Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 31274 ggr
Citron
12/10/05, 12:24 AM

Gammal köttfärs?

Hej.

Hur länge klarar sig köttfärs i frysen? Vissa säger att den klarar sig hur länge som helst medans andra säger 3 månader. Jag vågar inte chansa på att äta gammalt kött. Det har nu legat där inne i fryspåsar ungefär 6 månader. Är det farligt att steka på och stoppa det i munnen efter så lång tid?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Annons:
ThomasH
12/10/05, 1:40 AM
#1

Köttfärs är en farlig produkt, malet kött är en mycket bra grogrund för bakterietillväxt. Men, vid -20 grader så avstannar all tillväxt, så jag ser inga problem ur ren mikrobiologisk synpunk att låta köttfärs ligga länge i frysen, om det frysens genast efter tillverkning, typ dagen efter. Jag vet dock inget om kvaliteten försämras, jag kan bara mikrobiologi.

mvh/Thomas

AktieTrader
12/10/05, 1:25 PM
#2

Det är inte farligt att äta "gammalt" fryst köttfärs. Där finns inte fler bakterier än när man stoppade in det i frysen. Det enda som händer är att fettet i köttet ändrar smak, det härsknar. Stek en liten bit och smaka på det, smakar det gott så ät resten med.

Citron
12/10/05, 9:20 PM
#3

Tack för era svar. Då blir det spaghetti och köttfärssås imorgon. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Angelclaw
2/14/09, 7:05 PM
#4

Supergammal tråd, men bra, precis den infon jag sökte.

…Hur länge tror ni det dröjer innan det härsknar? (fryst dvs.)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Åsa S
2/14/09, 7:53 PM
#5

Hur länge det dröjer tills det blir smakförsämring i frysen beror på vilken köttfärs det är, ju fetare färsen är desto kortare tid bör den förvaras i frysen, mager älgfärs brukar man kunna ha 1-2år i frysen, fläskfärs lär inte smaka gott efter 2år det är ganska fett. Det är fettet som härsknar.

Angelclaw
2/14/09, 8:11 PM
#6

#5 okej, vanlig nötfärs är det jag funderar på, har i frysen som legat sen september, vet inte om man ens törs tina upp det utan risk att det smiter av sig självt ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Honestyisdead
2/15/09, 7:18 PM
#7

Jag har ätit nötfärs som legat i frysen 6 månader. Det smakade bra och vi blev inte sjuka ;)

Angelclaw
2/15/09, 7:22 PM
#8

#7 det låter bra :) Då törs man nog äta ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Sovgott
2/15/09, 7:23 PM
#9

I min kokbok står det att rå köttfärs håller sig ungefär 3 månader i frysen. Det står att man helst ska ha 25-28 minusgrader i frysen, och att fryst kött ska tina långsamt, helst över natten i kylskåp.

Angelclaw
2/15/09, 7:29 PM
#10

Skälet till att jag undrar är att vi hade samkväm på jobbet och det blev massor kvar som frystes in, nu har det legat där, och jag tycker ju det är synd att mat ska förfaras, så jag tänkte föreslå mina kollegor att vi kör tacokväll eller nåt. Jag har också hört 3 månader, men tänkte man kan fråga iaf. Vi får väl tina och känna om det luktar kadaver Skäms

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Sovgott
2/15/09, 7:39 PM
#11

Ja, det är ju bara att lukta och smaka på det så märker du om det går att äta! :)

Angelclaw
2/15/09, 7:45 PM
#12

#11 Sant, man lär väl snabbt märka om det är äckligt ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Upp till toppen
Annons: