! Skinka, senap och julmust är perfekt. Eller vörtbröd, gorgonzola och julmust. Men visst finns det mycket som öl eller vatten passar bättre till.

Oskar

Pelle
12/22/05, 3:02 PM
#18

Smaken är som baken uppenbarligen. Själv är jag inte främmande för varken must, öl, snaps eller vin till julbordet. Om man väljer vin så kan man ju t ex ta ett torrt vitt smakrikt  till fisken iom att den är rätt fet oftast och sedan ett inte för kraftigt rött till det småvarma. Sen en vällagrad calva till tryfflarna, eller varför inte lite lagrad rom.

Gud vad härligt det är med jul!

AktieTrader
12/22/05, 11:39 PM
#19

Om det tvunget skall vara alkoholfritt på julbordet så är julmust det självklara valet. När jag tänker efter så dricker jag nog både julmust och julöl till samma julbord.

AndersE
12/23/05, 12:04 AM
#20

Jag dricker nog inte mycket julmust till själva julbordet, vilket däremot barnen gör. Däremot är det gott på kvällen så man äter godis och spelar spel.

Annons:
birger
12/26/05, 12:46 AM
#21

#15 Du själv kallade ju bäsk gjord med lite socker i för "fruntimmersbäsk". Är det till att ha lite dubbel bokföring?

Jag påstod inte att ni inte får dricka vad ni vill till era julbord, jag frågade varför julmust och vad det passar till. En och annan har faktiskt svarat och förklarat och som väntat handlar det mest om nostalgi. Helt OK.

AndersE
12/26/05, 12:46 PM
#22

#21 Skrattande

Jag drack mycket julmust på julafton. Gott!

(Trots att jag nöjde mig med Spendrups - på glasflaska dock!)

AndersE
12/11/06, 2:37 PM
#23

Igår var jag in på Hemköp och hittade riktig Apotekarnes julmust på 33cl glasflaska i back. Inköpte direkt två backar för det facila priset 45:- per back.

Så skönt att världen innehåller annat än ICA Maxi. Så skönt att det ännu finns butiker som tar hem varor som kunden önskar.

AndersE
12/11/06, 3:16 PM
#24

Jag skickade ett mail till Carlsberg:

"Hej!

Jag vill framföra min stora tacksamhet. Igår fann jag - på Hemköp i Ängelholm - Apotekarnes julmust på standard 33cl glasflaska och köpte genast två backar.

Så nu blir det, efter ett par års uppehåll, åter en traditionsrik jul i mitt hem!

Med vänliga hälsningar"

…och fick svar…

"Hej!

Jag skall framföra ditt tack till alla berörda.

Med vänliga hälsningar,
Konsumentservice.
Carlsberg Sverige AB.
Tel.020 78 80 20 www.carlsberg.se"

Skrattande

Bellona
12/11/06, 10:03 PM
#25

"Varning även för Bjäre Julmust. Om man tittar noga ser man att det är Coca Colas märke för must, och i mina ögon kan detta inte vara annat än ett försök att slå ut julmusten på den svenska marknaden."

Må så vara men jag tycker den julmusten är en av de godaste. Går hellre efter smaklökar än något annat när det gäller något man dricker så sällan.

Real
12/12/06, 7:03 AM
#26

Julmust är ju godare än coca cola.. (apotekarens) Varför är man inte vuxen för att man dricker sött dricka? Bara undra vad de hade med att växa upp och göra?

AktieTrader
12/12/06, 8:41 AM
#27

När jag såg Apoterkarens julmist på 33cl flaska på Willys när jag handlade förra vecka så tänkte jag på dig Anders. Jag ska nog stödköpa en back eller två Glad

Annons:
AndersE
12/12/06, 12:36 PM
#28

#27 Tack!  Glad

Min poäng är egentligen att jag ser fler och fler tecken på att företagen försöker styra kundernas behov.

I min bild av en fri marknad så är det i första hand efterfrågan som styr tillgången, dvs tillverkare och detaljister försöker fylla butikerna med sådant som kunderna vill ha.

Verkligheten ser tyvärr mer ut som att tillverkare och detaljister försöker få oss att köpa sådant som man kan tillverka billigt och sälja dyrt.

Det enda som kan påverka denna utveckling är om vi konsumenter vägrar låta oss styras…

Sehvrin
12/12/06, 1:21 PM
#29

Must är ju så gott =) och det är ju en sån där dryck som när man väl bli sugen på den så måste man dricka (så är det iaf för mig ^^')

Jag tycker det är rätt kul att julmusten gör att Coca Colas försäljning går ner över julen (men jag bojkottar inte Coca Cola, dock köper jag ingen cola öht, då jag inte gillar det)

 Är det nån som vet om musten är svensk, eller om den kommer från någon annanstans?

"Must is a must" Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AndersE
12/19/07, 9:01 PM
#30

Jag konstaterar med glädje att det i år åter går att köpa Apotekarnes Julmust på back och 33 cl flaskor, bl.a. på ICA Maxi. Om det är min "kampanj" som gått hem vet jag förstås inte…

AktieTrader
12/19/07, 11:33 PM
#31

#30 Se upp, ICA är snabba på att byta etiketter, det kan vara en utgången cubacola se säljer ;-)

AndersE
12/19/07, 11:43 PM
#32

#31 ;-)

Det vore ju kult!

MaMaMade
12/21/07, 12:34 AM
#33

Jag köper julmusten på 33:ors glasflaskor…PET för vara för min del. Vill sonen ha det får han köpa för sin veckopeng. Det brukar bli Apotekarns.

Must dricker jag till julmaten på julafton, inte så mkt mer. Söt dricka passar bra till salt mat…jag ska alltid ha bordsdricka till surströmmingen t ex. Öl bryter inte av tillräckligt alla ggr o alkohol passar inte ibland…el förstör smaken på maten…tycker jag. Oftast dricker jag (vi) vatten el hemgjord svartvinbärsdricka (mindre sötad variant m citron i) till maten.

Inte must i öl men när vi var i Colombia bjöd vår tolk oss på en öldrink m ljust öl typ Mariestads o en rejäl skväll mjölkig illcerise tuttifruttiläsk i…*faaarrrligt* gott! Vill inte veta vad läsken innehöll kan dock meddela att ölen Club Colombiano inte kan räknas till lättöl… Skrattande

Upp till toppen
Annons: