Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 2120 ggr
Pernilla
2007-01-15 14:37

Sökes: Fik utöver det vanliga

Är på jakt efter ett fik som ska ge en upplevelse utöver det vanliga. Vi är två stycken som behöver "komma bort från vardagen" lite nu och då, och har redan besökt Chaikhana och Grand Hotel bara för att få uppleva något utöver det vanliga. Är det någon som har tips på fik/ställen med annorlunda atmosfär och upplevelser, helst i Stockholmstrakten?

//Pernilla

Annons:
Terrierlina
2007-01-15 14:55
#1

Ett ställe som kanske inte är utöver det vanliga för fikat (de har iofs god latte) men som har väldigt trevlig atmosfär är Raja på Odengatan. Det är en butik med en massa indiska möbler, och så har de ett litet fik längst in i butiken som är supermysigt att sitta i…. sköna fåtöljer och murrig stämning!

Sen kan man ju gå till Fiskartorpet (backhoppningsstället i Lill Jansskogen). Det är lite annorlunda och härligt efter en promenad… Kanske inte fiket i sig där heller, men det är så härligt när man går dit när det är backhoppning för det är en salig blandning av människor som är pigga och friska efter att ha hoppat…. Just nu går det ju inte att kolla hoppning, men vi brukar gå dit och fika ändå.

Rosendals trädgårdscafé är mysigt!

Appelgrens handelsträdgård i UpplandsVäsby är rätt trevligt, men mest på sommaren. Då är det underbart att sitta i deras trädgård.

Pernilla
2007-01-15 17:20
#2

Åh vilka bra idéer! Fler mottages naturligtvis gärna, men…tack! Visste inte / tänkte inte på att Raja har fik, det är ju annars en mysig affär.

Pia
2007-01-15 17:54
#3
Terrierlina
2007-01-15 18:20
#4

Åh, Himlavalvet måste jag prova…

Pia
2007-01-15 20:20
#5
  • Lasse i Parken, Hornstull (där gick jag på lekis när jag var liten, håller stilen än:) Bäst sommartid då det är öppet hela veckan.
  • Blå Kanin, Långholmen (sommartid)
[Asta]
2007-01-15 23:07
#6

Kanske inte utöver det vanliga men gillar Muren på Västerlånggatan

Annons:
Pernilla
2007-01-16 16:16
#7

MMM! Vad bra ni är! Blå porten har jag funderat lite på också. Inte kan man dricka kaffe i baren på Gondolen..?…

Pia
2007-01-16 20:03
#8
  • Konditori Lyran, Bredäng (bäst på somamren på verandan med milsvid utsikt över Mälaren!)
  • Ulriksdals slottsträdgårdscafé (både för alla vegetarisk mat, fikabröd och den härliga plantskolan m m)
  • Boo trädgård (har ej varit där själv men det skall visst vara en riktig liten oas…:)
  • Afternoon tea på Vetekatten, otroligt gott för blott 80 kr från kl 15 vardagar. Ok miljön är inte jättemysig, även om det är en klassiker, men tebuffén är kanon:)
  • Skafferiet i hamnen, Gustavsberg - för deras trevliga afternoon tea, avnjutes bäst utomhus när det börjar bli lite varmt och man kan sitta och titta ut över vattnet. Trevliga marmelader och teer kan man köpa med sig. Opretentiöst och mysigt.
Janson
2007-01-21 17:49
#9

Jag har fått tips om ett fik på Regeringsgatan som heter Tidsfördriv där man kan spela sällskapsspel under tiden man fikar. Är det någon som varit där? och är det trevligt?

Anne
2007-01-21 23:05
#10

Åh, sällskapsspel! Det låter supermysigt. Vi kan väl testa nån dag, Janson? :)

Pia
2007-07-15 19:10
#11

Appelgrens handelsträdgård i UpplandsVäsby som #1 tipsar om är tyvärr nedlagt fr om igår 14/7-07 - precis den dagen jag bestämde mig för att testa…:/

Fler tips på fik utöver det vanliga kanske?

Upp till toppen
Annons: