Annons:
Etikettmatprat
Läst 11570 ggr
kryddburken
3/15/07, 12:09 PM

Kakao...

Det verkar synnerligen svårt att få tag på den äkta kakaon, nu står burken tom här hemma o jag vet inte vart jag ska få tag på ÄKTA kakao!!

Nån som har tips? Den äkta kakaon fick jag i present och har ingen aning om var den kom ifrån bara att det stod på förpackningen att den hade nån hög halt av "nånting" och räknades som "äkta… Men den har jag ju slängt för länge sen!

Kan liksom inte vara utan den här kakaon!
Jämfört med Fazer ögonkakao så…. tja… Släng dig i väggen Fazer! Nu vill jag inte "byta ner" mig igen…

Annons:
Anne
3/15/07, 12:29 PM
#1

Ooh, bra fråga. Jag vill också ha tips på riktigt bra kakao!

ikna
3/15/07, 2:10 PM
#2

Jag brukar köpa den tyska kakaon Vahlrona (osäker på stavningen). Den har hög kakaohalt och är helt underbart god, den smakar MYCKET. Där jag köper den kostar den 69:- för 250 g.

kryddburken
3/15/07, 2:34 PM
#3

Hmm.. VAR köper du den då? *ler*

kryddburken
3/15/07, 2:43 PM
#4

:-)

Nu hittade jag mitt kakao… http://www.fsys.se/cgi-bin/db2www/matochnjutning/info/main?artnr=90115&rand=49168

Inte så dyrt faktiskt!

Anne
3/15/07, 3:33 PM
#5

Den där länken funkade inte alls… köper du kakaon via bokklubben Mat och Njutning?

kryddburken
3/15/07, 3:37 PM
#6

aha… Du måste vara inloggad… Jo, jag är medlem där så det är väl därför inte länken fungerar!

Annons:
Anne
3/15/07, 4:22 PM
#7

Ja, man måste nog vara inloggad ja. Vad var det för märke?

[Asta]
3/15/07, 4:32 PM
#8

Jag läste en kakaoprovning i tidningen Laga lätt. Det var chokladexperter som blindtestade. Faktum är att de dyra kakaosorterna fick riktigt dåliga betyg i de testerna. Det bästa betyget fick faktiskt Willys kakao, som den som gav mest och tydligast chokladsmak. Jag är inte hemma just nu, men skall skriva lite om det testet när jag kommer hem och hittar tidningen. Jag tyckte det var riktigt intressant.

Anne
3/15/07, 4:33 PM
#9

Asta, vad spännande!

[Asta]
3/15/07, 9:05 PM
#10

OK - Kakaotest ur "Laga lätt"

**Så här gick testet till:
**"Bedömarna visste inte vilka sorter de testade. Vi rörde runt i kakaopulvret och sniffade för att kunna beskriva dofterna, sedan smakade vi på chokladsåser som var kokade på lika delar socker, kakao coh vatten. Till sist bedömde vi åtta chokladmuffins som var bakade med de olika kakaosorterna".

Betyg 1-5 där1= Tycker illa om och 5=tycker mycket bra om.

WILLYS 64 kr/kg
Betyg: 4
Jurykommentar: Doftar tobak. God och fyllig chokladsås i sås och muffins, smörig och lite sträv i smaken. Balanserad smak. Knäckig och god i muffins.

ICA 64 kr/kg
Betyg: 4
Jurykommentar: Fin rödbrun chokladfärg. Lätt tobaksdoft. Ger krämig sås med inslag av vanlij. Goda muffins med bra chokladsmak och fin brun färg. Mycket god!

Änglamark 116 kr/kg
Betyg: 3
Jurykommentar: Smakar inte så mycket choklad. Muffins och chokladsås smakar sött och vaniljaktigt. God, men lite för söt. Chokladsåsen är lite lös i konsistensen.

La Palantine 438 kr/kg
Betyg: 3
Jurykommentar: Doftar gräs, lagård och choklad. Söt och god. lite dammig och bränd smak, eftersmaken är något besk. Pulvret har en mörk, lätt rödbrun färg.

Ögonkakao 90 kr/kg
Betyg: 2
Jurykommentar: Ljusare chokladfärg, söt doft, verkar utspädd. Smakar mest sött, lite kola och inte så mycket choklad i sås och muffins. Har en syrlig bismak. Muffinsen är ljusa i färgen.

Droste 180 kr/kg
Betyg: 2
Jurykommentar: Ljusbrun färg. Intensiv, kryddig doft av tobak och stall. Chokladsåsen är verkligen söt, smakar florsocker.  Smakar syntetiskt, inte god! Muffins smakar mest sött, inte så mycket choklad.

Valhrona 392 kr/kg
Betyg: 2
Jurykommentar: Luktar bark och skog. Intensivt mörkbrun färg. Fyllig, bitter smak. Eftersmak av damm, pappkartong och gummi. Inte god i sås. Bra chokladsmak i muffins.

Kung Markatta 150 kr/kg
Betyg: 1
Jurykommentar: Ljus och gråaktig färg. Känns billig. Svag, bitter doft. Chokladsåsen har en ryslig sirapssmak. Svag chokladsmak, eftersmaken är lite besk. Muffins smakar mer som sirapskaka.

Anne
3/15/07, 10:37 PM
#11

Damm, pappkartong och gummi. Jag som precis beställde en kartong valrhona. Jaja. :) Tack så jättemycket Asta, för att du skrev in det! :)

Åsa
3/18/07, 11:56 AM
#12

Vi testade valrhonas kakaopulver för ca ett år sedan och efter det är vi fast. Vi älskar det. Äntligen ett kakao som verkligen smakar som riktig choklad. Är man van att äta riktig mörk choklad så rekommenderar jag valrhonas kakao. Riktig mörk choklad är inte heller så god om någon som inte brukar äta det testar och jämför med t ex mjölkchoklad. Det är just det kärva, råa, osöta, rena och oblandade vi vill åt och därför använder och gillar vi valrhonas.

#11 så Anne, ta och prova dig fram du när ditt kakao kommer för du kommer kanske också att tycka om det trots det dåliga betyget från laga lätt.

Therese Wikström (En liten smula) som jobbar med Jan Hedh säger att man ska ta mindre mängd av detta kakao och det gjorde vi i början, men nu tar vi lika mycket som det står i recepten för vi gillar när det smakar mycket choklad! Gott!

 #10 tack ändå Asta, fast jag inte håller med testet så är det alltid lite skoj när det testas och en underdog kammar hem första plats!

Anne
3/18/07, 7:00 PM
#13

Haha, tack  Asasom, nu känns det bättre :)

Annons:
Janson
4/28/07, 5:17 PM
#14

Nej nej nej… varför har jag inte läst det här tidigare Gråter Jag som just köpt en burk Kung Markatta tänkte jag kunde prova den eftersom det var en stor burk och kakao går ju alltid åt, tänkte jag…. dumma jag.

Illan
4/30/07, 1:32 PM
#15

Ha ha, drostes som är min favorit! Där ser man!

[Asta]
4/30/07, 5:31 PM
#16

Sådana här tester är ju inga sanningar, men det är roligt att läsa dem. De som gjorde testerna skulle vara chokladexperter. Sedan får man så klart alltid skaffa sin egen uppfattning.

Själv var jag tvungen att köpa Willys, efter att ha varit en sådan som nästan alltid köpt Ögonkakao, och det var verkligen mer sting i den.

Illan
5/1/07, 1:09 AM
#17

Igår hade de provsmak på Willys egen choklad - mörk och mörk med päron. Wow! Jättegott till verkligt lågpris!

Upp till toppen
Annons: