Annons:
Etikettmatprat
Läst 8045 ggr
Staffan
4/24/06, 12:13 PM

Är avocado nyttigt?

Hur är det nu; är avokados nyttiga eller onyttiga?
Det verkar råda delade meningar därom…

// staffan

Annons:
Anne
4/24/06, 12:47 PM
#1

Det beror ju lite på hur man ser det. Det är mycket fett i avocado, men det är "nyttigt fett". Ska du ändå äta fett, välj avocado, liksom. Glad

Staffan
4/24/06, 2:37 PM
#2

Lite som med nötter alltså? Glad

Svaret blir med andra ord att det är onyttigt.

// staffan

Madde
4/24/06, 2:47 PM
#3

Alla nötter är väl inte onyttiga.

Jordnötter är ju en fettbomb. Men andra nötter har jag för mig inte är så farliga. Glad Jag kan ha fel så rätta mig gärna.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anne
4/24/06, 3:02 PM
#4

livsmedelsverket.se har en schysst livsmedelsdatabas. Avocado innehåller ungefär 15% fett.

Nötter - alla nötter är feta. Jordnötter är faktiskt relativt "smala" - 49% fett. Mandlar - 52%. Hasselnötter  63%. Paranötter 66 %. Cashewnötter och pischachmandel är något lägre, på 46% och 48%.

Faran ligger i - som med det mesta annat - att äta så himla mycket. Jag tror stenhårt på att man kan äta vad man vill - men inte jämt.

Illan
4/24/06, 4:04 PM
#5

Man kan äta allt - med måtta. Avocadon utmålas som så otroligt fett - men det är inte så fett. Som gräddfil ungefär. Det är i jämförelse med isbergssallad och gurka som avocadon blir fet.

Nötter innehåller proteiner och mineraler som är bra för kroppen. Fetterna är också bra för kroppen - i rimliga mängder förstås.

För mycket och för lite skämmer allt.

caffellatte
5/7/06, 9:29 PM
#6

#3

Är det inte saltet som är det onyttiga med jordnötter?

Jag brukar köpa naturella med skal och tycker de är minst lika goda att knapra på. Känns inte alls lika onyttiga.

Annons:
QazzaQY2K
5/8/06, 2:50 AM
#7

lol! här rullar jag nästan runt av skratt  för oss alla som inte är nöttalergiker så bör vi vräka i oss mer nötter & frön i alla dess slag än godis o bakelser. Nötter är ju i stort bättre än frukt om du tänker på vikten eller själva fett% som du lagarar i kroppen, ifall du läst på lite mer om hur kroppen hanterar den typ av fett och hur lätt den förbrukas ifall du äter lite varje dag. Så ger det en STOR skillnad på hur din krops egna fett depåer kommer att försvinna. Angående avocado som är en frukt så är även den misstolkad för den är en super bra fettkälla på goda nyttiga fetter. Glad Man blir paff på vad alla människor säger sig tro om olika typer av livsmedel ska ni vara rädda för något så är det alla färdiglagade produkter i affären som är den hemska boven. Nej ge nötter o dess kompisar sitt rätta rykte tillbaka och ät det om du tåler det, lite varje dag Glad

AndersE
5/8/06, 2:15 PM
#8

Hallå! Fett är nyttigt - inte onyttigt!

Loucar
8/28/09, 6:10 PM
#9

Avocado är nyttigt då den är rik på enkelomättat fett, e-vitamin och har kraftfulla antioxidanter. Bra för hjärt-kärlsystem, ögon och prostata (så ät mycket avocado killar).

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: