Annons:
Etikettmatprat
Läst 922 ggr
Real
2007-04-06 19:28

Snälla!

jag vet att jag har vart inne på de redan. Men NU vill jag verkligen göra en god middag till min sambo när han kommer hem.. den här gången vet jag iaf att han kommer hem ikväll så då ska de vara klart. Han gick nyss:p

den här gången kan jag också lägga till de jag har i kylen.. och snääälla! jag ber er.. hjälp mig. jag har sökt över internet och hittar inget som passar.. för det är alltid NÅTT jag inte har hemma. jag har ingen möjlighet att gå och handla nu heller.. kanske något litet då. för har 70:- kvar:P

Innehåll i kylskåpet: Youghurt, creme fraich, ost, honung, ägg, Lök(röd och gul), brieost, flöde pikant ost, vispgrädde, buljonger, senap, soya, mango balsam vinäger, sweet chili
färskpotatis, klyftpotatis, potatisgratäng, kyckling, broccoli, köttfärs, Kött
banan och äpplen

snälla.. ni som är kriativa och vet vad som är gott ihop (vilket inte jag gör) hjälp mig. jag ber er:)

Annons:
Real
2007-04-06 19:34
#1

oj.. just det kryddor : salt, peppar, chili, vitlök (bitar och pulver), grillkrydda, curry, dragon, citronpeppar, timjan och kanel:)

snälla hjälp mig:) jag vet att ja är tjatig:P

Martin
2007-04-06 20:05
#2

Nu är jag inte världsmästare på att sätta ihop recept, men jag ser ju var jag hade hamnat med de sakerna. Jag hade gjort något på kyckling.

Det enklaste är kanske att vända kycklingfiléer (eller bitar, vad det nu är du har hemma) i citronpeppar och steka det. När kycklingen nästan är färdigstekt (5-6 minuter kvar) så lägg på broccolin i järnet så att den också steks, likaså hackad gul lök. När det nästan är färdigstekt, vänd ner lite creme fraische och blanda i sweet chili för att få lite sting i det.

Servera med t.ex. klyftpotatis, och garnera med rödlök så ser det lite roligare ut kanske.

Ett alternativ är att steka på kycklingen i ca 10-15 minuter så att den är nästan helt färdig. Snitta den sedan på längden och tryck ner lite brieost och hackad lök. Lägg i ugnsfast form och in i ugnen, ca 220 grader och 10 minuter så att den blir helt färdig. Servera med någon form av potatis nu när du inte har ris hemma. Koka broccoli till.

Nu vet jag inte om du har mjöl eller liknande hemma, men om du har det kan du göra en äpplepaj på smuldeg (recept från Tasteline), servera med grädde. (som efterrätt alltså) 

Här Tastelines enklaste smulpaj, med äpple, som kan vara ett annat alternativ (egentligen samma alternativ men annat recept). Skrattande

mvh Martin

Real
2007-04-06 20:19
#3

 wow! tack så mycket marnyman:) hade aldrig kommit på de där.

eftersom de är lite brådis så hinner jag nog inte med att vänta på fler svar.. så jag prövar ditt sista recept :) tack så jätte mycket ännu en gång. du har nog räddat kvällen;) hihi

Real
2007-04-06 20:22
#4

fast ni får gärna komma med fler förslag alltså:) de är alltid bra att ha lite recpet på de man har hemma.. eftersom de blir det gammla vanliga annars

Martin
2007-04-06 20:54
#5

Eftersom att jag är såld både på kyckling och brieost var det tacksamma ingredienser du hade hemma för min del. Citronpeppar är dessutom en (tror jag?) oslagbar kycklingkrydda. Skrattande

mvh Martin

chinerunner
2007-04-06 20:56
#6

Gör lunchen till imorgon när du lika håller på Glad

Finhacka gul lök.

Lägg den i en mediumvarm tjockbottnad gryta ihop med smör eller olja.

Häll i curryn, kanelen, vitlökspulvret, salt, citronpepparn och chilin.

Låt detta fräsa ihop till en gul curry.

Dela färskpotatisen i halvor och låt dom fräsa med i grytan.

Skär under tiden äpple och kykling i stora kuber.

Häll yogurten i en stor skål och häll i curryröran från grytan.

Rör om ordentligt. 

Kyckling och äpple går ner i samma skål.

Rör om så att ett lager av curryyogurten täcker  alla bitars alla sidor.

Ställ in skålen i kylen över natten.

Nästa dag tömmer du upp innehållet från skålen i en ugnsform.

Slå på ugnens grillelement på full värme.

Ställ in formen i mitten eller högre (beroende på hur het grillen blir).

Grilla tills det blir små brända fläckar i yogurten.

Stäng av grill elementet och låt formen stå kvar i eftevärmen så att kycklingen blir genomstekt.

På med indisk musik i stereon.

Ät.

Annons:
Real
2007-04-06 22:32
#7

de lät jätte gott.. tack chinnerunner.. ska testas imorrn tror ja:)

Upp till toppen
Annons: