Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 9326 ggr
Pernilla
5/23/06, 2:30 PM

Pesto utan nötter

Är det någon som testat att göra pesto utan nötter, på t.ex. solrosfrön?

Jag är ju nötallergiker och funderar lite på om det kan tänkas fungera.

Annons:
Tilda
5/23/06, 3:05 PM
#1

Det blir gott med rostade solrosfrön i pesto. Brukar även servera rostade solrosfrön med russin istället för nötter till mina allergivänner.

Jag älskar rostade solrosfrön.

clivia
5/23/06, 3:10 PM
#2

solrosfrön är säkert jättegott att göra pesto på. Billigare också! (Men du vet väl att pinjenöten inte är en nöt, utan ett tallkottefrö? Dock, det kanske kan finnas andra sorters nötter i köpt pesto?)Själv har jag lite svårt för grön pesto men röd pesto är smaskens! Jag gjorde jag vet inte hur många satser i vintras… Det receptet inehåller dock valnötter…

å, nu blev jag sugen på solrosfrön - har det i allt möjligt. På sommaren gör jag ofta tomat- och mozzarellasallad med lite god olivolja, flingsalt, färsk basilika och så nyrostade solrosfrön!

Illan
5/23/06, 3:42 PM
#3

Jag har gjort pesto på solrosfrön till min nötallergiske make och det blir helt ok, men såklart inte samma sak.

På Livsmedelsverkets hemsida finns en förteckning över släktskapet mellan olika nötter och fröer och hur de kan hänga ihop rent allergimässigt. Mycket intressant. Där kan vi läsa att solrosfrön är släkt med gråbo bland annat - och det kan förklara att min gråboalleriske make inte alltid klarar solrosfrön heller :)

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3859

Christina
5/24/06, 12:52 AM
#4

Fast jag har gjort pesto utan basilika. Hade sådana enorma mängder persilja förra sommaren och testade. Det blev riktigt hyfsat.

Kyona
6/13/09, 1:09 AM
#5

Finns det möjligtvis nåt recept på Pesto gjort på Solrosfröns som nån kan tänka sig dela med sig av? Jag är nämligen jättenyfiken på att smaka pesto men har tyvärr inte kunnat pga min nöt allergi Rynkar på näsan

Åsa S
6/13/09, 12:23 PM
#6

Jag har alltid gjort pesto på solrosfrön, pinjenötter är för dyrt och jag tycker solrosfrön är godare. Jag har gjort pesto både med rostade och ickerostade solrosfrön och båda sätten ger god pesto. Jag brukar ta receptet på pesto i Vår kokbok och bara byta ut pinjenötterna mot solrosfrön så man behöver inget specialrecept för pesto gjord på solrosfrön, stryk bara ordet pinjenötter och skriv dit solrosfrön.

Annons:
Maria
6/15/09, 2:29 PM
#7

Vissa nötallergiker klarar sötmandel och jag har med fördel gjort pesto med skållade mandlar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: