Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 8181 ggr
Anne
4/25/06, 4:11 PM

Småkakor utan ägg?

Är det någon som har något bra recept på småkakor - utan ägg? Jag har inte letat sådär jättenoga i mina gömmor, men om nån sitter på ett toppenrecept så blir jag jätteglad. (Och framför allt blir treåriga Alva glad, för hon är äggallergiker..)

Annons:
BrazilianLinda
4/25/06, 4:56 PM
#1

Chocolate Chip Cookies

Ingredienser

½ dl brun farin

1½ dl strösocker

2 dl smält mjölkfritt margarin

1 tsk vaniljsocker

½ tsk vatten

2 ägg

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk salt

150 g mörk choklad (mjölk- och sojaproteinfri) delad i små bitar

ca 36 st

Blanda samman alla ingredienserna i en skål. (Degen skall vara kladdig så blanda inte i mer mjöl).

Forma valnötsstora bollar och lägg på bakpappersbeklädd plåt. Kakorna smälter ut så se till att du har mellanrum mellan dem

Grädda i 225 grader i ca 8-10 minuter.

Kakorna skall se lite ogräddade ut när du tar ut dem

Cookies ca 15 st

Ingredienser

150 g mjölkfritt margarin

250 g strösocker

3/4 dl ljus sirap

1 ägg

125 g kokos

1 tsk salt

1 tsk bikarbonat

300 g vetemjöl

Blanda samman alla ingredienser till en deg. Låt vila kallt ca 1 timme.

Rulla ihop degen till en rulle. Skär upp den i 15 bitar. Forma till runda bollar. Ställ på bakpappersbeklädd plåt.

Gräddas i 200 grader i ca 10 minuter

Anne
4/25/06, 8:01 PM
#2

Tack - men det var ju ägg i båda de där. :)

clivia
4/26/06, 1:32 PM
#3

hade inte du gått och köpt den där kyrkliga receptboken? Har för mig att det finns rätt många recept där för alla möjliga allergiker…

Det värsta är väl om man vill bjuda på lite fluffiga kakor, de är det ju oftast ägg i. Men bondkakor, typ, är väl äggfria?

Anne
4/26/06, 2:32 PM
#4

Clivia - jo, den har jag ju :) Tänkte mest om det fanns något beprövat, kanongott.. men det verkar lite tunt på den fronten :)

clivia
4/26/06, 2:39 PM
#5

bondkakor är kanongott… Åh! Nu fick jag lust att baka såna. I samma stil är ju mina kusinkakor som jag gjorde till cookie swap i höstas - finns på bloggen. Jättegoda med torkade aprikoser men det kanske inte går hem hos en treåring?

Ja kolla den boken, det kan hända att det var mest mjölkfritt och glutenfritt men något äggfritt måste väl också finnas.

Anne
4/26/06, 2:47 PM
#6

Aaaaaah nu sa du nåt, kusinkakorna har jag ju tänkt göra jättelänge, med pekannötter.. aaaah. Måste kolla om treåringen tål nötter, men jag tror det. :)

Annons:
Pernilla
4/26/06, 3:56 PM
#7

Tro inte att vi andra blir nyfikna… vadå för kusinkakor? Kan det finnas en länk om man ber snällt? Flört

Anne
4/26/06, 4:09 PM
#8

Jag lovar att lägga ut det på svenska när jag bakat klart. :)

clivia
4/26/06, 5:50 PM
#9

om jag ska vara exakt, och det ska man när det gäller recept - så är det inte "mina" kusiner, utan ett recept av Anna Bergenström som faktiskt finns på DN:s matsida. Här är länken! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=2181 Skulle ju ha sagt det i förra inlägget men tänkte inte på det då.

Jag testade dem för att jag gillar namnet och för att min pappa älskar torkade aprikoser, och det blev en "keeper" som man säger i engelska bloggvärlden, jag har gjort dem flera gånger. De är rätt lika bondkakor, fast med aprikoser i också. Några tips inför bakningen: Använd inte såna där stenhårda torkade aprikoser, utan mjuka softa saker. Saltå är min favorit! Annars sliter man ihjäl sig när de ska hackas eller klippas sönder. Använd en jääääättevass kniv när du skär kakorna. Ett annat trick är att rulla kulor av degen som man plattar ut med handen, det blir också bra. Och slutligen passa dem noga noga i ugnen för aprikoserna bränns lätt vid.

Anne
4/26/06, 6:07 PM
#10

Jamen kolla, där var det ju :)

Pernilla
4/26/06, 8:40 PM
#11

Det verkar läckert!

BrazilianLinda
4/26/06, 9:46 PM
#12

Nämen! vad konstigt… jag kollade ju om det var utan ägg och jag tyckte bestämt det stod utan ägg…. börjar jag bli snurrig ?? :)

 Ja förlåt, jag har äggfria Mjuka kakor om du är intresserad :) .. knatar iväg från datorn och skakar på huvudet…

Christina
4/26/06, 11:03 PM
#13

Havreflarn brukar jag göra på somrarna. Stora som jag formar över en kopp till fina skålar och fyller med bär och grädde. Ser så tjusigt ut och är så enkelt. Och billigt.

150 g smält smör el. marg.
3 dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver 

Rör ihop alla ingredienserna i en bunke och lägg små klickar ca 1 tsk långt från varandra - de flyter ut - på smord plåt.

Grädda i 175 ca. 8 min.

Låt kakorna svalna något på plåten. Sedan kan de läggas över en kopp och kallna. Eller om man vill ha de flata så låter man dem ligga där de ligger. Går jättebra att frysa.

Annons:
Anne
4/27/06, 9:47 AM
#14

Ååh, havreflarn! Gud så gott, det var evigheter sen. :)

Illan
4/27/06, 11:54 PM
#15

Typ alla mördegskakor är ju äggfria! Här är ett recept av Jacob Gray http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=3120 och här är ett annat http://www.dekoreramera.se/index.php?avd=receptochtips&sid=recept#Mördegskakor 

Lite mer vuxna i smaken är kanske dessa med mögelost och pecannöt i http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&artikel=510767

Har inte provat något av det… bakar och äter sällan småkakor serru ;)

worst
5/6/07, 5:50 PM
#16

 

Jag läste i min vegetariska kokbok att ett ägg kan bytas ut mot 1 msk sojamjöl. Jag provade genast och pannkakorna blev alldeles utmärkta.

Jag gissar att det funkar även till småkakor om du justerar med lite mer vätska och bakpulver? Prova om du vill.

Janson
5/6/07, 10:54 PM
#17

Min mammas nougatkakor är helt sjukt goda och helt äggfria. Recept finns här http://i-lillamyzans-kk.blogspot.com/2007/02/mammas-nougatkakor.html

HannaM
5/9/07, 11:48 PM
#18

Helt vanliga chokladbollar tänker jag på=) Och dom kan ju treåringen var amed och göra till och med.. jättekul att gegga smör och havregryn=)

Anne
5/10/07, 9:26 AM
#19

Tihi - ja, det blir ju lite lustigt när tråden är ett år gammal, men det är bra med tips ändå. Treåringen är närmare fyra nu. :)

HannaM
5/10/07, 11:14 AM
#20

men en fyraåring har lika kul i chokladbolssmeten och blir lika stolt när familjen äter hennes kakor..(det blir jag som stor 21åring med)  hihi kollade inte ens datum….

Annons:
Upp till toppen
Annons: