Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1312 ggr
Pernilla
12/22/05, 10:34 AM

Urgod chokladtryffel

Sugen på att göra chokladtryffel, någon? De här tryfflarna blir fantastiskt goda och lena. Smälter i munnen!

Maries lyxiga tryfflar

125 gram mjölkchoklad
125 gram mörk choklad
Knappt 1 deciliter vispgrädde
1 kanelstång
50 gram honung av god kvalitet
2 teskedar mörk rom (kan uteslutas)

Finhacka chokladen.

Koka upp grädde, honung och kanelstång i en kastrull. Ta kastrullen av spisen och lägg på ett lock. Låt stå och dra i tio minuter.

Plocka upp kanelstången. Koka upp blandningen igen och häll över den hackade chokladen. Tillsätt eventuell rom. Rör till en homogen smet.

Häll smeten i en flat form och täck med plastfolie. Låt stelna i rumstemperatur i cirka 4 timmar.

Rulla till kulor och doppa i mörk choklad eller rulla i kakao.

Annons:
Mariabullen
12/25/05, 2:45 AM
#1

De blev goda, tyckte alla! Räcka ut tungan

Ett tips;
Det blir gärna döklibbigt att stå och rulla sådant här godis, men om man formar dem till kulor (så gott det går) med två teskedar och sedan hivar ner dem i en djup skål med kakao (gör ett gäng åt gången) så kan man slunga skålen lite så att de täcks med kakao och SEDAN ta upp dem i handen och rulla dem till kulor. Då blir händerna "bara" fulla med kakao och det är lättare att jobba med/slå av.

Nu ska jag maila detta receptet till min syrra Oskyldig

Pernilla
12/25/05, 9:17 PM
#2

Kul att receptet funkade för er! Smart med kakaon. I år testade jag att smaksätta mina tryfflar med Cointreau istället för rom, det blev en sjysst apelsinsmak på chokladen. Kan rekommenderas!

Pelle
12/26/05, 12:39 AM
#3

En annan variant som jag testat för att slippa lite av "kladdet" är att låta smeten stelna lite grann, och sedan göra jämna fina rullar i plastfolie, och slänga in dem i frysen. Sedan skivar man rullarna i jämna bitar och rullar tryfflarna som köttbullar så snabbt man kan.

Årets fyllningar blev cointreau och apelsin samt hallon. Hallon blev min nya favori måste jag säga. kompletterar den mörka chokladen perfekt.

Pernilla
12/23/06, 4:43 PM
#4

Det här receptet är aktuellt hos mig just nu - nu ska här pillas - och tänkte att fler kanske är tryffelsugna…

E_hjo
12/23/06, 6:52 PM
#5

Det lät riktigt smarrigt =)

Pernilla
12/19/07, 4:14 PM
#6

Petar upp det här receptet - det gör jag varje år för att jag ska hitta det. I år ska jag testa att smaksätta med tranbär och doppa i vit choklad med ett torkat tranbär på varje…kan bli snyggt. Eller fiasko.

Annons:
siddelina
12/21/07, 5:54 PM
#7

Mums så gott! Måste testa direkt!

Upp till toppen
Annons: