Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 3235 ggr
obladis
8/3/06, 7:24 PM

Vitlökspress

Nu har det hänt dt som inte får hända, vitlökspressen är död.. Jag tog en snabbtur till sta´n och kollade men kunde inte bestämma mig. Är det någon som har en riktigt bra en??

Annons:
Illan
8/3/06, 9:01 PM
#1

den vanliga runda som de har på ICA har väl fått bäst i test vill jag minnas. Jag är nöjd i alla fall :)

Siss
8/4/06, 12:10 AM
#2

StackareFlört, jag förstår att du saknar den…
Jag har köpt min på IKEA, den funkar bra. Det är viktigt tycker jag är att det inte sprutar vitlöks-gojs åt fel håll…
Det har hänt mig på andra sorter att jag har fått vitlök i ögat, och det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig.
AJ…
Min IKEA-press behöver man inte hålla handen över som skydd, värt att prova, den kostar knappt inget.

Pernilla
8/6/06, 12:22 AM
#3

Köp en vitlökspress med diskinsats! Alltså, en sådan som man kan fälla in en insats med små piggar som rensar pressen på! Annars tar det en sådan tid att diska och rensa, och vitlök använder man ju ofta. Åtminstone jag/vi (tyckte synd om gårdagens biogranne…Fundersam)

Illan
8/20/06, 7:23 PM
#4

Diskinsatsen använder jag aldrig. Den ligger bland barnens saker i deras leksaksspis. Dutta ner i hålen med diskborsten så blir det rent och fint i ett nafs.

rumpino
8/21/06, 12:06 PM
#5

hacka vitlöken istället =) blir mildare smak då.

krossa lätt med kniven, hacka då blir det gott!

MeMyselfandI
8/21/06, 1:33 PM
#6

Nu vill även jag krossa vitlök ibland istället för att hacka för att få fram den där goda starka vitlökssmaken och doften.
Därför rekommenderar jag en Zyliss. I den kan man verkligen krossa en vitlöksklyfta med skal på, lätt lyfta bort skalet och ta nästa klyfta. Tål dessutom maskindisk - och blir dessutom ren utan massa rester.

Annons:
MaMaMade
8/21/06, 3:43 PM
#7

Köp bara inte Tuperwares! Man blir lurad att fylla den full o har man då svaga händer som jag, orkar man inte pressa ihop den!

MeMyselfandI
8/21/06, 4:23 PM
#8

Hmmm ja det var ju tänkvärt Made. Man måste vara rätt stark i nävarna Zyliss press också… Men det går nog lättare om man tar bort skalet.

Stinann
4/1/07, 4:53 PM
#9

Har nyss blivit medlem här ,kunde inte låta bli att kommentera inlägget fast det var ett gammalt.jag använder aldrig press utan river vitlöken på den lite mindre rivsidan.I Italien använder man enl. vad jag hört aldrig press, man får tydligen ut beska ämnen ur löken då.

Honestyisdead
4/1/07, 11:34 PM
#10

Jag hackar alltid vitlök. Tycker det får fram smaken bäst :)

Anne
4/1/07, 11:43 PM
#11

Jag både hackar, pressar och river vitlök, olika till olika rätter. :)

Bellona
4/2/07, 12:57 AM
#12

jag har aldrig tagit mig för att köpa en vitlökspress. hackar eller river ist beroende på vad jag ska ha det till. men den vitlökspress jag tyckt bäst om är en sådan där man kan ta bort den lilla "skålen" man lägger vitlöksbitarna i. superenkelt att diska den delen då.

Dagmar
4/2/07, 1:27 AM
#13

Jag river.

Annons:
Nettan
4/2/07, 5:29 AM
#14

Nu när vårsolen tittar in så är ett roligt tips att fylla en kruka med jord. Tryck ner 3 vitlöksklyftor i krukan med den spetsiga delen uppåt. Täck över och vattna. Väldigt snart börjar gräs att växa. Det gräset är otroligt gott att klippa och ha i mat.

Honestyisdead
4/2/07, 1:40 PM
#15

Oj, vad spännande :)

Martin
4/2/07, 5:19 PM
#16

#14 Bra tips, skall jag nog testa!

mvh Martin

[Asta]
4/2/07, 7:53 PM
#17

#14 brukar jag också göra ! Det är så gott med skotten.

Vi använder också vitlök i alla möjliga varianter. Jag köpte dock på NK en gång en lite större vitlökspress än de brukar vara. Den är helt suverän. Hade dessförinnan ingen tanke på att de vanliga egentligen är lite små.

eventkocken
6/27/07, 3:38 PM
#18

Vitlök är en fantastisk ingrediens och en av mina absoluta favoritkryddor. Riv, krossa, pressa, hacka, koka, rosta, baka, confitera, skiva super-tunt, mixa…och den kommer få olika egenskaper och smaker.

bubbelbubbel
6/27/07, 10:36 PM
#19

jag har den från ica, grå och fin, lätt och kanonbra, billig.
toppen helt enkelt :)

Malin-A
6/30/07, 4:20 PM
#20

jag har den från Ikea och den är perfekt, ganska "rejäl" =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: