Annons:
Etikettmatprat
Läst 4691 ggr
Honestyisdead
10/3/06, 11:20 PM

Vilken kinarätt gillar du?

Jag är ett stort fan av "Biff o Sojasås", tar alltid det. Även stora räkor i vitlökssås får jag ner lätt. Vad gillar du när du äter ute på kinarestaurangen?

Annons:
Pia
10/3/06, 11:22 PM
#1

Jag äter så sällan på kinarestauranger, tycker det mesta smakar precis likadant men få variationer… Men när jag nu äter så brukar det bli antingen friterad fisk med currysås eller dito med sötsursås.

AndersE
10/3/06, 11:35 PM
#2

Kyckling med cashewnötter. Fast hellre på en Thai-restaurang…

Sehvrin
10/3/06, 11:39 PM
#3

Jag tycker om det mesta (fast äter inte sån mat så ofta) men nåt jag inte äter är jätteräkor (tigerräkor, vet inte om det är samma sak, men jag vill inte chansa) Detta pga att jag hört att odlingarna av dessa har en negativ effekt på miljön (bla skövlar man mangroveskogarna…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

mosterMimmi
10/4/06, 6:45 PM
#4

Buffé på kina/thairestuarang gillar jag, att få ta lite av allting, oh det är så himla gott!

reverse
10/5/06, 3:14 AM
#5

Kyckling i jordnötssås är en given favvo. Men jag är mer för det japanska köket.

 //Lina

lothus1
10/5/06, 9:15 AM
#6

Jag tar oftast "Fyra små rätter" när jag äter på kina restaurang. Ibland blir det kyckling/biff med curry.

Annons:
Linda
10/5/06, 11:30 AM
#7

#1 Så tycker jag med..gillar inte kina mat så mkt..

AndersE
10/6/06, 2:09 AM
#8

#6 "fyla små lättöl"

Skrattande

LinneaG
10/12/06, 11:40 AM
#9

chicken sweet and sour! bästa som finns! Men den ska dock vara gjort i Thailand, och inte den där med kethupsås!

Anne
10/12/06, 5:20 PM
#10

Biff med bambuskott och champinjoner. Typ jämt. :)

kenobe
10/12/06, 11:57 PM
#11

Jag är nog ungefär lika envis som Anne men jag tar alltid Chicken Sze Chuan.

[Asta]
10/13/06, 10:12 AM
#12

Jag gillar kinamat - men det beror som i alla andra fall på vilken restaurang det är.

Men jag kan inte påstå att jag alltid tar någon särskild rätt. Jag gillar saté - men tar det inte så ofta. Det är ju ganska fett.

Tar gärna det som det står "hot" på - brukar vara smarrigt och bra.

Vi har en väldigt bra restaurang som vi käkar lunch på ibland och därför så har jag svårt att säga någon särskild rätt - blir allt möjligt. De är duktiga på att variera sig också nämligen.

AktieTrader
10/13/06, 11:01 AM
#13

Jag gillar smaken på kinamat men inte konsistensen. Det mesta jag har ätit har varit så att man inte känner om det är kött eller något annat man stoppar i munnen. Stoppa in - tugga - svälj. Men så gillar jag inte det klibbiga riset heller.

När kinamaten kallas grillad så brukar det vara lite tuggmotstånd. Det kan vara gott.

Annons:
Illan
10/13/06, 9:33 PM
#14

I min kinesiska kokbok förklaras det att kina grovt är indelat i fyra olika kök, varav vi bara sett ett av dem när vi pratar "kinamat" här i väst.

I min kokbok finns ett underbart recept på saltstekta räkor. Enligt receptet ska man skala räkorna i munnen och jag funderar fortfarande på hur det ska gå till. Men det fungerar att skala räkorna med fingrarna och slicka av den goda salt-kryddblandningen. Mumsgott.

CBA
10/19/06, 1:56 PM
#15

Buffé, Fyla små lättel, biff bambuskott och champinjoner,  stekta nudlar med blandade grönsaker, friterade jätteräkor (hade ingen aning om att odlingsförhållandena är dåliga) med sötsur sås eller dito med friterat kött.

Fast jag är mer för japanskt, speciellt sushi…jag sätter lätt i mig en 16 bitars meny Generad

Jisses vad hungrig jag blev nu!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sehvrin
10/19/06, 5:20 PM
#16

Har kommit fram till at jag nog inte gillar det kinesiska köket (som vi har i Sverige) särskilt mycket….(efter att ätit kinamat i lördags och kom fram till att riset var det godaste på tallriken ^^') är lite mer för thailänskt och annan asiatisk mat

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cherry
10/19/06, 5:56 PM
#17

biff och bambu skott och friterad kyckling :D

MaMaMade
7/11/07, 9:39 PM
#18

Kinamaten är helt klart godare i Kina. Har iofs mest ätit på hotellen men de restauranger jag besökt utanför har varit helt OK. Kantonköket är helt klart bättre än det norra. Åt en OK buffé utanför Guangzhou där de serverade en nudelwok m räkor o bläckfisk…*uuuunderbar*!

Provade på rödkokt fläsk på hotellet jag bodde på i G-zhou o det var det bästa jag ätit på länge. Uppe i Beijing åt vi typ buffé på en Sichuanrestaurang o den var helt OK. (Man beställer ofta en flerrättersmeny när man äter ute i Kina, inte en el ett par rätter som här.) Citronkyckling är gott men har aldrig sett det på ngn meny här hemma. Pekingankan är helt klart överskattad, OK men inget speciellt (o vi åt på en av de mer berömda restaurangerna i Beijing).

I Kina får du flera "dippsåser" till de olika rätterna, här hemma verkar de ha snöat in på soja i flaska o sötsur sås. Åker ni till Kina måste ni dricka Tsingtao-ölet, jättegott…jättestarkt i jätteflaska…ouppssansa…man blir lätt lite yr.

Flört

Så…den bästa Kinamaten är: rödkokt fläsk. Men det har jag aldrig sett på ngn meny här i Sverige…tyvärr, för gott är det!

bubbelbubbel
7/11/07, 11:52 PM
#19

mmm…biff med bambuskott, stekta nudlar med räkor och kyckling, eller varför inte stekt kyckling med grönsaker :D mmm..gott !

Honestyisdead
7/12/07, 12:22 AM
#20

MaMaMade: Klart att kina mat är godare i kina. Ngt annat hade varit konstigt ;)

Annons:
jn84
7/12/07, 12:34 AM
#21

Jag kör alltid på (stora) räkor i vitlök och pepparsås. Sååå gott!

Brukar dock dela en portion med sambon och sen beställa en Fyra små rätter att dela också. Men då äter jag inte kycklingen..

Varierar ibland genom att ta Stekt ris med räkor, oftast när det blir bakismat ^^

april4
7/17/07, 7:01 AM
#22

Kyckling med curry är en favorit. Var en gång på ett kinesiskt födelsedagskalas och dom hade 7 rätters middag. Det jag gillade bäst där var anka och en sorts svamp fylld med kött. Verkligen gott.

MaMaMade
7/17/07, 8:54 PM
#23

Jag o maken blev matförgiftade av just currykyckling när vi var i Tokholm för "100 år sedan". Jag satt på kusins toa (vad jag gjorde där får ni gissa er till men huvudet hängde över badkarskanten) o tänkte: "Himmel vad tur att vi bara har några 100 m till Södersjukhusets akutintag för nu dör jag när som helst!"

Har inte ätit currykyckling sedan dess…det sitter likasom i…av ngn anledning… ;)

Sara
7/21/07, 1:26 PM
#24

Äter oftast biff med bambuskott och purjolök.

Fråga: Hur gör man en sås som liknar den man får med biffen?

Sara

Honestyisdead
7/21/07, 6:33 PM
#25

Det är nog rätt svårt att svara på då de aldrig är samma i alla restauranger ;)

isnornin
7/22/07, 1:38 AM
#26

Biff med bambuskott

MVH Isnornin

Bellona
7/22/07, 11:24 AM
#27

jag äter inte på kina så ofta men antingen brukar det bli tre små rätter eller buffé beroende på vart jag äter. det är mest lunch jag brukat äta där.

Annons:
pippa__
7/22/07, 6:22 PM
#28

Stekta/Wokade nudlar och bläckfisk!!!! MUMS!!!!!

[Asta]
8/13/07, 5:40 PM
#29

Jag har ett bra recept på biff i bambuskott. Åtminstone tycker jag det.

Ingredienser

  • 400 gr utskuren biff, innanlår eller rostbiff.
  • 1 burk bambuskott (ca 500 gr)
  • 150 gr champinjoner
  • salt
  • svartpeppar
  • -
  • Marinad
  • 2 msk soja
  • 2 msk sherry
  • ev. 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk maizena och arrowrot
  • 1/2 dl vatten
  • -
  • 2-3 msk olja till stekning

Gör så här Skär köttet i tunna strimlor.
Låt bambuskotten rinna av och skiva dem tunt.
Skiva champinjonerna.

Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg i köttet och låt stå i kyl minst en timme.

Sila ifrån marinaden. Rör ihop maizena eller arrowrot och vatten och blanda ner i marinaden.

Hetta upp woken. Häll i oljan och snurra runt grytan så att insidan blir helt inoljad. Lägg i köttet och låt det steka några minuter. Tag upp och lägg under folie så att det håller sig varmt.

Lägg i bambuskott och champinjoner. Stek under omrörning under några minuter.

Lägg tillbaka köttet och häll på marinaden. Smaka av med salt och vatten.

Sänk värmen och låt rätten puttra under lock 2-3 minuter.

Servera med ris.

Siss
8/15/07, 1:08 PM
#30

Jag gillar det mesta, fast stekta risnudlar med biff är min favorit ;)

Jag frågade en Asiat en gång som har en matbutik i min stad, hon sa att man skulle marinera köttet i "smakfri" olja typ rapsolja, chilipeppar och vitlök, jag frågade om man inte skulle ha soya, men NEJ, inte innan tillagningen sa hon då.

Klart egentligen, soya bränner ju lätt vid wokning eller när man bryner…

Jag har marinerat som hon sa flera gånger, och resultatet blir fin-fint :)

MaMaMade
8/15/07, 1:26 PM
#31

Har aldrig ätit så gott asiatiskt som till frukost på vårt favvotillhåll i Thailand; stekta nudlar m kyckling, lök o ärtor.

Undrar om det var resterna från gårdagens middag? Gott iaf…o så färsk vattenmelon, papaya, oananas…lite pressad lime över o några korn salt…föda för Gudinnor var det!

Eller är det omgivningarna som gör det? :)

AndreasS
10/11/07, 1:19 AM
#32

När jag äter kinamat så blir det nog mestadels 5 små rätter, men ska jag lyxa till det när ekonomin tillåter så blir det anka med ananas på Choy´s Garden i Västerås.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Honestyisdead
10/11/07, 9:42 AM
#33

Oj, har ni 5 små rätter, vi har bara fyra :(

AndreasS
10/11/07, 11:40 AM
#34

#33 Det enda som skiljer dom åt att i 5 små rätter så får man två stycken små vegitariska vårrullar oxå.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
Honestyisdead
10/11/07, 1:55 PM
#35

Aha. :)

Maria
10/11/07, 6:48 PM
#36

Friterade räkor i sötsur sås. Brukar göra det hemma och det blir sååå gott.

Gillar även klassiska biff med bambuskott som vi också gör då och då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
8/26/09, 5:05 PM
#37
  • Biff med bambuskott
  • Friterad biff med sötsur sås
  • Nasi goreng
  • Kyckling m curry
  • Kyckling med cashewnötter
  • biff shop suey

Sen finns det på en av våra kinarestauranger en sallad på risnudlar, strimlad chili, finstrimlad gurka o så nån smarrig genomskinlig gegga på…

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
8/26/09, 5:20 PM
#38

"flitelade läkol"

Kramis65
8/27/09, 12:32 AM
#39

Friterad bläckfisk, friterade räkor eller fyra små rätter

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Upp till toppen
Annons: