Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 4780 ggr
chinerunner
4/3/07, 2:40 PM

Skärbräda.

Vilken typ av skärbräda föredrar ni att använda.

*Material

*Form

*Tjocklek

*Handtag/Hål/Annat

(bara förslag på vad man kan nämna) 

Kan ju vara roligt att byta erfarenhet om denna viktiga delen av utrustningen.

Annons:
chinerunner
4/3/07, 2:45 PM
#1

Jag har min runda bambuskärbräda som favorit.

Den har korsade liggande laminatskikt så att den blir slitstark och hållbar. Min är 12" och inte 14" som den enligt länken.

Jag diskar den med diskmedel och rinnande varmt vatten.

Jag smörjer in den med olja när den ser torr ut.

Jag smörjer in den med ättika då och då för hygienen. 

Min andra favorit är en skärbräda av bokstavar med gjutjärns handtag.

Artikelnummer:90130 

Denna är större och tyngre och passar till grövre jobb än min sportiga asiatmodell Glad

clivia
4/3/07, 3:46 PM
#2

jag använder plastskärbrädor. Folk säger att de inte är bra för knivarna men hygienen får gå före. Jag har en grön till grönsaker och en grå till kött och några små. Sen kör jag dem i maskin. Om det hade gått att köra träskärbrädor i maskin hade jag nog använt det lite oftare också. Man kan visst skrubba dem med salt för att få dem rena, och för all del hyvla ner dem. Sen är jag lat också, det är så bängligt att diska de där stora brädorna för hand!

Anne
4/3/07, 4:09 PM
#3

Jag föredrar också plast, för smidighetens skull. De verkar faktiskt snällare mot knivarna än mitt slaktarblock i stavlimmad bok, den är så himla hård.

[Asta]
4/4/07, 1:22 AM
#4

Även vi använder mest plastbrädor. Dels kostar de inte så mycket så det är lätt att byta ut dem. Vi har oftast ett helt gäng hemma. Använder några, kastar dem, använder nya. Även vi kör dem i diskmaskinen. Tycker också att de är snälla mot knivarna.

Honestyisdead
4/4/07, 3:01 PM
#5

Plast för att de är lättast att få rena.

Bellona
4/4/07, 3:56 PM
#6

trä ser så himla mycket snyggare ut och det känna lyxigare att använda men själv kör jag också plast. billigt och smidigt men skulle vilja ha en i trä med.

Annons:
kryddburken
4/4/07, 10:24 PM
#7

#1 jag gillar din runda bambuskärbräda starkt, är det enkelt att beställa från den där sidan, jag fattar ju inte ens hur mkt den kostar i svenska kronor… *dum i huvet*

 Annars använder jag uteslutande träskärbräda, men den är så stor och klumpig & tung och nja… En gurka gör sig inte besväret!

chinerunner
4/4/07, 10:29 PM
#8

#7 Lugn beställ inte därifrån ännu.

Jag hittade samma bräda på COOP Forum i piteå för ??? 200:- kanske Glad   Så förmodligen säljer COOP dem med.

kryddburken
4/4/07, 10:50 PM
#9

Ahh!! Lät ju lungnande!!

Då ä´ dä´ bar´ å tank´ bila´ å dra ti´ Pitä´…  ;-)

chinerunner
4/8/07, 4:21 PM
#10

#9  Mellersta Öland är ju nästgårds, så hoppa in i volvon nu Glad

Titti
4/14/07, 3:38 AM
#11

Plast. Har tre vita, men dom har olika form. Diskar i maskin.

Den runda till grönsaker (den brukar karln min använda) och den stora rektangulära ena sida till kött (har en siluett av en fågel på den sidan), den andra sidan till grönsaker (den skärbrädan använder jag mest). Den lilla har Jr när han skär grönsaker (han brukar vara med när vi rustar till mat).

Veduran
5/12/07, 7:20 PM
#12

Använder tunna i plast. Lätt att liksom böja ihop och skyffla ner det hackade i grytan. Diskas för hand eftersom jag inte har någon diskmaskin :)

Illan
5/13/07, 1:04 PM
#13

Har en hel drös supertunna plastskärbrädor. Superbra - man kan ta fram flera stycken och skära kött på en, kyckling på en annan, grönsaker på en tredje. Sen bums in i diskmaskinen och de är desinficerade! Köpte en förpackning med fem-sex st i olika färger på Gekås. IKEA har en variant på dem, i tvåpack, men de är tjockare och tål inte diskmaskin.

Annons:
holmer
5/14/07, 12:43 PM
#14

Gillar mest i trä, även om dom är dom svåraste att hålla rena :)

Men använder mycket i plast, typ 2 cm. Som några sa innan lättare att hålla rena :)

/ Magnus

fido
5/15/07, 11:42 PM
#15

Vi köpte en träskärbräda på en mässa för några år sedan. Den är gjord av gummiträ, tungt och hårt träslag. Plastbrädor  är inte i min smak.

Proosen
6/28/07, 12:19 AM
#16

Stockkonservativ och rädd om verktygen gör att jag kör med en förkrossande stor och tjock träbräda. Har under mina år i krogköken aldrig lyckats förgifta någon med skämd mat. Skurar brädan noggrant med en stålboll eller en grön scotch-brite så blir den ren och fin igen.

Man kan också skaffa en sick och "hyvla" bort det yttersta skicktet om brädan börjar se sunkig ut.

Det där med att en plastbräda skulle vara så mycket mer hygienisk köper jag inte helt och fullt. Den blir ju full med repor och snitt efter kniven och vad sitter i dem tror ni? Maskindisk eller inte, där finns nog en del godsaker som man inte vill äta.

Så jag kör på med min 600mmX400mmX 40mm bräda tills den är helt slut och det lär ju dröja då den nu har 16-17 år på nacken.

Niclas

[Anna-N]
6/29/07, 9:44 AM
#17

Plast som man kan köra i diskmaskin.

Billiga att kasera om de blir många repor i dem efter ett tag.

bubbelbubbel
6/30/07, 8:14 PM
#18

mest plast, eller ja, vi har bara en sån stor i trä, i mahogny tror jag det är, en luktar konstigt, så den vill jag inte använda. och tydligen är det bara så enkelt att det är träet som luktar så. sa snickar-pappa :)
men plast är smidigt, lättdiskat, lätta att ha och göra med.

Upp till toppen
Annons: