Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4599 ggr
MaMaMade
8/21/06, 3:51 PM

Färska bönor - koktid?

Hej! Har inte hunnit m er alls den senaste tiden…semster, fiske, trädgård…*puh*!

 Nu till min fråga: kör man samma koktid till alla färska bönor? Jag har bondbönor som jag kokar ca 5 min o riktigt fina borlotti. Ikväll ska vi ha risotto m borlottibönor…premiär för dem…räcker det om jag slänger i dem 5 min innan jag serverar?

Annons:
Pernilla
8/22/06, 3:16 PM
#1

Kanske lite sent att svara men… det kan säkert räcka beroende på om de är späda och fina. Provstick/ provsmaka! Det är mitt stående tips.

Carmarino
10/13/19, 2:26 PM
#2

Gammal tråd, men väcker liv i den igen.

Det är väldigt viktigt att blötlägga bönorna tillräckligt länge innan de kokas - och att hälla bort blötläggningsvattnet. Bönorna innehåller nämligen ämnet lektiner, "som kan ge illamående, kräkning och diarré".

http://www.news55.se/tt-nyheter/livsmedelsverket-blotlagg-bonorna/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
10/13/19, 5:43 PM
#3

#2 Det är torkade bönor som måste blötläggas 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
10/14/19, 9:30 AM
#4

#3 Tack för påpekandet. Glömde skriva det. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: