Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 5010 ggr
Pia
2006-02-09 20:57

Gott te

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en lätt manisk tedrickare som jag, är det lika trevligt varje gång man hittar något nytt gott te. Som häromdagen då jag upptäckte att Kobbs himla goda te Himlagott kommit även i små tepåsar. Gillar man rabarbergrädde så gillar man denna ljuva blandning av kvitten, persika och grädde… Mmm, med mjölk och sedan svävar man som på moln, precis som den lilla ängeln på kartongen…:) Skadar ju inte att det är en väldigt söt rosa kartong som teet ligger i heller…

Visst ni förresten att Kobbs var Sveriges första importör av te, med start 1809? På deras hemsida kan ni läsa mera om intressanta fakta kring te.

Här, här, här, här och lite här kan ni också läsa mer om tedrickande och dylikt. Har ni några favorit-tesorter ni vill tipsa om?

Annons:
Pernilla
2006-02-09 21:11
#1

Kalkstensdrömmar. Oh så gott. Före jul köpte min sambo hem ett fantastiskt rött te (roibos) med smak av blåbär och lingon. Det gick åt extremt fort!

Pia
2006-02-09 21:22
#2

Då kan du får min påse med kalkstensdrömmar, Pernilla, fick det i present men det tilltalar mig inte alls…:) Däremot låter roibos med blåbär och lingon otroligt gott! Var köptes det?

Pernilla
2006-02-09 21:46
#3

Det finns på Thehuset på Kungsgatan.

Pia
2006-02-09 23:02
#4

Sorry, jag tog fel på Kalkstensdrömmar och Stenhuggarblandning, det var den sistnämnda som jag inte gillar. Vill någon ha den så…:) Kalkstensdrömmar har jag också smakat, men minns inte vad som ingår eller vad jag tyckte om den - får väl ta en vända till Gotlandsbutiken när man ändå varit på Thehuset då…:)

AndersE
2006-02-09 23:34
Pia
2006-02-09 23:41
#6

Chaí-te tycker jag mycket om, så jag köpte Yogites Chai, men det smakade bara gräs tyvärr… Kanske finns det andra goda smaker jag missat. Jag tycker om tankarna kring Yogitéet ialla fall:)

Annons:
Maza
2006-02-10 19:58
#7

Ååååh! Kul med nytt tetips. Är en rabarbergrädde-freak så det här ska jag testa.

För er som gillar Chai som är riktigt sött och kryddigt så rekommenderar jag EspressoHouse blandning som man kan köpa i deras coffeeshops på burk och sedan blanda med varm mjölk. Inget för de som är rädda för socker, men ni andra rekommenderas att testa. Mmm!

CBA
2006-02-10 20:52
#8

Det där thehuset måste jag besöka nån gång….om sådär 5 år för det är ungefär så ofta som jag besöker den stora staden (är för mycket lanttjej för att orka åka till sthlm…jag blir bara SÅ stressad av alla människor).

Jag kan bara dricka grönt the eller roibos, all annan thé får jag magkatarr av Ledsen och utbudet av dessa är väldigt magert i vanliga mataffären!

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AndersE
2006-02-10 21:27
#9

#6 Håller med om att deras Chai inte är så bra.

Linda
2006-02-14 21:47
#10

grönt the med citron i

AmmiG
2006-02-16 04:06
#11

Roibos är min favorit, tycker om en del gröna teer.  Kan tyvärr bara dricka enstaka koppar grönt te, eftersom det är blodtryckssänkande. Skrämmer redan slag på de stackars militära sjukvårdarna, när jag hälsar på sjukvårdstältet på Försvarets dag. Skrattande

Pernilla
2006-02-16 10:19
#12

#8 CBA, jag tyckte så synd om dig med din magkatarr och det begränsade the-utbudet, så jag snokade upp en the-butik som faktiskt skickar hem via postorder…

Här finns den!

Hoppas den kan vara till någon hjälp.

CBA
2006-02-16 21:31
#13

Pernilla- Tack så jätte mycket för din omtanke, den värmde gott så här i vinterkyla och blåst Glad

Det fanns en hel del som jag tror kan vara riktigt smaskigt !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Anne
2006-02-16 21:47
#14

Pernilla, vilket bra tips! De har även ett suuuupergott Espressokaffe - Mauro de Luxe. (*sneglar på 1-kilospåsen i köket*)

tessa
2006-02-26 18:04
#15

Jag älskar också rött te, kul att det ständigt kommer nya sorter - uppskattar det milda men mycket smakrika stuket på rött te - att det är nyttigt gör ju inte saken sämre heller.. =)

Mvh Tessan

CBA
2006-02-27 11:32
#16

Pernilla- I ett köpcentrum nära mig (har nog blivit lite senil på senaste) kom jag på att DÄR har de en thé och kaffeshopp.

Det doftar så gott där inne och hela väggarna från golv till tak är fyllda med fina thé och kaffe burkar.

Jag köpte rött thé…en blandning Blackberries (bla svarta vinbär och mandel) och en blandning av Skogstoken (en nyhet med div bär i). När dom är slut ska jag köpa 2 nya andra smaker Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pernilla
2006-02-27 16:10
#17

#16 Härligt att det löste sig till slut! Vad sugen jag blev på the nu… Time to go home and put the kettle on!

Knyttet
2007-04-12 14:12
#18

Min favorit-blandning är:

Calypso 50% (jag köper 2 hg varje gång)
Earl Grey de luxe 50 % (2 hg av den också alltså!)
Inte så farligt dyrt heller.
Blandas i stor skål och hälls sedan över i teburkar!
Jag är också passionerad teälskare - bäst blir det ju när man följer råden att ha en het tekanna och hälla i vattnet först och tebladen sen, Märkligt att det kan göra sån smakskillnad!

Hälsningar från Knyttet

Bellona
2007-04-12 17:47
#19

vad roligt att se vilken skillnad det kan vara i teesmak :) rabarbergrädde har jag aldrig varit särskilt förtjust i. Men det här röda chai är en av mina favoriter
http://www.brattberg.com/product_info.php?cPath=22_54_99&products_id=549

bocco
2007-04-13 20:00
#20

Det godaste teerna som jag har druckit har varit från Darjeeling i Indien. De har ofta en smak som brukar liknas vid muskatelldruvor.

Annons:
Sehvrin
2007-04-14 00:08
#21

Mitt favoritte är ett grönt som heter japanese lime från Tea Centre of Stockholm men jag gillar även Chinese Night och Earl Green från samma affär (jag dricker enbart grönt te, men jag har hört att det svarta teet därifrån också ska vara gott)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

HannaM
2007-04-14 00:51
#22

undrar om inte earl grey är min största favorit… och sen alla goa teer från kränku.. munkblandning, svinhus, kalksten, gute…. mmmm

Titti
2007-04-14 03:07
#23

Jag fick en ny favorit senast jag var till Stockholm - Höstglödste. Jag har flera gånger bjudit på det nu när det har varit möten, och t.o.m de som i vanliga fall dricker kaffe eller varmt vatten på mötena har smakat på teet - och tycker att det är gott. Flört 

(Earl Gray måste jag dagligen få i mig, annars får jag huvudvärk)

Pia
2007-04-14 18:29
#24

#21 ja deras Söderblandning är ju en klassiker:) Man kan köpa så fina burkar därifrån också och skicka till vänner utomlands, perfekt present!

Titti, håller med om höstglöd, det är gott!

Illan
2007-04-16 23:05
#25

Personligen är jag inte förtjust i alla dessa blomteer. Med åren har jag blivit mer och mer en rent-te-drickare.

Tepåsar gillar jag generellt inte, men i en Twiningsblandning av påsteer med Earl Grey mfl hittade jag ett favoritte - Prince of Wales Tea. Svarta påsar. Å så gott!

Men det fanns inte i löste någonstans! Jag kontaktade Twinings och några månader senare ringde en försäljare och sa att nu fanns det på ICA Maxi i min stad. Kanon!

Han glömde att berätta att det bara fanns i exklusiv plåtburk :( Gaanska dyrt kilopris. Men jag köpte och njöt. Det gjorde dock ingen annan. Så nu när ICA Maxi gjort om så har mitt älskade te försvunnit igen.

I desperation har jag tagit med lite te till en tebutik och försökt sniffa mig fram bland burkarna, men vi hittar inte rätt. *gråter*

Alla tips på var jag kan få fatt i detta underbara te emottages tacksamt!

Illan
2007-04-16 23:07
#26

Friggs Lakritste - vart tog det vägen??? Har mailat Friggs och får inget svar. Dåååååååligt.

tefascisten
2007-09-29 00:10
#27

jag gillar inte alls smaksatt te och är av den ortodoxa uppfattningen att te ska smaka te, punkt. (därav tefascisten, hehe). Mitt favorit te är en oolong som heter Mi Lan Xiung Si, den är alldeles fantastisk men så kostar den också runt 120 kr hektot… En annan favorit är Tit Kuan Yin, och Gyokuro. I lösvikt, så klart, bryggt i kanna. Allt annat vore hädelse…

Illan: I affären där jag jobbar, Sibyllans te och kaffehandel i Stockholm, säljer vi prince of wales i lösvikt, dock bara i burkar. De koster 65 kr styck om om du har vägarna in är du så välkommen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: