Råd & tips

Färska bönor - koktid?

2006-08-21 15:51 #0 av: MaMaMade

Hej! Har inte hunnit m er alls den senaste tiden...semster, fiske, trädgård...*puh*!

Nu till min fråga: kör man samma koktid till alla färska bönor? Jag har bondbönor som jag kokar ca 5 min o riktigt fina borlotti. Ikväll ska vi ha risotto m borlottibönor...premiär för dem...räcker det om jag slänger i dem 5 min innan jag serverar?

Anmäl
2006-08-22 15:16 #1 av: Pernilla

Kanske lite sent att svara men... det kan säkert räcka beroende på om de är späda och fina. Provstick/ provsmaka! Det är mitt stående tips.

Anmäl
2019-10-13 14:26 #2 av: Carmarino

Gammal tråd, men väcker liv i den igen.

Det är väldigt viktigt att blötlägga bönorna tillräckligt länge innan de kokas - och att hälla bort blötläggningsvattnet. Bönorna innehåller nämligen ämnet lektiner, "som kan ge illamående, kräkning och diarré".

http://www.news55.se/tt-nyheter/livsmedelsverket-blotlagg-bonorna/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-10-13 17:43 #3 av: DesK

#2 Det är torkade bönor som måste blötläggas Skämtar

Désirée

Anmäl
2019-10-14 09:30 #4 av: Carmarino

#3 Tack för påpekandet. Glömde skriva det. Generad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.