Annons:
Etikettmatprat
Läst 2280 ggr
Illan
2/22/07, 9:59 PM

Vill ha tips på snabblagat

Matorken tryter. Jag brukar planera maten fem dagar i taget och handla alltl på en gång. Men inspirationen har sinat och det blir lätt rundgång. Just nu är det mycket spaghetti och köttfärssås, pyttipanna och köttbullar och makaroner. Ungarna äter så det sprutar ur öronen. Men jag tycker det är dötrist mat.

Snälla-ös på med alla goda vardagsrecept ni har. Era gamla favoriter, såna ni tar fram när det ska svängas ihop nåt snabbt och lätt.

Strunta i alla mina tidigare inlägg om allergier - jag allergianpassar era förslag efter behov.

Shoot! *ställer mig i fånga-lyra-position och väntar*

Annons:
Illan
2/22/07, 10:03 PM
#1

Jag börjar med att slänga in en gammal favorit som vi tyvärr inte kan äta pga allergi längre. Men det är urenkelt, snabbt och förvånansvärt gott! Prova!

Japansk färsröra

ca 400 g färs
1 stor bit purjolök
1 liten burk bambuskott
½ dl mörk soja
½ dl vatten
En näve hackade jordnötter

Skär purjon på snedden i cm-tjocka skivor. Öppna bambuskottburken och låt rinna av. Hetta upp en wok med lite olja i botten. Fräs purjo och bambuskott som hastigast tills purjon mjuknat något. Ta upp grönsakerna. Häll på lite ny olja och fräs färsen tills den är genomfräst och smulig. Häll tillbaka grönsakerna och rör om. Häll på soja och vatten och hackade jordnötter. Smaka av med nymalen svartpeppar. Servera med nykokt ris.

woodspirit
2/23/07, 10:56 AM
#2

Varför inte gammal hederlig korv stroganoff med gräddfil, serverat m fullkornsmakaroner?  Eller hör den också till din "tråk-mat" idag? Vad är ni allergiska mot?

Chili con carne?

Två snabba goda fiskrätter har jag lämnat recept på kost iFokus under tråden Fiskrecept - kolla där.

Makaronipudding m bacon? ca 8dl kokta makaroner, 3 pkt bacon, 2 ägg, 3 dl mjölk, salt o peppar, riven ost. Makaroner i smord ugnsform o fräst bacon blandas i. Vispa ihop ägg, mjölk o kryddor, häll i formen, strö över ost (o ev tomater om du vill). Gratinera 225 grader ca 30 min. Det går ju bra att blanda i vad man vill/vad man har hemma, i den där formen! Grönsaker - rester - vadhelst du gillar.

ophelia
2/23/07, 11:46 AM
#3

Kassler i ugn med lite purjolök och tomater.På det häller man en blandning av Cream fraiche och grädde fetthalt på grädde efter tycke och smak.Krydda med lite salt…peppar…aromat…lite fransk senap om du tycker om det.Lite sallad till och ris..potatis eller pasta…

Christina
2/23/07, 7:18 PM
#4

Fläskfilé i skivor täckta med bananer och currygrädde och in i ugnen. Sedan en näve jordnötter på innan servering. Barnkalasgott!

Mandysan
2/23/07, 9:31 PM
#5

Kycklingfileer med ost och lagalätt (från Milda) över. In i ugnen… Till det ris eller potatis med sås…

Loove
2/25/07, 12:28 AM
#6

köp färdiggrillad kyckling… koka ris… gör en god sås …lite sallad eller kokt broccoli till..

Annons:
Chessan
2/25/07, 1:25 AM
#7

Broccoli är ju väldigt gott, och paj är väldigt lätt att göra. så broccolipaj är ett straks tips. Även broccoli och ostsås till pasta är gott. Om nu barnen gillar broccoli, själv har jag alltid tyckt om det :)

Sehvrin
2/25/07, 1:00 PM
#8

En god maträtt som jag iofs inte testat på att laga själv men fick det som lunch på en kurs och den verkar väldigt enkel att göra:

Kassler- och rislåda

4-6 port

6 portioner ris
½ kg kassler
1 purjolök
3 dl grädde
1 dl majonäs
½ dl chilisås
ca 200 g riven ost

Lagas i långpanna eller stor ugnssäker form.
Koka riset. Skär kassler i tärningar. Strimla purjolöken. Blanda samman. Blanda grädde, majonäs och chilisås och töm över. Riv osten och strö på. Gratinera i ugn på 225 grader i 20 min (med varmt ris 15 min)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Rrushe
2/25/07, 1:59 PM
#9

Texmexsoppa med Chorizo.

1 gul lök

1-2 tsk Mex.krydda

1 vitlökskrydda

1-2 msk tomatpuré

1 l köttbulong

3-4 potatisar

1 paprika

3 st. chorizokorvar

(1 burk vita bönor)

1 burk majs

Salt, peppar.

Fräs hackad lök, tillsätt pressad vitlök, kryddor och tomatpuré. Häll över buljongen och låt koka upp. Skala och tärna potatisen, strimla paprikan och lägg ned i soppan. Låt koka ca. 15 minuter. Skiva korvarna, lägg ned i grytan tillsammans med bönorna och majsen. Låt koka några minuter. Salta och peppra.

Rrushe
2/25/07, 2:03 PM
#10

Cowboy soppa.

200-300 gram köttfärs

1 stor lök

Kött- och grönsakstärning (1 av varje)

Potatis i små tärningar (okokt)

1 gul lök + 1 röd paprika

Tomatpuré

1 burk vita bönor

2 dl vispgrädde

Taco (kryda)

Salt och peppar

Illan
2/25/07, 5:32 PM
#11

Tusentack snälla vänner! Fortsätt fylla på :)

Rrushe
2/25/07, 6:11 PM
#12

Purjolökspaj.

125 g kokt pressad potatis (2 1/2 medelstora potatisar)

1 3/4 dl vetemjöl

1 krm salt

1/2 tsk bakpulver

50 g smör

Fyllning:

2 stora purjolökar (ca 400 g)

1-2 gula lökar

3 ägg

250 g keso - färskost

1/2 tsk salt

ca 2 dl riven ost

Riv den kalla potatisen. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål. Lägg i potatisen och det rumsvarma smöret. Arbeta ihop till en deg. Lägg den kallt under tiden som du gör fyllningen.

Snitta, skölj och skiva purjolöken. Koka den nätt och jämt mjuk tillsammans med den skivade gula löken i lite saltat vatten. Låt den rinna av väl. Vispa sönder äggen med en gaffel. Tillsätt keso, salt, den rivna osten och löken. Bred ut fyllningen i en vid, smord ugnssäker form. Kavla ut pajdegen ganska tunt, till en fyrkant. Skär eller sporra ut den till remsor. Lägg dem som ett galler över fyllningen och en kant runt om. pensla gärna med ett uppvispat ägg.

Grädda mitt i ugnen, ca 20 minuter i 200-225 grader (C).

Servera gärna med en god sallad, t.ex. grönkålssallad.

linasvovvar
2/26/07, 4:43 PM
#13

Igår gjorde jag en ruggit god korvgryta, grunden till grytan är pulver sås café the paris. Jag använde hela tre påsar. Ett paket prinskorv, som skivas och brynes. Grönsaker efter smak, jag hade brocoli och morötter. Krydda efter behov. En supersnabb och lätt mat rätt som här iaf va uppskattad av passebarnet =0)

Annons:
HannaM
3/26/07, 3:13 PM
#14

Hallå vart har ni gömt falukorven…. jag har två bra recept

Falukorv i ugn

Snitta upp falukorven och stoppa i senap tomatpure/ketchup och en skiva ost, lägg korven i en stor form och fyll på med äpple, morötter, palsternacka, purjolök, paprika, potatis… ja i stort sett allt gott du har hemma, in i ugnen och när det är klart är det bara att äta… man kan ha ris till om man känner att det runt inte räcker.

Den andra är ganska lik men görs i stekpanna

Skär falukorven i små bitar och stek tillsamans med salladslök (eller purjolök eller gul lök) sen är det fram med fantasin igen,äpplen morötter paprika zuchini aubergine…. häll på lite sweetchilisås och låt det gegga ihop sig ett tag. Servera med pasta, helst pastahjul=).

Sen har vi fisk.

Första, ta ett eller flera frysta fiskblock, häll på väldigt mycket örtsalt och sen grädde, in i ugnen och sen klart, man kan alltid slänga ner lite räkor eller annat gott i såsen också..  servera med potatis.

Numer två, färska fiskfileer (lax, torsk, sej…..) lägg ien ugnsform. Gör en bechamelsås och smaksätt med  saffran. Såsen på fisken och in i ugnen…

Till det vegatariska

den klassika potatis och purjolökssoppan, koka potatis och purolök tillsamans med buljongtärning tills potatisne börjar bli mosig, kör sedan i mixer eller med mixerstav och blanda i lite grädde eller creme fraiche. Ät!! Serveras med gott bröd

 pasta med spenatsås

Gör en redning på smör, mjöl och vatten ha sedan i lite mera vatten, buljong, kryddor och fryst hackad spenat, låt det koka ihop till en lagom konsistens, Ät med spaghetti, riven ost och valnötter.

 pasta med avokaoröra, stek gul lök, mosa ganska många (4-5 eller fler) avokadosar (?) och häll i stekpannan, krydda och när det är varm och gott är det klart, pasta till!

och sen var det kykling…

Skär kyklingfile i små bitar, stek den tillsamans med hackad chili efter smak tills den får färg, häll över en burk kokosmjölk och pressa i en/två lime, ät med bulgur, ris, couscous eller pasta.

Skär kyklingfilen i bitar, har du tid mariner i en plastpåse med vitlök, färsk timjan, soja, sweetchilisås och lite citron. Stek sedan kyklingen tills den fått trevlig färg, ha i champinjoner och grädde, krydda med färsk timjan, salt och peppar. Servera med valfritt tillbehör.

Sedan finns det förståss  dom hederliga pannkakorna..

Falanna
6/30/07, 1:18 AM
#15

Det här älskar både jag, maken och de tre sönerna!

Pasta med currygrädde:

Koka pasta i lagom mängd till familjen.
Stek bacon, så mycket du vill ha (jag tar tre paket).
När du hällt över makaronerna i durkslaget - lägg i en klick smör i kastrullen och smält. Rör ner några tsk curry och fräs någon minut.
Häll i ett paket - eller två - Kelda matlagningsgrädde och rör runt.
Blanda ner pastan och baconet och blanda väl.

 I detta kan du även blanda ner en burk majs eller stekta färska champinjoner eller en burk champinjoner i bitar eller …

Inte så magert men gott!

Anne-Lie
6/30/07, 1:26 PM
#16

Vår favorit för tillfället har jag hittat på ica.se

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=2487

Supergoda kycklingenchiladas, enkla att göra, kan förberedas. Kummin ger en mustig och annorlunda kryddning. Alla brukar fråga vad det är för goda kryddor i :-)

Ixatrixa
7/5/07, 12:09 PM
#17

Jag gillar att göra hemmagjorda fiskpinnar dvs pannerad fisk av olika slag (går ju fortare att göra än man tror)

Doppa fisken i mjöl,,,sedan ägg och ströbröd.

Till detta en kall sås som man kan variera i det oändliga.

1 versionen i mixern: Släng i majo och gräddfil, skivad ättiksgurka eller bostongurka om detta finns hemma, massor med dill,gräslök och persilja….smaksätt med vitpeppar o salt

2 versionen: Koka ägg och dela dem till små bitar(jag brukar dela med äggskivaren först på längden och sedan på tvären)Blanda med majo och gräddfil samt med massor av dill,persilja och gräslök…smaksätt med vitpeppar o salt.

3 versionen Majo,gräddfil,alla örtkryddor ovan,rödlök,kräftstjärtar,lite rökt lax,dijonsenap,salt o vitpeppar.

Äts nu med färskpotatis kokad i väldigt salt vatten med massor av dill med smör på;)

Bellona
7/5/07, 11:57 PM
#18

Potatissallad med basilika

Färskpotatis
Basilika
Dill
Olja
Salladskrydda
Örtsalt

Ha lite mer dill än basilka, i med lite olja, salladskrydda och örtsalt. Mixa ihop med mixerstav eller matberedare. Häll blandningen över fortfarande ljummen tärnad färskpotatis. Låt svalna. Mycket godare än sån där kladdig potatissallad.

Illan
7/16/07, 1:27 PM
#19

Men vad mycket bra tips på god och snabblagad vardagsmat! *antecknar så pennan glöder*

Törs man be om ännu fler recept?

HannaM
7/16/07, 3:46 PM
#20

ta en vit fisk vilken som helst men i fileer tinad/färsk, stek tillsamans med lite hackad chili efter smak… pytsa på kokosmjölk och hackad ananas samt en fiskbuljongtärning och lite salt och peppar.. ät med vad som helst.

pasta/couscous sallad koka pasta eller couscous, hacka alla goda grönsaker du vill ha och kanske nån ost av nått slag, dela en färdiggrillad kykling i lagoma bitar och blanda alltihopa… aletrnativ kan göras med färdiga köttbullar och ölkorv

Pasta med ost,skink och broccolisås. Smält smör, blanda i mjöl, häll i mjölk/grädde som såsbas… red till en lagom tjocklek, häll i tärnad skinka, låt det småputra en stund, i med tinade broccolibuketter och så änu lite senare släng i riven ost rör runt tills den smält och ät sen med pasta.

Annons:
Pudding
7/16/07, 7:57 PM
#21

Här är ett recept på PROGER som jag tycker är goda (har även lagt ut receptet i en annan sträng).

Köttfärsfyllning (4 personer)

2 satser av pajdegen ovan.

* 1 gul lök

* 300 gram nötfärs

* 2 tsk margarin

* 2 msk tomatpuré

* 1 tsk salt

* 1 kryddmått svartpeppar

* 1 dl vatten

* ev. äggvita

Sätt ugnen på 250 grader.

Skala och hacka löken.

Bryn lök och köttfärs i margarinet på medelstark värme. Rör i färsen så att det blir en grynig massa. Tillsätt tomatpuré, salt och peppar. Sedan rör man ned vattnet och låter allt koka på svag värme utan lock cirka 5 minuter tills det mesta av vätskan kokat in.

Sedan delar man pajdegen i 4 delar och kavlar ut dem tunt till runda kakor. Dela köttfärsröran i portioner och lägg dem längs mitten av degkaorna. Och så viker man degen om fyllningen och klämmer ihop kanterna till täta paket. Pensla ev. degen med uppvispad äggvita. Lägg dem sedan på plåt och grädda i ugnen tills degen fått färg och blivit frasig, cirka 15 minuter.

april4
7/17/07, 12:01 AM
#22

Till denna mat kan man använda både fryst och färsk fisk. T ex djupfryst fisk, häll över hollandersås och in i ugnen. Strö på riven ost efter halva tiden. Gott till ris och sallad.

En annan mat som är snabblagad. Dela kycklingfileér  i mindre bitar. Blanda dina favoritkryddor och häll i stekpannan. Bryn lite och häll kyklingbitarna över. Stek tills kycklingen är klar, så häller du över färdig keldas färdiga örtagårdssås eller nån annan sås du gillar. Gott till ris och grönsallad.

Man kan variera dessa maträtter i det oändliga.

Upp till toppen
Annons: