Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3700 ggr
QazzaQY2K
2006-06-04 21:32

Allt om Yoghurt! *Titta Hit*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

v0.75 Beta

Jag älskar mjölk! Kan helt enkelt inte få nog av det! Men det kan inte min syster hon är laktosintolerant. Betyder det att hon aldrig igen kan äta någon mjölk produkt? Laktos är ju mjölksocker som är en disakarite(två samman bundna socker molekyler) som består av 2 st olika socker en molekyl glukos o en galactos nu grejer är att du kan inte smälta den utan att bryta själva bindningen mellan de olika socker typerna. Det kräver ett enzym som heter laktas. När vi är små barn så gör kroppen massor med laktas enzymer, för att vi måste kunna bryta ner modersmjölken men när vi blir äldre o när det handlar om fast födda. 20% Européer 80% Afrikaner o nästan 100% Asiater slutar helt att producera enzymen laktas, när någon utav de som är laktos intoleranta äter någon mjölk produkt så färdas lactoset obehindrat genom kroppen, ja till det kommer ner i grovtarmen, där tar arméer av hungriga bakterier sig an laktosen o börjar äta den, när de gör de så har de en bieffekt att producera massor med gas (väte metan m.m.) o det känns typ som en boxare drämmer till dig allt vad han kan i buken! *AJ* så du kan i stort *aldrig* äta mjölk produkter igen, förutom yoghurt för det innehåller bakterier som älskar inget annat mer än just laktossockret. Bakterierna producerar då laktossyra det som gör yoghurten så krämig o syrlig i smaken, men som oxå råkar vara riktigt bra för dig. Alltså yoghurt är inte bara bra för dig det smakar oxå mumma!

Gör din egen yoghurt!

Det bästa med att få göra sin egen yoghurt är att det är du som få välja vilken typ av mjölk som du ska ha i din yoghurt, Getmjölk, yakmjölk, inte kokosmjölk :P.. Det spelar ingen roll, som vi "stadsbor" så kör vi gamla goa ko mjölk, själv så tycker jag bättre om ekologisk mest eftersom de oftast har fått bättre kvalité på sin födan än va "normala" kor har fått. Så vilken mjölk borde du använda då? Standard mjölk (3% fett) eller fetare mjölk är inte så jätte bra för själv så tycker jag att det kommer i vägen för själva protein koagulationen så det blir en lösare yoghurt då. Mini mjöl (0,1% fett) är lite tvärtom det blir hårdare yoghurt med en smulig textur på yoghurten. Lite där i mellan, som mellan mjölken (2% fett) är det bästa kompromissen mellan smak o textur. Så du behöver 1l mjölk sen behöver du oxå 1dl yoghurt, yes helt vanlig naturell yoghurt, viktigt här är att det har en "AKTIV" bakterie kultur så att den inte har varit aktiv o död nu, utan den är fortfarande aktiv. Alltså det ska stå innehåller aktiv/levande bakterie kultur :)

Direkt från kon är mjölken fylld med mikroorganismer de tycker om det höga närings värde som mjölk har o den härliga Ph balansen, olyckligtviss för dem så måste all mjölk idag pastöriseras, det betyder att mjölken värms tills att alla bakterier där dör! Så nu är alltså denna "miljön" perfekt för nya bakterier.

  • 1 l mjölk (2% fett)
  • 0.75 dl mjölkpulver
  • 1-2 msg Honung

I en kastrull häll 1l mjölk, häll i mjölkpulvret för mer protein, o så honung för att runda av den syriga smaken i yoghurten. Vispa så det blandas ordentligt, sätt på värmen på medium värme (49°C) nu så måste vi ha en elektrisk termometer, men tänk på så den inte rör vid botten annars så läser du av platans värme än själva vätskans temp. Så ett tips kan vara en klämma med ett håll i typ pappers klämmor som det sätter på kastrullen kant o trär igenom termometern i så den sitter perfekt utan att göra vid själva bottnen :) sätt på alarmet på din elektriska termometer så att den ringer till när din temp är 49°C

Nu undertiden det står o värmer kan du ta fram yoghurten så det kommer upp i rums temperatur 1 dl, för vi vill ju ha de där aktiva bakterierna hungriga o hoppande när vi ska slänga in dem :)

  • 1 dl yoghurt (aktiv bakterie kultur) rums temp
  • 2 liters behållare *kliniskt ren* gärna hög/lång

Så fort larmet tjuter så vill vi kyla ner vätskan till c:a 46°C genom att hälla från kastrullen till vår yoghurt behållare bör vi få ner temperaturen. Okej ta fram en bunke häl i rums temp yoghurten 1 dl. Häll nu över c:a 1 dl av den varma mjölken i bunken för att temperera yoghurten försiktigt, rör ut det ordentligt. Så blir det lättare att blanda hop det snart. Så ja allihopa (yoghurt bakterierna)in i "Poolen" (yoghurt behållaren med varma mjölken i). Nu är bakterierna fullt vakna o börja äta för full fart o föröka sig.

Apropå bakterierna. Ja glömde ju helt att ordentligt introducera de mikroskopiska teamet som är ansvariga för att lägga till Yo:et i yoghurt. Lactobacillus Bulgaricus & Streptococcus Thermophillus. När bakterierna kommer i kontakt med den varma mjölken så börjar Streptococcus direkt att jobba käcka upp laktosen *Prutt & rap* ja massa grejer :P speciellt laktossyra fast när det blivit en tillräckligt syrlig miljö tycker Streptococcus inte om miljön längre så den byter med kompisen Lactobacillus som bättre tycker om syrligare (disco) miljö, under som han fixar ännu mer syra till mjölken. Så blir miljön så syrlig nog att protein splittrar o börjar koagulera med varandra. Denna process som bildar gelén som vi alla känner till o älskar YOGHURT! Alltså ju mer protein i mjölken desto starkare/hårdare blir gelén. Exakt därför vi la till extra pulver mjölk. Denna process som händer med bakterierna kallas för Fermentation. Fermentation är en riktigt populär process utav vilket vi får massor med andra produkter från. Ex: Vin, Öl, Vinäger, Surdegs bröd & Massor med olika ostar. En bra fermentation kräver kontroll, du måste kontrollera vilken bakterie som du har i maten. Du måste kontrollera temperaturen som de äter under. Du måste kontrollera arbetstiden av bakterierna. Eftersom det vi fixat en av dem, allt är rent o vi har bara den typ av bakterie vi vill ha i. Andra är temperaturen, våra bakterier tycker bäst om 40-47°C (46°C är idealt) under det o de somnar till o över det ja då sover de nog för alltid. Så för att behålla denna temp kräver lite special maskiner. Visst en Yoghurt maskin hade ju själv klart funkat bra. Fast ifall du har en elektrisk värme dyna/filt kan vi trixa till det o göra en lite egen värme kontroll. Ifall du har en elektrisk värme dyna eller dylikt för att kunna ha kontroll av temperaturen så är det bäst att testa först med vanligt vatten o el-temp. Så medium kan ju alltid va bra att testa med, men för säkerhet så ha en elektriskt termometer i fall i fall, sätt alarm på 47°C så har du en varnings period innan säker död vid 49°C. Hur länge det ska fermentera beror faktiskt på hur du tycker om du yoghurt. Redan vid 3 timmar har du en syrlig kräm, typ som Cream fresh. Kör med 9 timmar o det blir mega cementen ;P så varför inte i mitten då 6 timmar ;) tryck in det på din temp timer. Detta kommer att ge bäst ballans mellan smak o textur i din yoghurt. ** 6 Timmar senare*

Det som var en gång en vätska är nu en gelé om man ska va exakt! Nu så har vi gjort yoghurt! Så direkt in i kylskåpet med det så att bakterierna som har jobbat så hårt får sin sömn. Och så har vi slutat Fermentation processen. Vilket är viktigt, alltså ha den i kylen över natten för att vara säker och på morgonen så kommer din vänta inte vara förgäves. Nu att tänka på, visst du kan göra större satser men hem gjord yoghurt innehåller inte några konserverings medel eller stabiliserings medel. Så ju mer du rör om i din gelé massa ju lösare kommer den att bli, så vill du lägga till något, typ havregryn müsli, frukt .. tänk vika ner inte röra ner. Fast ja tycker du om löss yoghurt så rör hur mycket du vill. Detta betyder oxå att varje gång du tar en bit ur din yoghurt kommer det att bildas en typ av vad vätska (massa protein) mini pöl. Nu vill inte börja röra in det igen utan bara låta det va eller häll bort. Nu kanske du undrar vad du mer kan göra med massa yoghurt. Du kan tillexempel byta ut ½ eller allt av vanliga majonnäs dressingar.

Thousand island dressing

  • 2 ½ dl Yoghurt
  • 2 msk Olivolja
  • 2 msk Tomat/chili pure/pasta
  • 2 tsk Citron saft
  • 2 tsk senap (torr eller 1 ½ tsk vanlig)
  • 2 tsk Socker
  • 1 tsk Salt
  • ½ tsk ny krossad svart peppar
  • 1 dl Lök - hackad
  • 1 msk smörgås gurka - hackad
  • 1 msk gröna oliver - hackad
  • 1 Jalapeno - hackad fint

Vik ner allt i en bunke. Så är det klart!

Yoghurt Sås (varm)

Du vet hur du kan ha en helt vanlig sås på spisen o låta den sjuda i all ända. Utan att den ändrar sig det minsta. Fast bara vissa värmen till en yoghurt sås o den klumpar sig värre än keso! Mumsigt? Nope! Inte det minsta. Så vad är det som är fel då? Det har mycket med proteinet att göra. När proteinet blir varmt så är det första de gör att trassla ihop sig med proteiner runt omkring typ som tonåringar på disco. När det har klumpat ihop sig för mycket så har de över koagulerat. Det som händer i gräddsåser är att fettet som finns där kommer i mellan proteinet så att de helt enkelt inte kan nå varandra, kan de inte nå en o annan så blir det ingen över koagulation o då inga klumpar. Fast med Yoghurt såser är det lite annorlunda, eftersom yoghurt är gjord på mellan mjölk (2%) så finns det inte tillräckligt med fett, så att yoghurt såser klumpar sig. Alltså ifall jag vill ha yoghurt i en av mina favorit såser istället för grädde. Måste vi hitta något annat som kommer i mellan protein molekylerna. Jag tänker ju så klart på stärkelse!

  • 2 msk Oliv olja
  • ½ tsk salt
  • 1 dl lök hackad
  • 1½ tsk Vitlök riven

sätt på stekpannan på spisen, ställ plattan till låg värme, på med oljan, salt, löken. Tänk på nu detta är inte en satue utan en svättning. Du vill inte han någon färg på dem. Under tiden ska vi göra oss en slurry.

*Det kommer mera!* *trallalla*
Hittar du fler är du mer än väll kommen att ge mig ett pm så ska jag genast fixa det :)

Annons:
Pernilla
2006-06-04 22:32
#1

Fantastiskt! Tackar tackar!

Anne
2006-06-04 22:46
#2

Oj, snacka om spännande information :)

Illan
2006-06-05 11:50
#3

Oj vilken lång text! Du jag har läst igenom det där och det är kul med någon som vet vad laktosintolerans är för något. Det är ju ingen sjukdom utan ett fullt naturligt tillstånd. Men jag klarar inte yoghurt. Inte alls faktiskt. Inte den köpta i alla fall :)

Jag är dock lite nyfiken på hur meningen " När vi är små barn så gör kroppen massor med laktas enzymer, för att vi måste kunna bryta ner modersmjölken men när vi blir äldre o när det handlar om fast föda." ska avslutas, för det känns som att det saknas information på slutet.

QazzaQY2K
2006-06-05 13:07
#4

"När vi är små barn så producerar kroppen enzymet laktas, så vi ska klara av att byta ner modersmöjlken men när vi blir äldre sjunker productionen av enzymet mer o mer och kroppen förberds för att äta fast föda" I vissa fall så har vi nordbor europer fortsatt att dricka komjölk och mjölk produkter så enzymet fortsätter att produceras fast kanske inte i like stor grad. Andra länder typ Afrika, Asien, slutar sin enzym produktion med 50-100%.

Sen är detta bara en beta version om jag skrev ett bra tag sen hitta det igen på ett gammalt forum jag skrev för innan. Ska försöka få tid o slutföra det. Har mycket fler recept idér m.m. Lite synd forumet här inte har så man kan uppdatera/editera sina inlägg ;S.

P.S Tack för alla trevliga kommentarer och röster :D

får mer än gjärna rätta alla fel ni hittar både stavning och gramatiskt ;P

Jillsan4
2006-07-14 19:04
#5

Tack så mycket. Nu kan jag äntligen äta dressingar igen. Mvh Jillsan

Sivan
2006-07-14 20:46
#6

Ja men mjölk är ju egentligen barnmat Skrattande

Annons:
psson
2006-07-15 19:15
#7

Vilken busbra yoghurt manual! :) Lysande..

Didring
2006-08-15 23:54
#8

Yoghurt är bäst! Jag kan inte dricka mjölk längre, inte i någon större utsträckning iaf, men yoghurt äter jag i massor!

feiner
2007-04-19 20:33
#9

Orkar tyvärr inte läsa all text, men en kort variant… Skulle man kunna äta vanlig yoghurt som laktos intollerant? Min laktos int. upptäcktes pga att jag reagerade på yoghurt, var som tokig i de små kopparna Yoplait med fruktbitar i. Jag mådde illa jämt, hade ont i magen och var det riktigt illa så kräktes jag.

Sehvrin
2007-04-20 00:35
#10

Att laktosintolleranta inte kan äta youghurt (vilket i texten påstås att de kan) skulle det kunna vara för att de sorterna de ätit inte har en levande bakteriekultur?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: