Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 31260 ggr
obladis
5/25/06, 6:26 PM

Silikonformar

Jag köpte en silikonform till mjuka kakor och en till muffins i höstas. Idag fick jag "tummen ur" och vispade ihop lite smet!

Tyvärr fastnade både muffins och kaka i formarna. Ska man behandla dem på något sätt?? Som resultatet blev utan smörjning känns det som soppåsen nästa.

Tacksam om någon vet.

Annons:
Pernilla
5/26/06, 12:47 PM
#1

Har också spanat på silikonformar men tyckt att de verkar lite läskiga. Jag vet inte hur de ska behandlas. Någon annan som lyckats?

Illan
5/26/06, 12:58 PM
#2

Jag tycker de är så rackarns rangliga! Första gången fyllde jag i smeten och skulle sen ställa in den i ugnen - GAH! Lärde mig empiriskt att man ska ställa formen på gallret, sen fylla med smet och sen ställa galler och form i ugnen Skrattande

Jag tror jag smörade lite lätt i sockerkaksformen. Muffinsform i silikon har jag inte, men jag har alltid pappersformar i min plåtmuffinsform.

mandymoo
5/31/06, 10:55 AM
#3

Jag har ingen egen erfarenhet. Tar dom gamla hederliga formarna till sockerkakan o pappersformar till muffinsen.

Men har hört någonstans att man ska tydligen första gången smörja in dom. För att sen slippa. Hur det fungerar har jag ingen aning om.

Men tycker att dom verkar lite bökiga. Måste man smörja dom så kan jag lika väl använda det gamla vanliga…

Hur är dom att göra rent ni som vet?

kattis_67
5/31/06, 7:30 PM
#4

man ska smörja in med lite matolja så att smeten inte fasnar. men Har själv en nalebjörnsform för att göra tårta, det taskiga är att en sats smet blir för lite i den. man ska ställa formen på en plåt innan man häller i smeten, sen tar man hela plåten med formen på & ställler in i ugnen. lycka till

el-ge
5/29/08, 11:37 AM
#5

Det finns inget bättre än silikonformar och speciellt de som är tillverkade av det itailenska företaget Silikmart. Representant för Silikomart i Sverige är Daalderop AB

För att formarna skall funka bra måste man före användning första gången rengöra formen under rinnande varmvatten (+50° C) eller i diskmaskin. För att öka formens naturliga non-stickegenskaper bör du därefter olja insidan. När du gjort detta en gång behöver du i fortsättningen inte upprepa denna procedur.

Anne
5/29/08, 12:15 PM
#6

Känns onekligen som att du gör lite reklam där, el-ge. Jobbar du för Silikosmart, eller?

Annons:
solskenet11
5/26/09, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej!

Har inte bakat i mina silikonformar utan gör cementtårtor och cementrosor…de blir väldigt fina…målar dem sedan i olika färger.

Bara ett tips…lite svårtuggat är det men väldigt häftiga blir tårtorna. Har testat att sätta fram en tårta på en utställning och folk trodde det var en riktig hallontårta med grädde…

Rynna
9/19/09, 2:57 PM
#8

Jag söker efter en muffinsformsplåt i silikon, med stora hål.

Tanken är att jag ska göra ca 50 potatisbakelser, så formarna ska rymma minst 1,5dl. tänkte att jag gör dem i omgångar, så det behöver inte vara 50 hål Glad, 6 är väl snarare standard tror jag.

Jag bor i Göteborg.

1. Tror ni muffinsform i silikon är det bästa alternativet, eller finns det nåt smartare sätt?

2. Var kan jag köpa en sådan? Någon som sett en nyligen?

Loucar
9/19/09, 7:09 PM
#9

Jag har aldrig använt muffinsplåt i silikon men om det går bra med vanliga muffinsplåtar med 6 hål finns det på Claes Ohlsson och du kan även kika in på den här länken.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Rynna
9/20/09, 12:43 PM
#10

#9 Tack, jag lockas dock av att det går att vända ut och in på silikonformen. Rädd att det kommer fastna i plåten. Testade att grädda en omgång i smorda porslinsformar, typ creme brulé, och det fastnade och blev inte snyggt när jag försökte få upp dem.

Alternativt kan man ju sätta muffinsformar i papper i hålen på en plåt-plåt, men då tillkommer problemet att hitta så stora pappersformar.

Har en muffinsplåt (med små hål), ska testa den innan jag köper silikon.

Någon som sett silikofomar i Göteborg?

Loucar
9/20/09, 12:48 PM
#11

#10 Har för mig att de la remsor av bakplåtspapper i hålen på plåten innan de la ner potatisgratängen i nåt matprogram kanske kan vara nåt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
10/9/09, 3:32 PM
#12

Har hittat en silikonform för stora muffins på den här sidan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: