Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 5574 ggr
Pernilla
2005-08-31 00:07

Knivslip

Nu börjar knivarna bli slöa igen… Hur håller ni era knivar fräscha och skarpa? Jag har fattat det som att det finns olika sätt att slipa.

Just nu blir mina sallader myyyyycket grovt skurna…

//Pernilla

Annons:
mans
2005-08-31 00:24
#1

Det bästa är att gå till en låssmed som har slipmaskin och få de slipade där. Kostar inte så mycket och man behöver bara göra det kanske en gång om året.

Niklas
2005-08-31 00:38
#2

Jag använder skärpstål löpande för att hålla dem i trim. Blir de allt för dåliga får man lämna in dem.

Det sägs att sallad inte ska skäras, utan rivas sönder med händerna. River man förstör man visst inte kapilärrören eller hur det var och då behåller de smak bättre. Därför använder jag inte kniv till det.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AktieTrader
2005-08-31 10:16
#3

Skärpstål använder jag, man det kan vara lite knivigt att lära sig i början :-)

Min favoritkniv, en +30år gammal kockkniv i kolstål, vässer jag väldigt ofta eftersom eggen rostar när den har diskats i maskin. Men efter bara ett par drag så är den supervass igen. Och den är nyttig men får i sig lite extra järn dagligen :-)

Linda
2005-08-31 12:29
#4

Hej

Vi har bara global knivar hemma och kör med två knivslipar från global.

Är mkt värt att ha bra knivar tycker jag.

/Linda

stry
2005-08-31 13:20
#5

Kör man Globalknivar är det inte riktigt samma teknik som för "normala" knivar. Har en keramikstav för finputsning och så en våtslip (en grövre + en finare sten) som fungerar mycket bra! Sköter man detta rätt slipper man lämna in kniven för ofta…

Har det blivit fel eller man slarvat är det bäst att lämna in kniven för att få en ny egg uppbyggd. Man bör dock försäkra sig om att personen i fråga slipar Global förr, då det skall vara lite speciell vinkel mm.

Linda
2005-08-31 13:28
#6

Hej

Ja det är sant.

Sambons far säljer Global på www.Kockknivar.se (tror jag att det heter.)

Annons:
maska
2005-09-01 13:39
#7

Skärpstål, och ALDRIG i diskmaskinen… Det är sand (eller liknande) i maskindiskmedel som är lika förödande för knivar som för guldkanter.

analog
2005-09-01 14:26
#8

Kan inflika att jag har lärt mig att man inte ska tvätta sin kniv i för varmt vatten, och inte särskilt länge heller. Detta pga att knivsudden hettas upp och kyls ner och blir slöare pga detta.

I övrigt slipar jag med keramikstav och lämnar in dem någon gång om året.

Finns inte mycket i köker som överglänser en riktigt bra och vass kniv. :-)

Robert
2005-09-01 14:37
#9

Min bror jobbar på Anticimex och kan en hel del om snusk. Jag berättade för honom att jag alltid handdiskar mina knivar, och då blev jag kallad för snuskpelle för det. Han rekommenderade maskindisk av hygienskäl.

Robert

rumpino
2005-09-01 15:08
#10

lämnar in mina ca 1ggr/år, kostar 30-40kr/kniv vilket jag tycker är riktigt billigt.

under tiden underhåller jag dem, högst amatörmässigt med en sån där pinne, brynje(?)

diskar dem alltid för hand.

Linda
2005-09-01 16:25
#11

Hej

Men man ska ju inte diska knivar i maskin ju då blir de förstörda ju….

MVH Linda

Niklas
2005-09-02 01:06
#12

#10: Bryne hör ihop med knivar. Brynje hör ihop med Tipsextra. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anne
2005-09-02 10:45
#13

Jag har investerat i ett sandstensbryne, riktigt bra för alla mina knivar. Säljs.. ja, lite här och där där Global säljs, samma distributör. Min sten heter MinoSharp Whetstone, och det ÄR lite klurigt att lära sig använda den i början, men det ordnar snabbt till sig. Tokbra resultat, mycket bättre än vanligr bryne och verkligen mycket bättre än en sån här liten handhållen slip med trissor som man drar kniven i.

Annons:
manpeace
2005-10-15 20:11
#14

Claes Ohlsson har en bra knivslip som du bara drar kniven i några gånger så blir den hyffsat vass.

Själv föredrar jag att använda en diamantknivslip. Visserligen ett manuellt arbete men resultatet blir alltid perfekt. Krävs lite träning men man behöver inte dra kniven så fort som alla kockar i TV gör. Dra långsmat först på ena sidan emot dig och sedan på andra sidan emot dig. På så sätt får eggen en jämn slipning som ger en skar och vass kniv som skär genom det mesta som smör. När man sedan blir lite mer van kan man öka takten och bli som kockarna i TV.

eventkocken
2007-06-27 15:53
#15

Glöm inte de tre viktigaste sakerna vid bryning av knivar; slipvinkel, slipvinkel, slipvinkel…Flört

Läs mer i Knivskolan

Allt gott,

Fredrik

Proosen
2007-06-27 18:41
#16

Till mina Globalknivar använder jag undersidan av en tallrik, den oglaserade kanten och när de är för slöa för den metoden åker Fiskarsslipen fram.

Har använt mina proffesionellt i många år och sedan hemma när jag la ner kökssvängen och den här slipen funkar klockrent. Har någon gång använt ett riktigt fint oljebryne men det är ytterst sällan det behövs.

Diska sina knivar i maskin kan man väl göra om man vill ta död på dem extra snabbt, som nämnts är det fin sand i maskindiskmedlet. Globalknivarna är smidda i ett stycke så den smuts som finns på dem sitter garanterat på utsidan så det är ljummet vatten och ev. lite diskmedel. Använder för det mesta ingen borste eller svamp utan gnuggar rent med fingrarna istället.

Niclas

Upp till toppen
Annons: