Annons:
Etikettmatprat
Läst 3376 ggr
Sol-
4/5/06, 1:41 AM

Stenålderskost!

Någon som äter stenålderskost?

Vill gärna försöka, då jag tror att jag kanske kan vara glutenintolerant och för att det verkar vara väldigt vettigt.

Men sen är det ju inspiration och motivation som tryter, resten av familjen jublar inte precis. När man sedan kollar in recepten, så är det ju rena lyxmåltiderna, med krabba, lax, fläskfile och all den färska frukten och grönsakerna, detta är ju absolut inte något negativt, men det låter ju ganska dyrt….


Annons:
Pernilla
4/5/06, 11:18 AM
#1

Jag vet att Niklas gör det, få se vad han själv säger. Hans tankar i ämnet kan du annars läsa om i den här artikeln.

Tycker att det är ett spännande ämne. Har själv inte testat mer än några dagar eller max en vecka i sträck, men tycker att bara det brukar ge effekt på humöret och vikten…

//Pernilla

Chrihanna
4/5/06, 8:14 PM
#2

Jag har ett jättebra råd! (enligt mig själv iallafall)

Köp Ola Lauritzons bok "gå ner i vikt med GI". Jag har den här hemma köpte den av ren nyfikenhet… Man blir verkligen frestad till att prova på och sedan går det bara av farten. (sötsuget försvann utan att jag ens tänkte på det. Ju mer kolhydrater du äter desto större behov har du av kolhydrater eller socker. Enkelt förklarat)

Jag tyckte att det mest intressanta med den boken var att han beskriver vad som händer med kroppen när man äter mycket kolhydrater. Så får man bra förståelse för det. Och den boken är bra även om man inte vill gå ner i vikt! Det finns en hel del (och jättesmarriga) recept i den. Är du det minsta tveksam så är du det inte längre öh efteråt….  =)

Denna kommentar har tagits bort.
Sol-
4/7/06, 5:22 PM
#4

#2 Men är stenålderskost och GI samma sak då?


Anne
4/7/06, 5:36 PM
#5

Stenålderskost och GI är inte samma sak, men de påminner helt klart om varandra. Både de - och ett par dieter till, typ Atkins och South Beach, fokuserar främst på att minska ner på kolhydrater.

Chrihanna
4/7/06, 7:49 PM
#6

#5 vet du skillnaderna mellan de olika? Själv har jag ingen aning, har själv bara läst om Ola Lauritzon…

Annons:
Anne
4/7/06, 9:32 PM
#7

Det är nog lite en fråga om hur extrema de är, och hur mycket de "tillåter". Atkins är ju rätt extrem - där gäller i stort sett inga kolhydrater, i synnerhet inte i början. Däremot är det fritt fram för fett - något den kritiseras mycket för. South Beach är mycket mer "moderat", och påminner helt klart mest om GI-metoden. Man fokuserar mycket på bra och dåliga kolhydrater (långsamma vs. snabba, typ) och delar in dieten i olika faser. Man är också måttfull med fett.

Stenåldersmetoden vet jag nog minst om - men där verkar man fokusera mer på att öka intaget av magert protein än på att prompt skära bort kolhydrater, även om det blir ungefär samma resultat i slutändan :)

marwes
4/9/06, 7:28 PM
#8

Tycker det verkar helt galet att äta stenålderskost, inte blev de särskilt gamla på den tiden? Dessutom är det väldigt egoistiskt, sägs att om alla skulle äta så skulle jordens resurser räcka till cirka 15 miljoner, betydligt färre än vad vi är i dag.

Pernilla
4/10/06, 12:26 PM
#9

#8 Marwes, du har en viss poäng just vad gäller köttkonsumtionen… Men baljväxter och grönsaker borde ju kunna vara ekologiskt hållbart tycker man? För inte kan det vara bättre att vi äter… plast och konserveringsmedel, eller vad det nu är vi stoppar i oss idag.

bjorsa
4/11/06, 1:14 PM
#10

Stenålderskosten går väl ut på att man skall äta vad som fanns då eller rättare sagt man får ta bort vad som inte fanns på stenåldern tex går ju alla sädeslag bort alla mjölkprodukter bort alla baljväxter bort då man inte använde dom kvar finns kött fisk och vilda växter/fröer   och frukter/nötter att mumsa på .

mvh/bjorsa

Pernilla
4/11/06, 2:37 PM
#11

… vilda små ärter???… Låter hemskt tråkigt annars…

bjorsa
4/11/06, 7:17 PM
#12

Nä inga ärtor här bara brysselkål :-)))Jo visst får man äta ärtor men jag tror inte man åt tex bönor på stenåldern då dessa är väl giftiga råa och jag antar att man kultiverat våra bönor å linser å att dom inte ingick i dåtidens kost har läst de nånstans men kan ha helfel ,får vä ta en titt i den där boken jag köpte för något år sedan (stenålderskost) provade ett tag men tröttnade kör idag med en kost utan pasta ris potatis använder mig istället av grönsaker till köttet/fisken fast äter knäckebröd oxå nån slags halvmesyrskost :-)

mvh/bjorsa

marwes
4/11/06, 9:45 PM
#13

En väldigt stor del av jordens befolkning lever nästan uteslutande på ris och andra kolhydrat rika produkter, inte verkar de lida stor nöd för det. Tror nog att man kan äta kolhydrater utan att känna så dåligt samvete, särskilt om man tränar. Kolhydrater är bränsle!

Annons:
bjorsa
4/12/06, 5:54 PM
#14

Jo fast ibland kan de var så att man kanske mår bättre av att äta på ett speciellt sätt å dessutom får man ju i sig kolhydrater i frukt å grönsaker gäller bara att äta ordentligt av dom .

Och att en stor del lever på endast ris är ju inte så bra ,för om tittar på vissa länder där man har matbrist och dom mestadels får kolhydratrik kost som inte är balanserad så har man där inlärningsproblem pga proteinbrist (Afrika)

Om man tar fattiga i indien så kombinerar dom ris med bönor/linser och får då en fullvärdig kost .

mvh/bjorsa

marwes
4/12/06, 9:48 PM
#15

Då kanske det vore bra om vi åt mindre proteiner så kanske det skulle räcka bättre till andra.

bjorsa
4/13/06, 12:43 AM
#16

Nu är vi snart inne i en samhällsdebatt :-) men jag förstår vad du menar och visst jag är för en rättvisare fördelning så för mig är de ok .

mvh/bjorsa

Groa
4/13/06, 3:46 AM
#17

hmm några off-topic inlägg ser man allt…

svar till sol: Jovisst det kan tyckas att det skulle vaar mycket dyrare att äta stenåldersmat men om du/ni listar upp all icke-stenåldersmat ni äter i månaden och räknar ut summan blir det en hel del, med tanke på all impulsmat/godis man köper.
Sedan behöver man inte heller köpa allt, det är ju trots allt stenåldersmat det handlar om, sådant som finns i naturen.

Några exempel av vegetariska produkter: 

*mjölon *kråkbär *hasselnötter *smultron *björnbär *nypon *hallon *äpplen *lök *mjölkört *skägglav *hjortron *odon *rötter (tex carex-art) *blåbär *lingon *enbär *späda bjöklöv *vinkremla

Några exempel av animaliska produkter:

*gädda *aborre *mört *brax *sik *lax *älg *ren *säl *vildsvin *bäver *utter *lo *tjäder *kärrhök *kronhjort *rådjur *grävling *igelkott *skogsmård *sutare *björkna *mal *varg *björn 

Alla exemplena kommer ifrån olika perioder under stenåldern och sedan fanns ju även mammut, uroxe, dovhjort (jätte) som idag är utdöda sedan länge…

angående fisken fungerar det bra att köpa ett fiskekort eller ta en chansning och fiska utan ett sådant….  och vad beträffar det andra köttet så bör det bli billigare om man köper direkt av en jägare.

En bra sida: www.forntidateknik.z.se/  - den innehåller bland annat en stenålderskostcirkel.

 
svar till marwes första inlägg: hm det enda jag kan säga är att: Är det inte egoistiskt att äta kött? Dagligen skördas både regnskogar och vanliga skogar för att få plats med mera åkrar för att föda upp nötkreaturen som vi västerlänningar sak äta. De som äger jorden vi tar i 3:dje världen får antingen inget eller väldigt lite tillbaks. Inte tillräkligt för att göda upp sig. Om vi föder upp mindre kossor och använder den marken till sädesslag eller dylikt blir det mera mat och därmed räcker till tredje världen.

Bara en liten notis:
svar till bjorsas andra inlägg: Minns att jag läst någonstans att till viss del fanns bönor under stenåldern men jag kan ochså ha minnts fel men iaf du skrev något med att bönor är giftiga råa, detta vet jag inget om men vill komma fram till att under stenåldern fanns elden så om det nu fanns behövde dom inte äta bönorna råa och därmed är dom inte längre giftiga.

Groa
4/13/06, 3:49 AM
#18

Hmm läste just igenom allt och upptäckte några stavfel… en aning störande ja. Men ni får förbise detta.

 Mvh: Groa

Pernilla
4/13/06, 11:31 AM
#19

Hej Groa och välkommen hit! Vi är bara glada att ha dig här, så strunta i det där med stavfelen. Kul att läsa mer om stenålderskosten!

marwes
4/13/06, 12:08 PM
#20

Fast det är ju så att det är omöjligt för alla att äta bara vilt kött, det räcker inte till särskilt många. Det är samma sak som att det anses bättre att äta "urvete", anledningen till att man odlade fram dagens vete var ju för att man skulle kunna få mera skörd på mindre yta, alltså räckte maten till fler människor, tycker jag verkar som en bra ide när det saknas mat i världen. När det gäller skövling av skog och odlande av saker som gör att lokalbefolkningen inte får tillräckligt mycket mat, där odlas väldigt mycket tobak till cigaretter (och en del mindre lagliga växter). För egen del äter jag dessutom endast svenskt kött.

Annons:
Sol-
4/13/06, 12:27 PM
#21

Tack Groa! Där sa du en bra sak, jag ska minsann göra en sådan lista, tänk så mycket onödigt man köper och groffar i sig, istället för att äta god, ordentlig mat. Jag är ju tyvärr en godisgris!

Och det är ju sant det finns mycket ätbart i naturen.

Äter du själv stenålderskost?


Groa
4/13/06, 10:50 PM
#22

Hej!

svar till pernilla: Hej! Det kändes skönt att höra. Verkar vara ett bra forum detta, har dock inte kollat runt allt för mycket men jag kommer nog med all säkerhet att trivas bra..  

Svar till marwes:
gällande människans antal:
I dagens forskning tror man att det inte fanns så många folk som i dagens samhälle visst det kan säkert stämma men jag tror att vi underskattar antalet en hel del. Forskare har baserat sina teorier på antalet gravar som är hittade, vilket är väldigt få. De flesta utelämnar viktiga faktorer så som att sandavlagringar, isens rörelse (istiden)  driver med sig och förstör skelett. Och även det faktum att de människoskelettdelar som har blivit hittade är obrända vilket har den sämsta bevaringsförmågan.

Sedan måste man kombinera köttet med vegetariskt annars får man snabbt diverse vitamin/näringsbrister. Om vi skulle införa obligatorisk stenålderskost så måste vi ändra om i princip sett hela vårt system. Jag tror att det skulle fungera till viss del men det skulle ta lång tid och efter ett tag är det alltid någon som kommer på ett sätt att fördärva för andra för att gynna sig själv. Men dagens matkost måste förbättras betydligt. Sjukdomar som fetma, hjärt & kärl sjukdomar, gikt, diabetes m.m blir allt mer utbrätt och många mår allt sämre psykiskt så varför inte göra ett försök av stenålderskost?  

Genmanipulering:
De flesta som äger ett företag är rena skitstövlar rent ut sagt. De vill gå med vinst med så lite pengar utlagt som möjligt. Vilket verkar fungera alledels utmärkt i den 3:dje världen vilket leder till att det finns två sätt att domesticera en gröda (även djur) på, ett dåligt och ett bra. Bönderna i 3:dje världen ägnar generationer åt att förädla sina grödor till det bättre vilket de stora företagena får nys om och lurar bönderna till att sälja sina grödor för inga pengar alls därefter tar de pantent på produkten och genmanipulerar produkten i labb för att få fram så bra växtkraft som möjligt på en liten yta. Detta "tömmer" ut grödan så att den blir mindre stryktålig mot väder,vind och insekter, detta leder till farliga bekämpningsmedel, som för övrigt är förbjudna i sverige sedan bla. ddts upptäckt. Företagets nu nya gröda är ochså mycket onyttigare ur näringssynpunkt. Sedan ett tillägg är att de även mixtrar grödan så att den inte kan självföröka sig utan håller max ca: två år och sedan måste de (bönderna) köpa produkten på nytt för att kunna mätta sina familjer.
Du nämner att det "bara" gäller tobak och knark men detta är felaktigt då det ochså innefattar olika ris-sädeslag, spannmålsprodukter och grönsaker.  

svar till Sol: Jo gottegris vet jag en till som är.. Just nu håller jag ochså på med en sådan lista (aj aj vad jag inte vill veta slutsumman…). Tänkte börja äta till viss del stenåldersmat den kommande månaden, mest bara för att se om det verkligen fungerar. Men en del saker kommer jag att behålla så som äppelcidervinäger, kaffe, pubrundan, mörk choklad (utan mjölk), russin och honung. Sedan vet jag inte exakt vilka kryddor och örter som användes så där kommer jag göra lite som jag känner för. Men all spanmålsprodukter och mejeriprodukter ska bort.

Angående ätbara i naturen, kom just på en viktig detalj.. nämligen att det är vinter ute, suck. Så om man ska börja med stenåldersmat just nu finns det väldigt stor risk att man måste köpa allt (förrutom fisken) men det är en tanke att ha med sig till sommaren/hösten.
Lycka till med listan och kosten!  

 Mvh: Groa

marwes
4/18/06, 12:15 PM
#23

Läste lite på Livsmedelsverkets hemsida och så här skriver de

"Några direkta risker med att äta som stenåldersmänniskor finns inte, om man till skillnad från våra förfäder alltid har tillräckligt med mat. Däremot skulle det vara omöjligt att försörja hela den svenska befolkningen med stenåldersmat. Det finns varken tillräckligt med vilt, fisk, rötter eller nötter för att vi alla skulle kunna leva på sådan mat. Att äta stora mängder gris- och nötkött i stället för vilt lär inte ha samma positiva hälsoeffekter. Kött från tamboskap är betydligt fetare än kött från vilda djur och har även mindre gynnsam fettsyrasammansättning.

Att övergå till stenålderskost skulle även innebära att sluta äta spannmål och mjölkprodukter. Spannmål och mjölkprodukter är emellertid viktiga näringskällor i den svenska kosten. Att undvika dessa är inte en förutsättning för att äta hälsosamt - tvärtom. Men det gäller att i första hand välja fullkornsprodukter och magra mjölkprodukter. Tar man bort spannmål och mjölkprodukter från den svenska kosten, utan att ersätta dem med andra näringsrika livsmedel finns det risk för att kosten blir bristfällig.

Befolkningen i Kitava hade ett mycket högt intag av kolhydrater, betydligt högre än Medelsvensson. En stor skillnad är att huvuddelen av kolhydraterna där kommer från rötter och frukt, medan vi i Sverige får en stor del av kolhydraterna från bröd och andra spannmålsprodukter."

Juicys
10/15/06, 2:45 AM
#24

Hejsan

Har själv funderat på att börja med den kosten, så måste fråga har du startat med den än och hur tycker du att det gå? Har du isåfall några recept du kan dela med dig av ?

Mvh  juicys

Illan
10/15/06, 8:01 PM
#25

Utan att ha läst vartenda inlägg i den här tråden tycker jag det verkar ganska dumt att äta strikt stenålderskost. Många lär stryka med under vinterhalvåret, för då finns det inte mycket att plocka ute i skog och mark Flört

tillalex
10/16/06, 11:14 AM
#26

#25 Och stenåldersmänninskorna dog varje vinter? :-)

Fast det är klart. Om man skall springa runt och grymta i djurhudar, med stenyxa, inte borsta tänderna och försöka köpslå med en klubbad kråka som byte, blir man väl portad på ICA…

Honestyisdead
10/20/06, 4:47 PM
#27

Hahaha :) Själv tänker jag inte gå bakåt i tiden, det har aldrig varit bra? Man ska väl se framåt? :) Förresten finns det så himla god mat nu :)

Annons:
Sol-
10/20/06, 8:03 PM
#28

Oj, oj här har det svarats hejvilt utan att jag märkt det.

 Juicys: Jag vet inte om dina frågor var till mig, men jag svarar iallafall. Nej jag har inte börjat än Generad, just nu går jag i skolan och bor på internat där maten ingår, vilken tur att jag hade en bra anledning Flört

Men jag har några recept, jag ska försöka att komma ihåg att lägga ut dom inom det snaraste.

Lycka till!


Sol-
10/21/06, 6:50 PM
#29

Här är lite recept som jag hittat, hoppas ni orkar läsa. 

Paleolitisk kost - Stenålderskost

Magert kött,
Inälvor (lever, njurar, hjärta)
Fisk,
Skaldjur,
Ägg,
Frukter,
Grönsaker,
Rotfrukter,
Nötter,
Frön,
Bär
Honung
Veg. oljor innehållande omättat omega 3-fett (oliv- raps och linfröolja)

Kompromissförslag:

Lamm, kyckling, kalkon, kanin, struts och alla sorters vilt kött istället för konventionellt uppfödd nötboskap och gris

KRAV-märkta produkter istället för konventionellt odlade - gäller både frukt, grönsaker, kött, mejeriprodukter och ägg.

Honung istället för socker

Veg. olja (rapsolja, olivolja eller ev. linfröolja) istället för margarin vid matlagning och bakning. OBS! INTE sk. "matolja" som innehåller olämplig oljeblandning!

Linfröolja + ev. örtkryddor på salladen istället för andra oljor, dressingar och såser.
Den är den allra bästa oljan eftersom den innehåller den högsta halten av Omega 3-fett, men finns än så länge bara i hälsokostaffärer och är ganska dyr.

Osötat messmör på smörgåsen istället för smörgåsmargarin.
"Bregott mellan" istället för vanliga smörgåsmargariner och lättmargariner för den som absolut vill fortsätta med fett på smörgåsen.

Asiatisk, icke friterad, mat istället för annan snabbmat (såsom mat från korvkiosker, hamburger- eller pizzarestauranger)

Rena råvaror istället för hel- och halvfabrikat, läsk, korv, leverpastej, syltor, ketchup, pommes frites, snacks och godis. T.ex. fisk istället för fiskpinnar, krossade tomater istället för ketchup (eller enligt recept), torkad frukt och nötter istället för godis o.sv.

Rotfrukter och grönsaker tillagas tillsammans med potatisen, så den blir ett tillbehör bland andra istället för huvudföda. De kan även ätas t.ex. pressade istället för, eller tillsammans med, ris och pasta.

Surdegsbakat fullkornsbröd istället för vitt bröd. Helst osötat och innehållande frön, nötter och frukt. Håll dock mängderna nere!

Dinkelvete, eller kamut, istället för vanligt vete. Finns även som pasta, bröd m.m. Fungerar även bra att baka på, både mat- och fikabröd.

Örtte eller grönt te istället för vanligt svart te och kaffe.

Juice eller naturlig saft isället för läsk, lightdryck, sportdryck o.s.v.

Rent vatten istället för mineralvatten.

Fisk på matsedeln minst två gånger per vecka.

Havsfisk hellre än insjöfisk och allra helst ishavsfisk.

Minimjölk istället för annan mjölk. Då slipper man det skadliga mättade fettet, men får ändå i sig kalcium och AD-vitamin.

Lättfil istället för vanlig fil - av samma anledning som föreg

Arrowrot eller mjöl av malda nötter som förtjockningsmedel i såser istället för vetemjöl

Majonnäs 2-3 äggulor
1 msk vinäger
2 kryddmått salt
i msk senap, gärna osötad
i kryddmått vitpeppar
3-4 dl olja (rumsvarm)
Hoppa över de ingredienser du inte vill ha med eller lägg till något kul, med vitlök blir det aioli, till exempel. Med ättiksgurka, kapris och persilja eller dill blir det remouladsås. Lycka till! Enlig Zirak kan man ta ett par droppar citron i majonnäsen samt att han rekommenderar att man gör den på kallpressad rapsolja istället för olivolja - smakar bättre.

Paleoäppelkaka
5-8 äpplen
1/2 dl olja
1 dl kokos flingor
1 dl finmalda cashewnötter
1/2 dl finmalda hasselnötter
1/2 dl honung
Kanel
Kardemumma

Skala och skiva äpplen, lägg i ugnsfast form. strö rikligt med kanel och kardemumma över äpplena. Mal cashew- + hasselnötter fint i en nötkvarn eller mixer. Blanda nötgojset med kokos, honung och olja. Smula över äpplena. Ställ in i ugn 220 grader i ca 20 min.

FRITTATA

5 ägg
grönsaker t.ex: lök, vitlök, tomater, zucchini, aubergine, paprika, spenat.
4 msk pinjenötter
5 msk vatten
olivolja till stekning
kryddor

Strimla och fräs grönsakerna i olivoljan. Krydda med favoritkryddan och lite salt. Lägg i en ugnseldfast form.
Vispa ihop ägg och vatten. Slå detta över grönsakerna. Täck med pinjenötterna. Grädda i ugn, 200 grader i 15-20 min. eller tills frittatan stelnat. Serveras varm eller ljummen med en sallad och tex kokt skinka, rostbiff eller kalkonbröst i skivor.

Mangosalsa
1 mango, pakistansk smakar bättre än afrikansk
1 lime
Färsk koriander
Vårlök eller purjo
Chili

Skala mangon och skär den i strimlor och blanda med chili och hackade korianderblad i en skål. Pressa lime över och strö lite hackat vårlök eller purjo över. Låt salsan stå och dra en stund innan du äter.

Finsk kålrotslåda
1 stor kålrot, 750-1000 gram
1/2 liter buljong eller vatten
1 krm peppar
1 krm mald eller färsk ingefära
1/2 tsk muskot
2 ägg

Koka kålroten i bitar i buljong eller vatten. Mosa eller mixa. Blanda i resten av ingredienserna. Häll i smord form, häll lite olja över. Grädda i ugnen på 200-225 grader tills lådan får färg.

Indisk morotssallad
500-1000 gram morötter
Färsk eller torkad chilipeppar
4 lagerblad
1 msk brunt senapsfrö
1 msk sesamfrö, gärna oskalade
citron

Riv morötterna och skär chilin i strimlor, ta bort fröna och det vita fröfästet och använd inte så mycket om du vill ha en mildare smak. Rosta kryddorna i en het wok till de får lite färg. Häll i några droppar olja. Släng i morötterna och chilin och stek dem någon minut tills de precis har mjuknat något. Pressa över lite citron, blanda i kokosmjölk om du vill ha en lite krämigare sallad.

Gottis

rosta några dl hasselnötter i ugnen ca 175-200 grader, cirka 10 min (tills de blir lite bruna/skalen börjar lossna) Häll dom på en ren handduk, vik ihop handduken och låt vara i någon minut. Sedan gnuggar man nötterna inne i handduken så att skalen lossnar. Så kör man hasselnötterna i en mixer tills man får så slät massa som möjligt. Man kan också hälla i lite olja för att göra den mer slät och man kan också ha i tex några droppar citron.

Fond och buljongtärning.
1 kg köttben, höna eller (fisk har aldrig testat själv)
1 kg morötter
1 palsternacka och/eller rotpersilja
½-1 rotselleri
2 stora lökar
Lite peppar och lagerblad
+ vatten tills allt täcks
Detta får kok i ett par timmar och skumma ofta (blir grumligt annars). Häller sedan detta i istärnings formar, perfekt att ta fram ur frysen. När jag kokar på höna så brukar jag rädda den när köttet börjar släppa från benen, och grilla köttet med en del av morötterna. En perfekt och billig måltid.

Ketchup:2 kg. tomater - tvättade och skivade
2 medelstora skivade lökar
1/8-dels vitlöksklyfta
½ lagerblad
½ röd paprika
½ dl. osötad juice (päron- eller äppeljuice)
1 tsk. hel kryddpeppar
1 tsk. hel kryddnejlika
1 tsk. muskot
1 tsk. sellerifrön
1 tsk. svartpepparkorn
1 cm. kanelstång
1 dl. nypressad citron
1 nypa cayennepeppar

Koka tomaterna, löken, lagerblad och paprika tills alla ingred. är mjuka. Blanda kryddorna, lägg dem i en tygpåse och knyt ihop. Lägg ner påsen i tomatblandningen, koka upp och låt koka tills den reducerats till hälften. Rör om ofta, ta ur påsen. Tillsätt citronsaft och cayennepeppar. Fortsätt koka ytterligare 10 min.

Häll upp ketchupen i rena glasburkar som fylls till endast till 3/4 så den kan expandera. Förslut och frys omedelbart. Tinad ketchup förvaras i kylskåp

Guacamole

4 skalade avocador
½ tsk. lökpulver
½ tsk. malen svartpeppar
½ tsk. cayennepeppar
½ tsk. vitlökspulver
2 tsk. pressad citron (förhindrar att guacamolen blir brun)

Kärna ur avocadona och lägg dem i en skål. Mosa dem väl, blanda i övriga ingred. och rör till jämn smet.

Persikosalsa: 1 dl. färska skalade och finhackade persikor
1/4 hackad lök
1/4 hackad gul elelr grön paprika
1 msk. pressad lime
2 tsk. färsk koriander
cayennepeppar efter smak

Rör ihop allt i en skål. Täck över och kyl upp till 6 tim. innan servering.

Söt barbeuesås: 2 tsk. rapsolja
½ dl. finhackad lök
1 msk. hackad och urkärnad jalapeño
4 dl. hallon
½ dl. Rays ketchup (se recept ovan)
1/4 dl. osötad senap
1/4 cayennepeppar

Hetta upp oljan, fräs lök och jalapeñ0 i ca. 10 min. Tillsätt ketchup, senap och cayennepeppar, låt sjuda. Tillsätt hallon, sjud i ytterligare 10 min.

Dra bort från värmen, låt svalna. Häll i mixer och mixa tills slät och jämn blandning.

Omega 3-majonnäs: 2 hela ägg
1 msk. citron
1/4 tsk. osötad senap
1 dl. olivolja
1 dl. linfröolja

Lägg ägg, citrosaft och senap i mixer, mixa i 3-5 sek.
Fortsätt mixa medan oljan tillsätts droppvis. Mixa tills majonnäsen är tjock. Förvara i kylskåp i burk med tättslutande lock.
Hållbarhet max. 1 vecka.

Dippsås/salladsdressing:
1 dl. omega 3-majonnäs
1 tsk. finhackad dill
½ tsk. vitlökspulver
peppar efter smak

Blanda ihop alla ingred. Låt helst stå kallt före servering, men ej nödvändigt.
Till dipp av grönsaksstavar eller som salladsdressing.

Omega 3-aioli:
2 dl. Omega 3-majonnäs
2-3 vitlöksklyftor
Skalad och pressad vitlök tillsätt majonnäsen.
Serveras till grillat kött, kokta grönsaker och soppor (t.ex. fisksoppa)

Pepparrotsås: Majonnäsen kan även smaksättas med t.ex. pepparot och serveras till rökt fisk eller kött.

Remouladsås:
2 dl. majonnäs
2 msk. finhackad inlagd eller mjölksyrad gurka
1 msk. kapris
persilja eller gräslök

Rhode islandsås:
2 dl. majonnäs
½ dl. chilisås
½ dl. röd hackad paprika
2 msk. finhackad persilja
Ev. lite tabasco.

Annan sås: Smaksättningar till Omega 3-majonnäsen
* Kryddgrönt - hackad dill, persilja, gräslök (till rökt fisk, sill, skinka, kassler, grönsaker)
* Rom, lök, dill (kalla kokta ägg, i potatis/rotfruktssallad, fisk)
* Pepparrot och äpple (Kallt kött, tunga, kokt kyckling)
* Med avocado, lök, pressad citron (Kyckling, skinka, rostbiff, tunga, kall inkokt fisk)
* Med senap, vinäger ( sallader, rökt fisk, inkokt fisk)
* Med senap, curry och purjolök (stekt elle rökt fisk, skinka, kassler, kalla kokta ägg)
* Med ansjovis, lök, chilisås (rökt fisk, rotfrukter, grönsaksdipp)
* Rödbetor, äpple, gurka (stekt eller rökt fisk, skinka, sylta)

Frukt- och nötmix : 1 dl. valnötter
1 dl. pecanötter
1 dl. russin
1 dl. färska urkärnade och bitade äpplen
1 dl. mandel
1 dl. hackade dadlar
2 msk. pressad citron
1 tsk. kanel

Blanda nötter och frukt i en stor skål. Rör ner citronsaft och kanel
Servera i små skålar.

Kevins fruktsallad: 1 moget, urkärnat och skalat päron
½ skalad och tärnad mango
1 mogen banan
1 moen avocado
1 dl. ananas- eller citronjuice
1 dl. krossad is

Lägg alla ingred. i mixer och mixa allt till jämn blandning.
Servera i frostade glas, gärna med myntakvist.

Melon- och hallongodis: 1 dl. färska hallon
1 dl. kassavamelon-bitar
½ dl. hackade hasselnötter
1/4 tsk. kanel

Blanda hallon, melon och nötter i en serveringsskål. Pudra över kanel

Blåbärs- och jordgubbsdessert: 2 dl. färska jordgubbar
2 dl. färska blåbär
½ mandarin
1 msk. pressad apelsin
1 tsk. vaniljextrakt
malen muskot
färsk mynta

Blanda jordgubbar, blåbär och mandarinklyftor i en skål. Droppa över apelsinsaft och vaniljextrakt och pudra med muskot. Garnera med mynta och servera kyld.

Marinad till grillat viltkött : 2 msk. hackad rosmarin
2 msk. hackad vitlök
2 msk. hackad timjan
2 msk. olivolja
2 msk. linfröolja
4 viltbiffar (ca. 125 g./biff)
färskmalen svartpeppar

Gör marinad av örterna och oljan i en skål. Marinera biffarna 4 tim. i övertäckt skål i kylskåp. Ta upp biffarna och torka bort överflödig marinad.

"Buffelburgare": 500g. viltfärs
1 msk. basilika
½ finhackad röd lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk. oregano
2 tsk. svartpeppar

Blanda alla ingred. noga. Forma smeten till hamburgare och grilla eller stek på låg värme. Vänd dem ofta under stekningen.

Köttbullar Omega: 500g. mager nötfärs eller viltfärs
1 msk. linfröolja
1 riven morot
1 liten skivad salladslök
1 ägg (KRAV omega3-berikat)
1/4 tsk. vitlökspulver
1/4 tsk. lökpulver

Blanda alla ingred. och rullar till små bollar. Lägg bollarna i en ugnsfast form smord med linfröolja. Täck formen och baka bullarna i 175 grader i 30-45 minuter.

Fisk- och Spenatröra

2 msk. olivolja
1 tsk. citronmeliss
500 g. fiskfilé, skuren i bitar
3 salladslökar
2 hackade vitlöksklyftor
1 tsk. svartpeppar
2 dl. färsk ångad spenat
4 ägg ( KRAV omega 3-berikade)

Vispa ihop äggen och sätt åt sidan.
Hetta upp oljan i stekpanna, lägg i fisk, salladslök, vitlök, meliss, och peppar.
Stek och rör om på låg värme tills fisken är genomstekt.
Vrid upp värmen, tillsätt spenaten och rör om i ca. 5 min. Tillsätt äggröran och frotsätt att röa om i några min. tills äggen har stelnat.


wewwa
11/18/07, 9:46 PM
#30

Nu har jag skummat igenom tråden och tills imorron ska jag skriva vad som är syftet med denna kost i skolan… Någon som kan hjälpa till lite? =)

Trilla
11/20/07, 5:14 PM
#31

Syftet är väl som med alla dieter att må bra och inte bli så otroligt fet som man tydligen blir av vanlig mat… Eller.. Sen om nån diet är bättre än den andra är väl en anna fråga.

Maria
11/21/07, 5:27 PM
#32

Jag förstår inte varför man ska hålla sig till någon speciell diet. Stenålderskost, raw food, atkins, GI osv.

Varför kan man inte äta med måtta det man tycker om. Sunt förnuft och lite motion kommer man långt med. Jag tror inte kroppen mår bra av att exprimentera för mycket med kosten. (stackars magen).

En arbetskamrat till mig bantade häftigt med kolhydratmetoden och hon fullkomligt stank ammoniak efter ett tag. Hennes andedräkt var hemsk.

Kroppen behöver både kolhydrater, proteiner och fett och är man någotsånär insatt i enkel näringslära så kan man leva både gott och nyttigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ulf-S
11/21/07, 10:55 PM
#33

bumbleboo, jag äter få kolhydrater och stinker inte ammoniak…  Räcka ut tungan

Men visst, skär man ner på kolhydraterna rejält så börjar kroppen tillverka ketoner som energikälla. I början kan man få ett överskott som man andas ut och kissar ut, men efter ett tag anpassar sig kroppen till att använda ketoner.

Kroppen behöver kolhydrater i form av glukos så att blodsockret kan hållas stabilt, men vi behöver inte få oss kolhydrater via kosten. Äter vi så pass få kolhydrater att de inte räcker till blodsocker tar kroppen till glukoneogenesen och tillverkar glukos av fett och protein.

Att jag undviker kolhydrater beror dels på att min matsmältning inte klarar spannmål, dels på att jag är prediabetiker och får enorma blodsockersvängningar om jag exempelvis äter fullkorn, frukt eller andra "nyttigheter" som innehåller mycket kolhydrater som snabbt bryts ner till socker.  

Jag känner inte alls att jag försakar något genom att skippa de flesta kolhydraterna eftersom jag mår så mycket bättre utan.

Maria
11/22/07, 6:06 PM
#34

Självklart ska man äta en kost som är anpassad för vad man mår bra av och du har ju problem med matsmältningen och är prediabetiker. Vissa reumatiker mår bättre av vegetarisk kost t.ex.. Jag tänker mer på alla människor som exprimenterar med kosten för att gå ner i vikt och för att "testa" alla nya dieter. Dessa svängningar tror jag på sikt påverkar kroppen negativt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: