Annons:
Etikettmatprat
Läst 1199 ggr
Pernilla
2007-01-24 13:36

Skriva i kokböcker?

Med anledning av de senaste dagarnas trådar vill jag veta:

Skriver ni kommentarer i era kokböcker?

Annons:
Anne
2007-01-24 13:37
#1

Haha, jättebra omröstning Pernilla! Det kanske bara är jag som inte skriver. :)

johan
2007-01-24 13:40
#2

Jag skulle aldrig göra det. Tycker det är att förstöra böcker att anteckna i dom.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Mariabullen
2007-01-24 13:50
#3

Ibland tycker jag att mängderna inte stämmer med min smak och tycke och då ändrar jag så att jag vet till nästa gång.

Klart man ska skriva! Inte minst för att jag känner stor glädje av att läsa mormors (som dog 2001) gamla böcker och recept med krummelurer och anteckningar - jättemysigt och roligt!

MojansDotter
2007-01-24 13:53
#4

Ibland händer det att jag gör det men föredrar att skriva in receptet på datorn och lägga in ev ändringar jag gjort..

men en liten stjärna i kokboken på ett bra recept är ju inte fel

Sehvrin
2007-01-24 16:41
#5

Jag är emot att skriva i böcker över huvudtaget, skulle jag vilja anteckna något skulle jag sätta en post-it i boken istället =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Asta]
2007-01-24 18:13
#6

Skriver gladeligen i mina kokböcker. För mig är de arbetsredskap och jag både stryker under och gör kommentarer. Om det är extra gott - om något behöver vara lite längre i ugnen, roliga varianter, lite extra av något m.m. 

Vill man behålla ett penningvärde i boken skall man inte skriva i dem, varken namn eller annat, men eftersom jag spiller och skvätter och sliter ut böckerna så lär de ändå inte vara värda något ändå.

Annons:
Pernilla
2007-01-24 18:16
#7

Haha! Ganska jämn fördelning. Blir väldigt nyfiken på hur man klarar sig utan kokbok - improviserar ni, ni som kryssat i det alternativet?

AndersE
2007-01-24 19:33
#8

Jag valde alltså femte alternativet…   ;-)

Jag har nog aldrig skrivit i en kokbok, men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det!

Dagmar
2007-01-24 20:44
#9

Jag skriver inte i mina kokböcker.

Salmiak
2007-01-24 21:51
#10

jag kluttrar fritt i kokböckerna.. de är redskap, och jag har inte tänkt att sälja eller ge bort mina kokböcker iallfall :D.

Jag skrev senast i ett recept jag hade (mat-muffins faktiskt).. men inget direkt upplyftande. NEJ, ALDRIG MER. SMAKAR PEKKA!

Illan
2007-01-25 13:06
#11

Jag har dåligt minne annars. Skriver dit om det var gott eller inte, samt hur mycket jag avvek från receptet. För det gör jag ju aldrig ;)

Honestyisdead
2007-01-26 03:48
#12

Skriver aldrig i mina kokbäcker, vill inte försötra dem :)

[Asta]
2007-01-26 09:24
#13

Jag måste säga att jag förstår inte riktigt att man tycker att man förstör kokböcker genom att skriva i dem? Spiller ni inte i era böcker? Gör ni inte det så förstår jag det i och för sig mera.

Mina favoritkokböcker används ordentligt, de har fläckar och vissa blad är buckliga för jag har råkat spilla vatten på dem. Ibland har jag spillt något klibbigt som jag inte märkt så att ett par blad har klistrats ihop och när jag delar dem så blir det lite trasigt. 

Sedan har jag ett gäng som väl mer är felköp, de används nästan aldrig. De varken spiller eller skriver jag i, men det beror bara på att jag inte använder dem.

Annons:
Anne
2007-01-26 10:00
#14

Asta, njae, jag håller helst mina böcker i stort sett i nyskick. Visst finns det några fläckar i dem, men inte så fasligt mycket. (Och det är absolut ingen kris och panik OM jag spiller i dem.) Jag skulle nog hellre sätta en post-it-lapp om det var något jag ville komma ihåg.

(Fast riktigt lyckade saker, som jag gör baserat på recept i kokböcker men med många egna ändringar skriver jag hellre av någon annanstans, på receptkort t.ex.)

[Asta]
2007-01-26 12:50
#15

Oj - vad du kan! Det är förmodligen bara jag som är en riktig slarver i köket.

Mariabullen
2007-01-26 16:18
#16

Asta och min man Oskyldig *s*

TinaH
2008-01-06 08:29
#17

Jag brukar alltid, eller ofta, om jag hittar ett gott recept i en kokbok, gå till skrivaren och kopiera.
(Har en kombintions skrivare med fax/kopiator osv) och kopiera.

För det finns inget tråkigare när man lägger dyra pengar, eller fått i gåva, en kokbok som har buckliga blad eller blir fläckiga.

Ett papper gör inte så mycket, oftast när jag håller på i köket så tejpar jag upp pappret på ett skåp, eller tar en kylsåpsmagnet, och sätter fast det på fläkten eller kylskåpet.
Då vet man var man har det och det är inte ivägen.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

MaMaMade
2008-01-06 09:59
#18

Vid ngn större förändring av orgreceptet; +/- ngn ingred som gjort det hela bättre, ugnstemp o tid kan jag nog notera.

Jag har alltid så mkt på köksbänken så jag lägger boken på köksbordet o kutar emellan, då får jag lite motion på kuppen…är dålig på det annars.

Anv inte kokböcker sådär överdrivet mkt, mest när jag ska prova ett nytt recept o så vissa som jag bara inte får in i huvudet, mest ugnstemp, tider od.

Eneri10
2008-01-10 11:01
#19

Skriver ut favoritrecepten på datorn sätter in dem i plastficka .

Sen när jag använder dom  tejpar jag upp dem på köksskåpet.

Lätt att se plus inga fläckar på receptet,

Eneri10
2008-01-10 11:03
#20

Skriver ut favoritrecepten på datorn sätter in dem i plastficka .

Sen när jag använder dom  tejpar jag upp dem på köksskåpet.

Lätt att se plus inga fläckar på receptet,

Annons:
Eneri10
2008-01-10 11:04
#21

oj! Var inte meningen där skulle bli 2 inlägg.

bubbelbubbel
2008-01-10 17:02
#22

jag använder min kokbok så sällan, kollar mest bara upp saker och då ligger den uppslagen nånstans. men lite kletig blir den ju gärna, ungefär som saltkaret. :P
däremot mitt receptblock där jag skrivit upp alla recept jag hittar överallt, den är kletig. och klottrad i, eftersom jag skrivit allt själv ;)

Sessan1
2008-01-11 02:52
#23

Klart det händer ibland att jag skriver i receptböcker jag har, men inte i köpta kokböcker. Skriver om det var gott eller inte. Det är olika

solskensbarn
2008-01-11 09:03
#24

Jag har aldrig noterat i en kokbok, det gör jag i en annan bok på sidan om :)

Sovgott
2008-01-14 11:43
#25

Jag hittar för det mesta recept på internet. Kokboken använder jag sällan. Jag gör nästan alltid om alla recept. De bästa recepten skriver jag ner (på dator) och sätter i en pärm.

Maria
2008-01-15 23:52
#26

Mina favoritkokböcker är rejält använda. Fettfläckar och andra fläckar och tummade sidor som ibland är lite buckliga av något "vått". Jag tycker de är lika mycket arbetsredskap som övrigt i köket. Har jag ändrat på något som blev t.ex lyckat så skriver jag gärna ner det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[hakkapelitta]
2008-01-19 11:43
#27

Jag skriver inte. Däremot kan jag sätta små gem och post-it lappar på sidor jag använder ofta och vet att jag återkommer till :)

Annons:
[Tassy]
2010-03-20 16:17
#28

Jag skiver små post-it lappar jag också, de sitter mest överallt i böckerna hehe Glad

dolfen
2010-03-20 17:15
#29

Vid behov skriver jag på annat ställe än i böcker.

storost
2010-03-20 17:19
#30

Jag skriver sällan i kokböcker, men när jag förändrar ett recept, då skriver jag ett nytt med dator och lägg upp ett foto.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-03-21 14:44
#31

Förr skrev jag aldrig i böckerna, men det har jag börjat med nu. Har omvärderat böckerna till vad dom just är, arbetsredskap. Tycker faktiskt det är trevligt med personliga små anteckningar som jag inte ser som något förminskat värde för boken, tvärtom. Jag köpte en gång en begnad bok där jag upptäckte en gammal anteckning, och det tyckte jag bara gjorde den mer personlig och värdefull. Det blev ett avtryck från en svunnen tid. Så skriv i era böcker och gör dem personliga!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
2010-03-21 14:53
#32

Här noteras det friskt om jag ändrar nåt och om resultatet av ett recept är gott eller inte, eller om någon speciell tycker extra mycket om just detta receptet (eller varianten). Ser ingen anledning till att ha samma recept på flera ställen så jag kopierar/scannar inte. Bättre att hitta det där jag vet att det var. Och så sällan som jag kommer tillbaka till ett recept så vill jag gärna komma ihåg om något behövde ändras eller inte, så jag inte gör likadant igen.

Upp till toppen
Annons: