Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 2913 ggr
Pernilla
9/27/05, 12:12 AM

Tapas-guiden

Är förskräckligt förtjust i att käka tapas - spanska fräscha smårätter som man kan beställa in en eller flera av. Följande restauranger/barer har jag testat:

La Cucharacha (Bondegatan 2, Stockholm): Hyfsat prisvärt, glad och trevlig personal, mysig inredning. Bland höjdarna i tapas-listan märks kronärtskockor och sparris i mumsig vinägrett, härliga gambas samt en fluffig potatistortilla som serveras med het tomatsås. Tapasen kostar runt 39 kronor per rätt (man beställer oftast två-fyra stycken, beroende på hur hungrig man är.)

Nada (Åsög.40 ) är egentligen mer av en extremt mysig och intim bar, men har en icke föraktlig uppsättning av tapas för den som blir småhungrig efter allt för många goda drinkar. Vissa av rätterna känns som standardutbud, men gazpachon är god och parmesan med fikonmarmelad och balsamico är definitivt smaklig, både för öga och gom. Också här är personalen mycket trevlig.

Café Tabac (Kornhamstorg, Gamla Stan) har oerhört fräscha tapas (jag älskar deras friterade kronärtskockor med aioli) och till tapasen serveras dessutom en fantastisk sangria. Hyfsat kändistätt, om man nu är intresserad av sådant. Ett minus dock för dne ojämna personalinsatsen - ibland får man enormt mycket uppmärksamhet, men ett par gånger har jag och sällskapet blivit totalt ignorerat. Ett varningens pekfinger, alltså!

Har ni andra favorit-tapas-ställen? Kanske finns det tapasbarer på andra orter som är värda ett besök?

//Pernilla

Annons:
Stenis
9/27/05, 1:11 AM
#1

Umeå har ett nyöppnat ställe! Har inte hunnit gå dit ännu, men jag har bara hört gott om det!

Jag köpte en bok med Tapasrecept nyligen och jag ser fram mot att få spendera några timmar i köket för att sedan få kura ihop i höstmörkret och äta tapas med ett gott vin till.

Åbo har en bra Tapasrestaurang som jag naturligtvis inte minns namnet på :-/  Jag kan förklara var den ligger på ett ungefär om någon skulle vara nyfiken ;-)

Pia
10/3/05, 9:20 PM
#2

Caliente på Fleminggatan, nästan nere vid Tingshuset. Jättegott och bra priser. Men bord måste bokas i god tid, för det är väldigt liten lokal och ofta fullsatt.

Den absolut godaste och mest varierade tapasen jag ätit var i Barcelona, inte så konstigt kanske:-) Och vilken härlig sangria vi drack till, dock var den rätt så mkt starkare än man är van vid…

Pia
10/3/05, 9:22 PM
#3

Just det, STOR varning för tapas-stället i Kista galleria. Tror den heter Spanjoren, otrevliga, ofräscha microvågsvärmda tapasrätter med unken smak. Fy sjutton Rynkar på näsan

birger
10/4/05, 1:58 AM
#4

Jag håller med Pia. Jag är absolut ingen tapas-expert men jag har varit flera gånger på Caliente och tycker verkligen om deras mat. Det är lättare under utomhussäsongen när antalet bord fördubblas. Har faktiskt aldrig behövt boka bord. Det enda negativa är en rätt usel vinlista särskilt om man inte är så förtjust i spanska viner (men det klart, vad skall man dricka till tapas…öl kanske?)

Pernilla
10/4/05, 9:34 PM
#5

#4 Det beror väl på vilka tapas man väljer? Men jag tycker man med fördel kan dricka en kall Corona med en traditionell limeskiva nedtryckt i flaskhalsen. Mmmm, gott!

Loucar
8/29/09, 5:55 PM
#6

I Uppsala har vi 2 riktigt bra tapasbarer man kan tyvärr inte beställa bord så om man vill vara säker på att få bord bör man vara ute i god tid.

Tilltugg Tapasbar Vaksalagatan 24 mittemot vårt berömda Konsert o Kongresshus i folkmun kallat Tjernobyl

Plock i Galleria Dragarbrunn på Dragarbrunnsgatan, kan verkligen rekomendera deras drinkar ifall man fastnar i baren i väntan på att få ett bord.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Kaisa_Kavat
10/24/11, 1:58 PM
#7

Min syster köpte ett presentkort online till någon Tapas-restaurang på Kungsholmen, minns inte vad den hette men supergott var det! Låt mig kolla upp det och återkomma. Kan starkt rekommendera deras Patatas Bravas, smaskens.

Vill man så kan man :)

[Aquelegia]
10/24/11, 6:18 PM
#8

La Vida är Skövdes enda tapasbar det skall jag testa i helgen. Jag har hört mycket bra om detta ställa och vinutbudet. Håller tummarna att det som sägs håller. Gillar att småäta och dricka vinTungan ute

Upp till toppen
Annons: