Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7760 ggr
Anne
3/28/07, 2:00 PM

Att grodda?

Jag skulle jättegärna komma igång och grodda, det är ju så gott - men hur sjutton gör man? Noggrann beskrivning, steg för steg - några tips? :)

Annons:
bnoffan
3/28/07, 2:09 PM
#1

Här hemma har vi en jättegammal groddsak. En som är i flera våningar. Man har på alfaalfa(heter det så?) på de två översta våningarna sedan vattnar man dem 2-3 ggr om dagen och låter det överflödiga vattnet vara kvar på nedersta våningen.

Enkelt som bara den! Måste nog ta fram våran igen! ,)

clivia
3/28/07, 5:20 PM
#2

easy-peasy!
Du behöver en stor glasburk, en gummisnodd och en bit silduk eller liknande. Du kan få en bit av mig när vi ses nästa gång, jag har lite över. Och så behöver man alfalfafrön eller mungbönor eller nåt. Alfalfa är väl lättast att lyckas med. Mungbönor har jag faktiskt haft otur med. Kikärter däremot har jag groddat, men sen måste de kokas också för de kan inte ätas råa. Det finns en jättegod sallad med kokta groddade kikärter i Annas mat!

Du tar en matsked eller två, lägger i burken och låter det ligga i blöt ett dygn. Sen spänner du duken för öppningen och häller av vattnet. Sen sköljer du groddarna morgon och kväll med vatten ur kran, häller av noga genom nätet och förvarar burken lutande upp och ner i ett mörkt köksskåp eller övertäckt i diskstället för att inget vatten ska bli stående i den. Groddarna blir klara efter ett par dagar. Ta ut den i dagsljus sista dagen så blir groddarna gröna och sköna.

Anne
3/28/07, 6:23 PM
#3

Clivia - ooh, du kanske kan göra en fin liten artikel med bilder? :) Det låter ju riktigt lätt.

kryddburken
3/29/07, 12:21 AM
#4

Jag har misslyckats totalt!

Försökte grodda mungbönor (det står på paketet jag köpte att det kunde man göra) :-) jag gjorde som ovan beskriver men inte sjutton groddade dom sig, de tappade skalen och låg bara vita och döda efter åtta dar slängde jag dom… ! Däremot har jag lyckats med alfalfagroddar, men mungbönar är godare så om nån vet hur man lyckas med dom vore jag glad! *S*

clivia
3/29/07, 12:31 PM
#5

hmm, en artikel kanske man kan åstadkomma. Men jag har faktiskt bara lyckats med alfalfa och kikärter. Mungbönor har jag också haft otur med.

marrit
4/21/07, 12:07 PM
#6

Hej,jag har en masse gassar som ikke er noe roligt,har sett på TV3 og er veldi intresserade i god og bra mat,håper på eit svar fra er.MVH MaritGråter

Annons:
[Asta]
4/21/07, 1:08 PM
#7

Hm - är du säker på det där med mörkt skåp Clivia? Jag har brukat göra precis som du skriver, men inte täckt över dem. Jag brukar ställa dem upp och ner på diskstället helt enkelt och det har funkat bra. Kanske jag bara haft tur!

clivia
4/22/07, 11:44 PM
#8

asta, jag har gjort båda delar och det har funkat bra. Det viktigaste är nog att det inte blir för varmt och att vattnet kan rinna av ordentligt så det inte ruttnar.

[Asta]
4/23/07, 1:26 AM
#9

Jag kom på att jag faktiskt brukar använda en burk som är grön - så den är inte riktigt genomskinlig. Det blir kanske nästan som att täcka över.

Illan
4/24/07, 12:12 AM
#10

Jag köpte en groddlåda i en hälsokostbutik. Den kostade en dryg hundralapp. Jag tycker det är enklare att grodda i den än i glasburk. Försökte hitta information om en sån låda på nätet, men det gick inget vidare. Vet inte vad de heter. Men gå in i en hälsokostbutik så fattar de direkt :)

Anne
4/24/07, 9:24 AM
#11

Fint Illan, det ska jag försöka hitta. Har groddat i en liten glasburk nu, och well, det funkar ju men blir inte mycket inte…

Illan
4/26/07, 11:03 PM
#12

Nej jag höll också på med glasburkar med tunn väv och gummisnoddar och det är mycket bökigare. Lätt att det blir unket och sunkigt också. Groddburken funkar finemang och kostade typ en hundralapp…

Anne
4/26/07, 11:45 PM
#13

Illan, hur sjutton ser en groddburk ut då? Foto?

Annons:
Christina
4/27/07, 1:53 AM
#14

Solrosskott har tydligen blivit populärt och är gott. Också lätta att grodda/odla hemma..

Illan
4/30/07, 1:45 PM
#15

Christina - jag har läst på ett annat forum att man inte ska ta solrosfrön som är avsedda som fågelmat. De var behandlade på nåt sätt som inte skulle vara bra… hur vet jag dock inte…

Anne - jag har googlat utan resultat redan när jag la in mitt inlägg om groddburken. Får väl hem och fotografera min burk :)

clivia
4/30/07, 2:03 PM
#16

Hmm, man kanske skulle köpa en groddburk…? Iofs har jag lyckats bra, men någon gång har mungbönorna möglat och det är ju inte skoj.

Illan
4/30/07, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Bild på det jag kallar groddburk!

Illan
4/30/07, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Groddarna är nästan slut för den här gången. De växer jämnt och fint!

Anne
4/30/07, 5:31 PM
#19

Det där såg ju himla praktiskt ut :)

usvead
5/6/07, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Är nästan beroende, groddar är så gott och billigt är det. Denna använder jag när jag groddar, den står på fönsterbrädan. Det gör att jag inte glömmer den dagliga sköljningen.

Annons:
tjiggit
7/15/07, 12:18 AM
#21

Något tips på hur man bäst förvarar klara alfaalfagroddar? Jag brukar ställa in dem i kylen i glasburken jag groddat dem i. Sen blir de äckliga efter ett par dagar och då slänger jag dem :(

Illan
7/16/07, 1:24 PM
#22

Alla groddar är känsliga - man ska äta dem omgående! Det blir lätt bakterietillväxt har jag läst/hört nån gång. Om man har en sån där groddapparat så groddar man lite i varje våning lite pö om pö - dvs man sätter en våning dag 1, dag 3 drar man igång andra våningen och dag 7 drar man igång den tredje våningen och sen kan man börja om från början igen. Då har man alltid färska groddar!

tjiggit
7/19/07, 9:11 PM
#23

#22, oki. Själv har jag en groddburk (=en glasburk med ett plastlock med massa småhål i). Det kanske inte är ultimat ändå :(

siddelina
7/21/07, 8:21 PM
#24

Jag gör nog fel när jag har försökt att grodda, för mina groddar börjar lukta skunk efter några dagar. Har ni nåt tips vad som kan vara felet?

Illan
7/23/07, 3:06 PM
#25

#24 Groddar är ganska känsliga. Din burk måste vara ren och du måste skölja groddarna 1-2 gånger varje dag i rent friskt vatten och de måste rinna av ordentligt. Står det kvar vatten i burken blir det läbbigt direkt.

siddelina
7/25/07, 11:46 AM
#26

Okej, tack för tipset!

bnoffan
7/27/07, 8:33 PM
#27

#17 Det verkar inte som att dessa små groddburkar har ändrats. Vi har fått en supergammal från sambons föräldrar som ser precis likadan ut!

Men som någon tidigare person frågade. Mungbönor? Jag försökte men det blev bara katastrof!

Annons:
Illan
8/14/07, 7:55 PM
#28

Mungbönor funkar fint, dock brukar jag lägga dem i blöt lite längre, ungefär över natten, innan jag groddar dem. Sen gäller det att vara med och äta dem när de är precis lagom… De blir snabbt för stora med hjärtblad och då blir de beska.

Upp till toppen
Annons: