Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2828 ggr
AktieTrader
12/29/06, 11:26 PM

Freixenet / välkomstdrink

Skulle man kunna göra någon typ av välkomstdrink av Freixenet (torrt mousserande vin) ?

Annons:
Anne
12/30/06, 10:25 AM
#1

Japp! Jag har tänkt mig att göra såna här champagne coctails till välkomstdrink - det går utmärkt på torrt mousserande vin:

Concord Grape & Champagne Cocktails

2 stora apelsiner 
1, 25 dl socker
1/2 tsk kanel
7 dl vodka
5 dl kärnfria druvor + 18
3,1 dl vindruvsjuice
1 flaska champagne eller torrt mousserande vin

Sätt ugnen på 125 grader. Riv skalet av apelsinerna på en bakplåt, och torka i ugnen. (ca 30 minuter - 1 timme) Blanda skalet med socker och kanel i en liten skål, täck med plast.

Blanda vodkan och druvorna i en kanna, och mosa druvorna ordentligt. Tillsätt druvjuicen, och låt stå över natten i kylskåp.

Fukta glaskanterna med apelsinerna, och doppa i kanelsockret. Trä upp de reserverade 18 druvorna på tandpetare - tre på varje - och lägg i glasen.

Sila vodkan, och häll ca 60 ml i varje glas. Fyll upp med champagne. Blir sex rejäla drinkar sägs det - men tjejen jag fick receptet av halverade vodkablandningen, och fick ändå åtta drinkar. Så jag kommer ta hälften av druvor, druvjuice och vodka…

AndersE
12/30/06, 11:09 AM
#2

#0 Det enkla och klassiska är väl att bara bottna med cognac, och champagne ovanpå…

Smakar som mousserande, men sätter mer fart på gästerna.

AktieTrader
12/30/06, 11:59 AM
#3

#2 Om man inte går igång på Annes drink med 60cl vodka i var glas så bhöver man nog olagliga ämnen :-)
Jag ska testa den själv.

Anne, det låter gott men det hinns tyvärr inte med.  Jag googlade fram en igår som jag både har ingredienser till och verkar enkel och god.

2 CL COINTREAU
2 CL APELSINJUICE
FYLL UPP MED MOUSSERANDE VIN

Pernilla
12/30/06, 12:43 PM
#4

En kir är ju klassisk (med svartvinbärslikör i otten, toppat med mousserande vin) men prova gärna en kir laplandia istället, med hjortronlikör i botten. Mmmm…

Anne
12/30/06, 2:08 PM
#5

AT, det lät gott det med. Och lite enklare, ja. Jag ska rapportera om superdrinken efter trettondagen :) (fast vi halverar nog vodkan… eh… ja.)

AktieTrader
12/30/06, 4:30 PM
#6

Anne, du skrev nog lite fel i #1 60cl = 6dl i var drink blir nog lite starkt, det hjälper nog inte ens att halvera till 3 dl :-)

Annons:
Illan
12/30/06, 6:09 PM
#7

Svärfar brukar hälla angostura bitter på en sockerbit och hälla Freixenet i. Jättegott! En skvätt calvados i är inte heller fel. Eller kongapljolter = champagne och cognac. Risken är dock att festen blir väldigt livad - ett kort slag innan alla somnar! Gott Nytt!

Anne
12/30/06, 6:35 PM
#8

cl - ml - äsch :) Översatte vartefter jag skrev igår kväll - sen krånglade iFokus och jag sparade det tills imorse. Tack för påpekandet :)

AndersE
12/30/06, 9:25 PM
#9

#7 Låter som  en variant på Horses Neck. Den är god!

Sockerbit, stänk Angostura, cognac och Ginger Ale.

Ida
12/30/06, 10:37 PM
#10

Idag på nyhetsmorgon tipsade de om en variant med:

2 cl äppeljuicekoncentrat (för att inte grumla drinken)
2 cl calvados
fyll upp med champagne eller mousserande
lägg i en äppelklyfta

eller:

svartvinbärskoncentrat + champagne/mousserande

Lät gott med båda två!

Kan tänka mig att cointreau och mousserande funkar finfint det med!

Eine
4/16/07, 12:44 PM
#11

I all enkelhet: Cava(el annat bubbelvin) med frysta jordgubbar i. Det kyler vinet och smakar jättegott.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sandra76
4/16/07, 2:31 PM
#12

Är inte själv så förtjust i just Freixenet, men det finns ju goda mousserande viner.

Så enkelt , men gott- det ger faktiskt smak- är mousserat vin och hälla i lite blåbär som lägger sig fint i botten. Blåbär är inte sött så det blir en frisk smak utan att tillsätta söta bär.

Eine
4/16/07, 11:56 PM
#13

Skall tillägga att jorgubbarna i mitt recept ska vara naturella/osötade!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Bertil
4/25/07, 9:19 PM
#14

Blanda inte för mycket…drick rent istället…ett bra tips, om ni tar er råd vill säga är Bollinger Grand Année 1996. Dett är en ypperlig champagne redan nu med klarar säkert 10-15 år till.

mvh
bertil

Upp till toppen
Annons: