Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 8289 ggr
CBA
2006-07-21 21:30

Vrålgod oxfilé

Vi blev bjudna på en väldigt god oxfilé som var tillagad hel.

Den var först helstekt i ugn sen lagd att marinera i massor av soya + andra kryddor i hela 2! dygn.

Till det var det hela ugnstekta potatisar i smaskiga kryddor.

Om någon är intresserad så lägger jag in receptet !!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Illan
2006-07-21 22:51
#1

Ja tack!

Annars är mitt favvisrecept en oxfilé ur Jamie Olivers kokbok. Oxfilé i ugn inrullad i prosciutto med karljohanssvamp och timjan i rödvinssky. To die for!

Pernilla
2006-07-22 01:47
#2

Det är klart att vi vill! Oxfilé är ju urgott, men lite dyrt…

Sessan1
2006-07-23 20:14
#3

CBA  lägg in receptet, låter gott tycker jag Glad

/Sessan1

CBA
2006-07-23 23:41
#4

Okej, här kommer receptet Glad

4 personer

  • 800 gram oxfilé
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Smält margarin

Marinad:

  • 1,5 deciliter matolja
  • 3 matskedar äppelcidervinäger
  • 0,5 tesked grovstött vitpeppar
  • 0,5 tesked grovstött rosépeppar
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 tesked smulad dragon
  • 1,5 deciliter soya

Gör så här:

Torka och putsa köttet. Gnid in det med salt och peppar. Pensla med det smälta margarinet. Lägg köttet i en ugnssäker form med en köttermometer instucken till köttets mitt.

Stek filén i ugn, 125 grader tills termometern visar 55 grader. Blanda under tiden marinaden.

Låt det färdeigstekta köttet svalna. Lägg det i dubbla plastpåsar, häll i marinaden. Pressa ur så mycket luft som möjligt och tillslut påsen. Lägg den i en inte allt för stor form. Marinera i minst 2 dygn och vänd påsen ofta.

Skiva köttet i tunna, knappt centimetertjocka skivor och servera kallt till någon god ugnsstekt potatis.

Vi ska få det i helgen igen då vi ska fira makens bror som fyller år och jag ser verkligen fram emot att få äta av den goda oxfilén Glad

Berätta gärna vad ni tycker efter att ni provat Glad

Med vänlig hälsning CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Martin
2007-03-14 15:56
#5

Låter som riktigt fin och god mat. Skall absolut testas!

mvh Martin

Anne
2007-03-14 18:42
#6

Tack för påminnelsen, det här receptet låter jättegott.

Annons:
Sara
2007-03-14 21:12
#7

Tycker man oxfilén är för dyr tror jag det fungerar att byta ut köttet.

Sara

CBA
2007-03-15 15:51
#8

Då bör det ju vara nötkött i så fall i och med att köttet är väldigt rosa inuti när det är klart, fast jag vet inte om jag skulle vilja ha ett annat kött till detta, oxfilén blir så grymt mör och god Glad

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

eventkocken
2007-08-17 22:34
#9

En traditionell marinering. Funkar det? Svaret är nej. Satsa på glazes och rubs istället. Krydda efter ni trancherat köttet. Den marinaden som var i receptet innehöll syra i form av äppelcidervinäger och soya som antagligen var rätt salt. Kanske, kanske har smaken trängt in en millimeter eller två på två dagar.

Vi marinerade stora stekar i rikligt med syra, rödvin och kryddor en gång i nästan fem dygn. Köttet hade fått en röd infällning kanske någon centimeter in i köttet. Och tänker man efter blir det mer en "gravning" än en "marinering".

april4
2007-08-19 10:26
#10

Såg ett program som heter " Licens to grill" och där sprutade han in kryddorna i köttet. Sen skulle den visserligen rökas, men jag undrar om det inte funkar att ugnsteka oxå så.Glad

eventkocken
2007-08-19 11:40
#11

Hum, jag använde mina kontakter en gång för att få tag på kanyler av lite grövre storlek Flört Vi använde dessa för att "injicera" majskyckling som serverades med en "het" Barigoule, buljongen sprutades in vid benet och på ett par-tre ställen i bröstet. Ingen förstod hur vi fick den så saftig och smakrik.

Men det hade sin baksida också. En kväll kom en gäst fram (vi hade helt öppet kök) och undrade vad det var som hade sprutat från kycklingen när hon skulle skära i den! Skrattande Eh? Vad svarar man på det?

Han i "Licence to grill" hade helt rätt, ska en "marinad" fungera "inne i köttet" så måste den sprutas in.

Janson
2007-08-19 17:04
#12

Det låter underbart gott, måste testas Glad

Kanske kan man spruta in lite av marinaden i oxfilén ovan om man inte är ute i så god tid, så man har tid med 2 dagars marinad. Själv är jag dålig på att vara ute i god tid med sådana saker. Jag funkar lite mer som "vad är jag sugen på idag?"

Anne
2007-08-19 20:22
#13

Jag är sugen på en "instant marinater" - där man marinerar i vacuum. Det låter ju himla fiffigt…

Annons:
Illan
2007-08-19 20:45
#14

#9 Vi har provat både marinering och glaze och nog blir köttet både mer smakrikt och mörare efter marinering. Glaze ligger ju verkligen bara utanpå.

eventkocken
2007-08-20 00:06
#15

För att en mörningsprocess ska starta måste protein brytas ned. Köttet måste hänga (något som vi skulle kunna låta det göra längre i Sverige) för att bli mört. Är inte köttet välhängt så spelar inte ett par timmars marinering någon roll. MSG/ mono sudium glutamat/ mörsalt/ ajinomoto (många namn på samma sak) har den egenskapen att det "skyndar på" denna process en aning men är borta från den svenska marknaden.

Illan
2007-08-20 00:59
#16

#15 Men visst spelar syran i en marinad roll?! Vi har provat med och utan syra (vin/citron/vinäger) i marinaden och tycker oss uppleva en stor skillnad i hur mört köttet var.

eventkocken
2007-08-20 01:44
#17

Jo syra bryter ner protein också. Men tar du en riktigt seg köttbit och marinerar några timmar innan grillning har du fortfarande en seg köttbit när den är färdiggrillad. Fast det är klart att man kan uppleva köttet mörare. Mina tidigare inlägg handlar egentligen mer om att marinering inte ger någon speciell smak "inne" i köttet, det är därför jag är förespråkare för kryddning efter att man trancherat köttet som man naturligtvis penslat rikligt med glaze på under grillningen eller kryddat ordentligt på utsidan med någon "rub".

Ps Och jag kan allt marinera jag med, men om jag gör det ett dygn eller en minut innan spelar faktiskt ingen roll för mig, är köttet segt har jag antingen somnat vid grillen eller köpt dåligt kött Ds

preusvarg
2007-08-20 10:43
#18

Det är ju det det handlar om när man gravar ett kött eller fisk. nedbrytning. så syran är oerhört viktig, det är den som påskyndar prosessen. Glad Jag har provat att grava nötkött. Och sedan äta det rått, eller gravat och det funkar. Förr så grävde man ju ned köttet eller fisken där av namnet grava. I dag skulle vi nog inte äta den produkten, tror jag. Om man lägger köttet, innan tillagning, i marinad så får man ju en gråaktig yta på köttet, det är nedbrytningsprosessen som startat. Ett trix som handlare använder för att få köttet rött på nytt är att frysa det. då kommer den röda färgen tillbaka. Titta på det när du handlar en riktigt röd köttbit nästa gång, säkert är den grå undertill eller på kanten.

eventkocken
2007-08-20 14:44
#19

#18 Precis, marinering och gravning är inte riktigt samma sak. Gravning är en gammal fin tradition. Genom att gräva ner något och låta jorden skydda det under förruttnelseprocessen känns i och för sig inte aktuellt ("tusenåriga ägg" som finns att köpa i välsorterade asien-shopar, prova, "spännande" och "tillagat" på det sättet) men det är rent krasst vad som händer under en hängmörning i kylrum också. Vi hängmörade hel biffstock till T-Bone Steak när man ännu fick ha det innan galna kor dök upp. Den var himmelsk! Filén och biffen var som modellera Glad

preusvarg
2007-08-20 15:03
#20

Precis. och har man en bra kontakt med sin köttleverantör så brukar det inte vara omöjligt att få ha en bit hängandes i dennes kylrum. Tyvärr så är det ju dåligt med den typan av affärer, där jag bor, det finns bara stormarknader och jag har inte så stort kylskåp att det räcker. så man får möra köttet med syra. Där av utsvävningen om grava Glad

Annons:
MaMaMade
2007-08-20 19:41
#21

Tack och lov byggde jaktlaget ett kylrum i slakteriet för några år sedan, det är guld värt. Och "GammGubbarna" har avgått med tiden, så köttet hänger längre och hela älgen sågas inte i skivor på bandsågen längre! Flört

Honestyisdead
2007-08-20 20:51
#22

Ni snackar om att spruta in marinaden i köttet. Men var kan en vanlig människa få tag på sprutor?

MaMaMade
2007-08-20 21:34
#23

Gör en I V F  Flört

Jag sparade några jag fick över efter min hormonbehandling före I V F = provrörsbefruktning,  men de är rätt veka men funkar klockrent om man vill injicera likör i frukt och dyligt  Glad

Annars är det nog rätt svårt att få tag i, om du inte jobbar inom vården förstås, eller bokförs allt sådant?

Anne
2007-08-20 22:30
#24

Jag har en bra kontakt som jobbar på labb - de har finfint med sprutor Glad

preusvarg
2007-08-21 11:15
#25

det går faktiskt att få tag på sprutor i järnhandeln eller på apoteket men kanyler är det svårare. men man behöver inte kanyler det går med lite pill utan.

AktieTrader
2007-08-21 17:11
#26

I påfyllningssatser för bläckpatroner finns det ofta en spruta med grov nål utan vass spets. De är tomma vid inköp och funkar jättebra.

Upp till toppen
Annons: