Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2849 ggr
Staffan
2005-10-04 01:14

Te & Marmelad

Te är spännande tycker jag!

Det kommer från fjärran länder har en doft som leder åtminstone mina tankar till James Cook och hans upptäcksresar-kollegor. Det skulle kunna ha att göra med att jag alltid drack te under den tid då jag själv satt och snurrade på min gamla jordglob och läste böcker om hur man mäter solhöjder och positionsbestämmer sin båt på öppna hav… :)

En kompis visade mig häromdagen en relativt nyöppnad affär i Gamla Stan i Stockholm, Chaikhana. Den var synnerligen välsorterad och ligger på Svartmangatan 23 (se karta nedan). Med mig från butiken fick jag en fantastisk Earl Grey Imperial marmelad (Mariage Frères) och ett te av samma sort. Båda var fenomenalt goda och kan rekommenderas varmt!

En varning bör utfärdas; det är svårt att gå in i butiken och återvända tomhänt. Se till att inte ha för mycket kontanter med och inga kreditkort… :)

>> www.chaikhana.se
>> www.chaikhana.se/map.html

Vilka är era favorittéer och var handlar ni dem?

Mvh // Staffan

Annons:
CBA
2005-10-04 11:53
#1

Jag kan bara dricka grönt té, alla andra sorter får min mage spel av (magkatarren kommer som ett brev på posten).

I vanliga mataffären har jag bara hittat Tchai (stavning) grönt té som finns i Orient, Jasmine och Mint.

Orient och Jasmine är goda, men kom gärna med tips på andra gröna téer :o)

PS. Fick för mig (dumt nog) att köpa vanligt té och prova dricka. Köpte ett choklad och whiskey té som var väldigt gott, men som jag var dålig av i 4 dagar efter.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Anne
2005-10-04 17:50
#2

Spännande tips! Jag måste dit och kolla - de kanske rent av säljer Matcha, grönt-te-pulver som man kan använda för att smaksätta andra saker.

CBA - rött te, då? Funkar det? Så får du lite mer att välja på, menar jag.

Pernilla
2005-10-04 21:37
#3

Oh så spännande. Snygg sajt dessutom!

CBA
2005-10-04 21:41
#4

Rött té ?……hade jag faktiskt ingen aning om att det fanns :o)

Står det på förpackningen att det är rött ?

Liptons och Tettley´s dom är väl svarta téer (merparten)?

Vitt té vad är det då ?

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Anne
2005-10-04 23:10
#5

Jajamensan, rött te står det nog - eller Rooibos. Du kan läsa mer här:

http://www.grongava.com/artikelserien.php

Det är inte "riktigt" te, utan blad från en speciell sydafrikansk buske. Sen har du ju för all del en massa ört-téer att välja på.

Vitt te görs på teblad, men utan att man fermenterar dem.. det kanske du tål - det påminner nog en del om grönt, tror jag (i egenskaper, alltså, inte i smak).

kayaker
2005-10-05 10:13
#6

En annan sak du också kan testa, förutom Rooibos, är Honeybush. Det är en annan buske man gör en teliknande dryck. Precis som när det gäller Rooibos så kommer Honeybush från Sydafrika.

#0: Om du ska handla te i Syockholm så är väl anrika Gamla Stans te- och kaffehandel, http://www.teokaffe.se/ , svårslaget?

Annons:
Pia
2005-10-05 12:27
#7

Åh te är en av mina passioner i livet!! Och jag dricker alltid med mycket mjölk:-)) Och ett par äkta skotska shortbread till blir pricken över i!

Lite kontroversiellt dock, så upplever jag ofta att lös-te lovar mer än vad de håller… Luktar ljuvligt och smakar gräs och garvsyra ungefär. Men jag tycker att NK Te & kaffehandel (ev är det samma kvalité på sorterna på Robert's Coffee i bl a PUB-huset och Söderhallarna) har hög kvalité OCH smak på sina sorter, en favorit där är Green Toffee.

Rabarber-grädde är en klassiker!

Stockholms tehandel på Hornsgatspuckeln, deras vanilj-te och Söderblandning är väldigt goda, men annars är jag väl inte så jätteimpad av det stället… Men smak och tycker vad gäller te är så väldigt personligt!

En favorit "smaklös" (= i Pia-praktikan står alltså smaklös för bara vanlig te-smak:-) är Yorkshire Gold, finns bara i England men har man tur så går det även att finna ibland i den engelska butiken i Söderhallarna. Finns både som lös-te och i påsar.

På minus-sidan står bl a PG-tips och Morrisson's eget märke (skum supermarket-kedja i England med ganska undermåliga produkter…). Gräs och allmänt urk smakar de, tycker jag.

Och apropå läbbigt te, nu har min hjärna valt att förtränga namnet på det… nej lapsang shousong heter det ju, helt otroligt äckligt och tjärsmakande tycker jag:-(( Men för somliga självutnämnda finsmakare finns visst inget annat alternativ…

Annars tycker jag att just de olika supermarket-kedjorna i England har väldigt bra egna varianter (till otroligt bra priser!) på allt möjligt, bl a te. Tesco, Sainsbury's, ASDA, Sommerfield, Booths osv.

Rooibos är jag personligen väldigt kluven till, Rooibos vanilj kan vara ok, bara Rooibos naturell smakar skumt tycker jag. Just nu har jag en variant med Rooibos ananas, inte så väldigt god tyvärr.

Min favoritstad i England är York - alla som inte varit där rekommenderas att omedelbums ta sig en tur dit! - och där finns bl a klassiska tehuset Betty's of Harrogate (som då även finns i harrogate, men jag tycker etablissemanget är trevligare i York). Little Betty's på Stonegate är mysigare än det stora caféet, men köerna kan vara långa till båda ställena. Där serveras suveränt afternoon tea, cream-tea (finns det något bättre?!), snittar, tårtor och är allmänt trevligt och så väldigt engelskt, underbart!! Fast notan kan bli ganska hög… när vi var där senast slutade det hela på över 500 kr för 2 personer… Men det är å andra sidan inte varje dag man är där:-)

Skall ni till London, så rekommenderar jag Bramah's tea museum i Docklands.

Chaikana verkar jättespännande och jag håller med Pernilla, vilken snygg sajt!

Pia
2005-10-17 18:09
#8

Idag har jag gjort mitt först besök på Chaikana (se Staffans huvudinlägg ovan), men väljer att skriva om det under Café-kriterier:)

Tom
2005-10-18 01:02
#9

Pia, jag blir alltid så imponerad av dina cafékunskaper. Som ett levande caféuppslagsverk!

Står det möljigen "Caféexpert" på ditt visitkort?  ;-)

  Tack för trevlig läsning!

      Tom

Staffan
2005-10-18 01:15
#10

Instämmer helt med Tom - det är jätteintressant!

Mvh // Staffan

Erik
2005-10-18 03:25
#11

Kan inte låta bli att reagera på att så många klarar av att dricka grönt te. Inte för att jag får magkatarr, men smaken får mig att önska att jag (bara) hade blåsor i munnen.

Måste man "träna" sig i att dricka grönt te (för att uppskatta det), eller är det bara fel årtionde för min del?

Pia
2005-10-18 19:56
#12

#9 & 10,

nej faktiskt inte, caféexpert på visitkortet alltså, men jag har väl någon radar som gör att jag hittar lite speciella café-ställen:)) även om man har sina favvisar så är det väldigt skoj att hitta nya ställen. och det här är ju verkligen ett ypperligt forum att tipsa om och recensera dem på:)

#11 prova smaksatt grönt te, t ex earl green, green peach eller supergoda green toffee. mjölk i rekommenderas, rundar av och framhäver smkane fint! finns på bl a på nk & te och kaffehandel i bottenplanet. personligen tycker jag inte heller så vidare värst om rent grönt te (utom i hudvårdspodukter:), men kanske har man bara inte hittat rätt…

CBA
2005-10-24 12:39
#13

#5 Anne- Nu har jag köpt Roobios thé, hittade bara en sort men det var gott, smakar och luktar lite som nypon. Det har en ganska egen söt smak så ett + för att jag inte behöver sockra (1 bit isf 3!!) knappt, nu när jag försöker sätta mig in i att äta enligt GI Glad

Inte känns det nått knas i magen heller ! Nu har jag lite mer att välja på i hyllorna, tack för tipset ! Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Maria2
2007-07-11 15:51
#14

Alla här verkar uppenbarligen mest sålda på smaksatt te, men jag har lärt mig att älska den rena smaken av te, vare sig det är grönt te, eller svart te.

Smaksatta teer smakar ofta bara av smaksättningen på teet, och inte av själva teet. Kanske är det själva smaksättningen som du reagerar negativt på CBA?

Dessa teer finner du inte i varje tebutik, men väl i de välsorterade specialbutikerna som verkligen har lite koll på teer. Risken med många butiker är att teet ligger där länge, och att teerna tappat i smak.

En bra sida där man hittar mycket info om teer är: http://www.houseoftea.se/om_te.php och för att handla deras te gör du det på: http://www.houseoftea.se

mvh/MariaGlad

MaMaMade
2007-07-11 20:01
#15

Blir ofta"skum" i halsen av att dricka grönt te. Har inga problem m det gröna jasmintéet jag köpte i Kina samt ett smaksatt (hallon/orkidé) som jag köpte på Tehörnan i Umeå. Tror att Tehörnan även finns i Uppsala, i övrigt vet jag inte.

Rooibos ger mig också samma skumma torrhetskänsla (som just innan man får halsont) som grönt. Har fått en påse av en bekant som är smaksatt m grapefrukt. Får nog lov att prova ikväll. Fördelen m rooibos är att det inte innehåller ngt koffein så det går bra att dricka på kvällen.

Liptons "gula" får jag ont i magen av direkt. Däremot går vanilj o deras vita ner utan besvär.

Anne; jag skulle vilja veta lite mer om Matcha. Har läst om teglass marinader m grönt te, är det Matcha som använts då? Får försöka trycka in några tehandlar när jag åker ner till Tokholm för bröllop i augusti. :)

Olle_S
2007-07-13 00:18
#16

Är det nån som har testat det svindyra Kusmiteet. Lite nyfiken men inte riktigt beredd att gå och slösa hundringar på ett te om det bara kostar skjortan bara för att nån svindyr designer har fixat burkarna.

Annars är ju två tredjedelar earl grey och en tredjedel lapsang souchong grejen. Servera i den heliga graal.

Pia
2007-07-14 10:55
#17

Japp, Kusmi är kanon! De blir aldrig någon garvsyra, utan smaken är så flerbottnad, fyllig och mild. Alla smaker är nog inte lika goda - har testat tre hittills. Bäst har Flowers no 108 varit, sämst Prince Vladimir, som liksom inte har någon riktig stuns i smaken.

Det är dyrt, men härligt lyxigt:) Det finns ju även små burkar att prova på, kostade 35 kr/st på Cajsa Warg.

Mer om Kusmi

Upp till toppen
Annons: