Annons:
Etikettmatprat
Läst 3665 ggr
Honestyisdead
2007-03-31 18:01

Krydda ni använder till allt?

Själv använder jag grovmalen peppar samt vitlökssalt till precis ALLT! Även feferoni. Glad Vad klarar du dig inte utan?

Annons:
HannaM
2007-03-31 18:27
#1

Cayennepeppar går att ha på ALLT utom typ, pannkakor.

[Asta]
2007-03-31 18:31
#2

Salt och peppar används väl till det mesta. Sedan använder vi väldigt mycket örtkryddor. Kanske inte till ALLT, men vi använder det till väldigt mycket.

AnneN
2007-03-31 19:11
#3

Vitlökspulver, svartpeppar, chilipeppar och örtaromat används till i princip allt utom plättar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara
2007-03-31 22:06
#4

Jag är tråkig när det gäller kryddor.

Här hemma används i princip bara salt, peppar, paprikakrydda, vitlökspulver samt oregano till varma mackorna.

Sara

Sehvrin
2007-03-31 22:29
#5

Ingefära (pulver) använder jag till mycket, likaså timjan och spiskummin Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kryddburken
2007-03-31 23:04
#6

Skrattande Lawry´s kryddsalt! såklart!

Annons:
Anne
2007-03-31 23:48
#7

Salt. Det är väl ungefär det. Glad Går en hel del peppar, svart och vit. Cayenne till en hel del också. Och färska örtkryddor. Men jag är rätt anti de flesta kryddblandningar, många innehåller så mycket skumma saker och smakförstärkare, som jag inte vill ha.

clivia
2007-04-01 00:01
#8

salt och peppar förstås, och herbes de provence som jag använder till mycket. Och timjan. Jag tycker mycket om färsk mynta, basilika och koriander också.

Bellona
2007-04-01 11:33
#9

salt och peppar används mest. chilipeppar eller cayennepeppar används också en del och sedan lite örtkryddor.

Åsa
2007-04-03 13:08
#10

Jag älskar att använda en massa olika kryddor (men inte salt och currypulver för det tycker jag inte om). jag använder mest svart- och cayennepeppar, örtkryddor (basilika, olika varianter, timjan, rosmarin, körvel, dragon, mejram, oregano, dill och persilja), spiskummin, kanel, vitlök, chili och min senaste vurm; kryddor jag köpte på en liten butik i somras på semestern. helt underbara! många har en bas av torkad ostronskivling (som butiksägaren odlat själv) och som sedan har blandats med olika kryddor (de har både blandningar med eller utan svampbasen samt med eller utan havssalt ooh det är annars väldigt svårt att hitta blandningar utan salt!). så nu har jag blandningar med och utan ostronskivling och jag märker att jag anväder dem till mer och mer så nu börjar de ta slut så jag har fått lov och mejla och fråga om de kan sälja till mig via post.

Tynderö Gårdskrydda Vitlök: Ostronskivling med vitlök, kryddor och örter. Passar utmärkt till potatisgratäng, grytor, pasta, fisk, köttfärsrätter. Gör en god kall sås enligt eller en varm sås enligt .

Tynderö BBQ: Perfekt grillkrydda med ostronskivling, paprika, peppar och örter till sommaren alla grillningar. Passar också till stekning & aromsmör.

Tynderö Mexi Hot: Ännu en het kryddblandning med ostronskivling, chili, paprika, peppar och örter. Till kött, fisk, tacos, kalla dipsåser med mera. Gör en god och enkel tacosås; Bryn köttfärs, rör i Mexi Hot efter smak. Slå på 1 deciliter vatten på cirka 400 gram köttfärs. Smaksätt med chilisås, ketchup eller tomatpuré efter smak och tillgång. Rör om låt puttra i 15-20 minuter. Gör en kall sås enligt. med Mexi Hot.

Tynderö Pärkrydda: Med hjälp av ostronskivling, paprika, vitlök och örter sätter den här kryddblandningen färg och smak på alla dina potatisrätter som till exempel pommes frites, stekt potatis, hasselbackspotatis, strips och dipp.

Skärgårdskrydda: En lite pepparstark kryddblandning med svart/vitpeppar, cayenne, paprika, lök, dill, gräslök, persilja och ostronskivling. Gott till det mesta när du vill ha lite starkare eftersmak. Passar att blanda med våra andra kryddor.

Örta Mix Hot: Frisk ört och kryddblandning med oregano, basilika, timjan, lök, paprika, cayenne, vitlök. Gott till pasta, sallad, grytor eller köttfärssåsen; se recept MEXI HOT, men krydda lagom, det är lätt att "överdosera".

Min absoluta favorit (och min sambos) är:
Lax Mix: Ostronskivling med basilika, vitlök, lök, chili svart/vitpeppar och örter. Var tänkt till fisk, men visade sig passa till det mesta. Gör en kall sås gott till sallad eller kallskuret eller en varm sås, men salta gärna lite då.

Söråkersblandning: Ostronskivling med basilika, oregano, timjan, lavendel och kryddor. Gott till pasta, sallad & pizza. Gör en god pastasås enligt Servera tillsammans med bacon/kassler, sallad, rivna morötter och lite bröd.

Övriga kryddblandningar

och mycket trevligt var att hitta citronpeppar utan salt: Citronpeppar Special: Gott till fisk, kött, grönsaker och med fördel till svamp.
En god och enkel varm sås:
Tag 3 deciliter grädde och vispa ner cirka 2 teskedar krydda och låt koka upp. Ställ på svag värme i minst 15 minuter, så smaken hinner utvecklas. Man kan också blanda lika delar eller endast ta crème fraîche och gör på samma sätt. Serveras varm eller låt kallna, då blir det en fast konsistens, liknande mjukost, men som blir lös igen om man värmer den.

En god och enkel kall sås eller dipp:
Vi använder oss oftast av lika delar A-fil och crème fraîche, men gräddfil eller går också lika bra. Rör ner krydda efter smak och färg. Låt dra minst 15 minuter. Ska såsen stå längre använd mindre krydda. Strö över en nypa krydda som garnering.

åsa

mandymoo
2007-04-04 19:43
#11

Just nu citronpeppar Flört men byter favorit lite då och då.

MaMaMade
2007-04-05 10:00
#12

I fallande ordning:

Salt, svartpeppar, vitlökssalt, rosépeppar, grönpeppar, koriander och ingefära oftast tillsammans.

Illan
2007-04-05 22:00
#13

Timjan och vitlök. Det finns nog inte nåt som inte smakar bättre utan det.

Salt och peppar är liksom självklart.

Annons:
Titti
2007-04-05 22:04
#14

Salt kanske vi använder någon gång och peppar ibland. Men annars så använder vi Sojasås till det mesta - utom till potatismos och pannkakor då kanske.

reverse
2007-04-06 14:44
#15

Citronpeppar är givet

 //Lina

Sandra76
2007-04-08 18:34
#16

Förutom salt och peppar så är det nog chilikrydda

Inte chilipeppar(som vi använder mycket också) utan chilikrydda

Den är lite söt i smaken så den kryddar jag mat och bak med Glad

wiffslan
2007-04-09 18:36
#17

Herbamare! Den använder jag till allt till och med pannkaka. Herbamare spicy är också jättegod men kanske inte till allt. Skrattande

Honestyisdead
2007-04-09 19:03
#18

Vad finns det i Herbamare? Låter som örter? Glad

Abstinens
2007-04-10 19:12
#19

Cayennepeppar. JÄMT Glad

Christina
2007-04-10 21:41
#20

Salt. Alldeles för mycket salt. Och så odlade vi chili förra året och har frossat i chili sedan dess. Ingefära har vi varit periodare på senaste två månaderna. Massor i varenda Wok.

Annons:
app.syl
2007-04-11 11:29
#21

Jag använder vitlökspulver, curry och havsörtssalt till det mesta även grillkrydda.

Heda
2007-04-11 13:59
#22

Jag använder nog kryddmix till nästan alltRäcka ut tungan

Linda-sisterfood
2007-04-12 20:41
#23

Jag är galen i en nordafrikansk kryddblandning som heter Ras eller Hanout. Den piffar till det mesta, grytor, köttfärs, vegorätter, aubergine.

Eine
2007-04-16 12:41
#24

Salt, nymalen svartpeppar, spiskummin använder jag mycket.

Vitlök i massor!

Likaså färsk basilika,timjan , slätbladig persilja och fransk dragon!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ixatrixa
2007-04-17 02:23
#25

Jag har en skål som är en blandning av salt och vitpeppar grunden liksom Glad

Sedan är jag tokig i att ha en kvarn med svartpeppar, vitpeppar, rosepeppar och grönpeppar.

Färsk pasta med salt, smör och några varv med pepparkvarnen, mums.

Sedan frossar jag i olika kryddor beroende på vad jag skall göra.

Jag är väldigt förtjust i curry.

Som smaksättare till exempel i wok brukar jag slänga i lite honung, gott Flört

wiffslan
2007-04-26 01:05
#26

#18  Ja det är ett örtsalt. Finns i hälsokostbutiker och på mataffärer. Prova! GottigottSkrattande

Mervi
2007-04-29 21:25
#27

Jag använder olika pepparsorter, blandar ihop dem själv.

Herbamare örtsalt är nog den jag anväder mest som bordkrydda.

Spiskummin. Vitlök, och färska kryddor från trädgården.

Annons:
jn84
2007-04-30 02:27
#28

Jag är en krydd-fuskis! Oskyldig

Använder Knorrs Kött och grill-krydda till nästan allt. Kött, fisk, stekt ägg, pastasallader med mera. Men den är ju så god! Och enkel att använda.

Upp till toppen
Annons: