Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1994 ggr
maggan
10/11/06, 3:04 PM

Grönt te

Har läst så mycket om att grönt te ska vara så nyttigt. Det ända jag hittat är Lipton green tea med citrus tepåsar. Kan väl inte vara sånt som menas?

Annons:
clivia
10/11/06, 4:54 PM
#1

jo det går säkert bra, det finns massor av olika sorter. Annars kan du väl kolla i en riktig teaffär nästa gång du stöter på en…

Illan
10/11/06, 8:35 PM
#2

Gå in i en tebutik. Utbudet är stort. Själv är jag måttligt förtjust. Tycker det har en lätt touch av hö *s*. Rött te tycker jag däremot är gott.

Anne
10/11/06, 8:48 PM
#3

Håller med Illan - rent grönt te smakar hö, och även en del smaksatta.. men en del är å andra sidan jättegoda. Ny favorit är från Friggs, och finns i helt vanliga mataffärer (tror jag?) eller i hälsokosten - grönt te med ingefära och citron. Riktigt gott. (Och inte hö-igt alls.)

Pia
10/11/06, 10:41 PM
#4

Earl green är toppengott! Finns bl a i lösvikt på Robert's coffe och NK te & kaffehandel.

Både grönt och rött te tycker jag måste vara smaksatt för att vara njutbart…

maggan
10/11/06, 11:25 PM
#5

Rött te???

Anne
10/12/06, 12:33 AM
#6

Maggan, rött te är egentligen inte "te" utan kommer från en sydafrikansk buske som kallas Honeybush eller Rooibos. Helt koffeinfritt. Finns ofta smaksatt, och smakar mindre i sig självt (tycker jag) än vad både grönt och svart te gör.

Annons:
CBA
10/12/06, 11:00 PM
#7

Jag tycker att grönt te är mer bittert i smaken än rött te + att det röda har lite mer sötma i sig själv.

Te och kaffebutiker brukar kunna ha ganska stora utbud med olika sorter.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

maggan
10/13/06, 4:47 PM
#8

är rött te också "nyttigt"?Oskyldig

Pia
10/13/06, 7:55 PM
#9

Ja det sägs så.

Muszimba
10/14/06, 3:42 PM
#10

Det röda teét är skonsammare för magen än tex svart. Om man har en "stressmage" bör man dricka det i stället för svart. Är bra även för magssårsmagar, pratar med erfarenhet då jag har stressmage och magsårsmage till och från.

maggan
10/15/06, 12:13 PM
#11

VAD är egentligen nyttigt med grönt te?

CBA
10/15/06, 6:41 PM
#12

#11 Det innehåller antioxidanter bl.a.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Veduran
10/20/06, 6:13 PM
#13

Jag som inte ens är någon tedrickare har blivit lite inspirerad faktiskt… på så sätt att jag dricker te oftare än 2-3 ggr/år. Mitt absoluta favoritte är kokat på fänkålsfrön. Sist provade jag även med kumminfrön i också, rätt gott det med :)

Har också läst att grönt te ska vara så bra och köpte därför en påse med Liptons gröna te "orient"… nja, men det går ju ner :)

Läste förresten någonstans att man måste dricka en väldans massa grönt te för att få någon nytta med dom där antioxidanterna, själv har jag ingen aning.

Annons:
LinneaG
10/21/06, 12:05 AM
#14

Gå till en te handel, där finns det mycket att välja mellan =)

CBA
10/24/06, 12:51 PM
#15

#13 De te sorter man kan köpa i vanliga matbutiken ger jag inte mycket för….så jag säger som #14, gå till en tehandel. Där kan man även få känna doften på teet :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Bima
10/24/06, 5:30 PM
#16

Rött té med jordgubbs- eller körsbärssmak är läskigt gott! Skrattande
Annars blir det mest vanligt svart té i (många) olika smaker. Är inte heller särskilt förtjust i grönt té, förutom ett grönt lösté med lime-smak, det är ett av mina favorittéer.

Men både rött och grönt rekommenderas att köpa i lösvikt i en tébutik, de i påse i mataffärerna är sällan lika gott.

Anne
10/24/06, 7:11 PM
#17

Drack precis grönt te - inte smaksatt - på ett sushiställe, och rackarns vad gott det var. Faktiskt. Jag som brukar tycka att grönt te har en lätt bismak av hö, men… ja, det här var riktigt bra. Direkt från Japan! :)

tefascisten
9/29/07, 12:14 AM
#18

grönt te är lite hypat, allt te är ju grönt i början… Men visst blir grönt te lite beskare, men det beror väldigt ofta på att folk behandlar det som svart te, dvs. låter det dra för länge i kokhet vatten! Grön te kräver lite mer varsam behandling, vatten runt 75 grader och en dragningstid på 1-3 minuter.

För en nybörjare på grönt te kanske Gyokuro smaksatt med citronolja vore något? det är milt, lite sött och algigt och citronsmaken gör att det känns lite mer som "vanligt" svart te.

Anne: teet som du drack på sushistället var säkert genmai cha, med rostat ris i. Det ger en lite nötig, mild smak som är jättegod till mat.

Sehvrin
10/1/07, 8:02 PM
#19

Jag älskar grönt te (och kan knappt dricka svart), även det som inte är smaksatt (har iofs bara provat på sencha).

Jag brukar köpa mitt te på Tea Centre of Stockholm som iofs är rätt långt ifrån Linköping, men jag har en syster där och i värsta fall har de en web-butik. De har iaf det mest prisvärda gröna teet jag har stött på, jag gillar speciellt deras smaksatta teer Japanese Lime  och Chinese Night.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: