Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 38213 ggr
KickanW
2007-03-21 18:17

Billig studentmat?

Hej. Jag är fattig student. Behöver tips på enkel, billig men god mat som jag kan laga. Jag är så trött på att bara värma lådor hemifrån eller bara äta pasta.

Snabbmat mår jag verkligen inte bra av så ge mig tips!

Annons:
Martin
2007-03-21 20:47
#1

Köp färs (nöt-, bland-, eller fläsk efter eget val) i storpack, det gör att man får ner priset rejält. Går att frysa in utan att behöva tillagas först och gör man "platta" paket så går det snabbt att tina. Kan sedan användas till (utöver vanliga spaghetti och köttfärsssås, köttbullar och makaroner) till köttfärslimpa, kokt potatis (billigt!) till. Av potatis kan man även göra rösti som känns mycket lyxigare, eller varför inte hasselbackspotatis?

Sen får man passa på - ibland kan man hitta t.ex. kycklingfilé ganska billigt - kanske inte de finaste märkena med goda är de ofta ändå.

Kassler kan man ofta hitta hyfsat billigt, kan ätas kallt till fransk potatissallad eller så gör man pytt i panna.

Är ett par år sedan jag slutade plugga, skall fundera vidare lite på om jag kan komma på andra goda saker jag gjorde.

mvh Martin

bnoffan
2007-03-22 08:48
#2

Käka lite mer vegetariskt. Kokar du bönor och linser själv så är det väldigt billigt! Sedan finns det massvis av gott man kan göra som är enkelt. Pasta med linsfärs t.ex.

Bellona
2007-03-22 09:36
#3

linslasagne brukar jag göra ibland. jättegott och inte så hiskeligt dyrt heller. fast pasta var du ju less på. hrm. chili con carne som man gör en storsats av är inte helt fel det heller.

KickanW
2007-03-22 18:32
#4

Linser brukar jag äta rätt mycket. Har en del bra linssoppor som jag brukar laga. Det är väl inte idéer så jag behöver. Jag behöver hela recept liksom. Enkla som jag kan laga själv… Med få och billiga ingredienser.

clivia
2007-03-22 22:53
#5

Bra kokböcker om du vill laga billig mat hittar du på www.matfordagen.se

HannaM
2007-03-26 14:46
#6

Bön/linsbiffar

Mixa bönorna/linserna och ha i ett ägg eller två (beroende på mängden bönor) krydda, gärna med färska örtkryddor, klicka i lite tomatpure, smula i en halv(eller hel) grönsaksbuljongtärning. Stek och servera med ris/bulgur/couccous/potatis/pasta eller något anant samt en kall myntasås eller en het tomatsås

Annons:
KickanW
2007-03-27 19:15
#7

Tack så mycket för tipsen :)

Fler billiga recept!

Eva63
2007-03-27 22:31
#8

Min son som pluggar på högskolan brukar bla göra en stor pizza på en stor plåt, det blir till ca 5 luncher. kanske det kan vara något ? Flört, pizzan behöver inte bli onyttig, allt beror ju på vad du lägger på för pålägg…lycka till….

bnoffan
2007-03-27 23:55
#9

Ris och grytor överlag kör vi väldigt mycket på här hemma. Då man gör i rätt stora mängder så blir det matlådor.

Krossade tomater eller cocosmjölk är en bra grund. Brukar göra thaigrytor med cocosmjölk, kikärtor, majs, paprika om man har det hemma. Bra kryddning är sweat chili eller curry.

Tycker att ett bra knep till att laga billig mat är att ha bra kryddor hemma. För det kan piffa det mesta..

KickanW
2007-03-28 00:21
#10

#8 och #9: Det är bra förslag men ni får gärna vara lite mer precisa. Ge mig hela recept… För det är det som är svårt att hitta.

AnneN
2007-03-28 01:51
#11

Ugnstekt falukorv är både gott och extremt mättande.

Recept:

En ring falukorv

Ost

Tomat

Margarin till ugnsformen

Gör så här: Skär skåror tvärs över korven, lägg en tomatklyfta i varje skåra och täck hela alltet med ostskivor.

Placeras mitt i ugnen på 175 grade i ca 45 minuter.

Serveras med kokt potatis eller potatismos, ketchup, senap

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Martin
2007-03-28 02:09
#12

Ett tips jag själv använder för att "Piffa upp ketchupen" (t.ex. i #11's recept) är att göra lökketchup. Hacka helt enkelt ner vanlig gul lök i ketchupen. Tillför en dimension tycker jag, och glöms lätt bort. :D

mvh Martin

HannaM
2007-03-28 12:50
#13

Och mer tips för att piffa upp falukorvsringen, lägg rotsaker, lök paprika, potatis, äpple.. ja vad ma ntycker om och har hemma runt korven så får man massa smaskiga grönsaker till

Annons:
bnoffan
2007-03-28 13:52
#14

#10 Problemet är ju att jag i princip aldrig lagar efter recept. Jag har i det jag känner för och smakar hela tiden av.

Har du någonsin provat på sojastrimlor/filéer? Finns i hälsokosten. De är billiga och goda att marinera.

Först kokar man dem i ungefär 10 min. Sen gör du lätt en marinad på lika delar olivolja och soja. Krydda med peppar, en vitlöksklyfta, lite chili och 1 tsk honung. Låt dem ligga en stund och sen går det lätt att steka eller grilla.

Till det kan man göra rotsaker i ugnen. Ta potatis, morötter, rödlök och vitlök. Dela i klyftor och lägg i en form med olja. Krydda sedan med peppar och salt. In i ugnen på 225 grader. Klart på ungefär 45-60 minuter.

pjuck1
2007-03-28 15:43
#15

Chili con carne är absolut bra studentmat, är inte alls så dyrt och man kan göra stooooorkok på det. Man kan ju även ha i extra grönsaker, dela på koket och göra olika smaker osv. Kan man äta med ris eller pasta om man vill.

Jag brukade utgå mycket från ris när jag var som fattigast, hade i stekt tonfisk, svamp, cremefraise (om jag kände att jag hade råd) purjulök och svartpeppar. Det var nog det billigaste. Om man inte gillar blodpudding förstås, men det är ju inte så många som gör?

Soppor och knäcke är ju också rätt billigt.

Knep är att köpa storförpackningar av skafferigrejer, sylt ketchup, pasta, ris och sånt, kan man alltid få ihop något.

HannaM
2007-03-28 16:06
#16

Tonfisksås,

Hacka lök och fräs den så den blir mjuk, häll  på en burk krossade tomater och en burk tonfisk, krydda med det du har hemma, gott till tillexempel pasta.

Falukorvspanna

Skär falukorven i små söta kuber, stek den med purjolök,morötter,palsternackor,paprika,äpple,potatis,zuchini… vad som finns för tillfället (eller vad som är billigast)häll på lite vatten+sweetchilisås och så är det bara att äta! 

Potatis och purjolökssoppa

Koka potatis och purjolök med buljongtärning (en/halvliter vätska) tills potatisen börjar bli mosig. Mixa/mosa sedan soppan oh klicka eventuellt i lite grädde eller cremfraiche för att få den fylligare. Är hembakat bröd till (billigt och SÅÅ gott)

Wook är också bra, då tar man det som är billigast för tillfället (kykling, lövbiff, bönor.. ja nått med proteiner) Sen tar man massa grönsaker, vitkål, morötter ,broccoli, böngroddar, paprika, lök, vattenkastanjer, minimajs, blomkål, sockerärtor.. ja det du kan få tag på helt enkelt..krydda.. och ät med pasta eller ris

Rotsaksgratäng med kikärtor och sojabönor är mumsmums.

Morötter, potatis, palsternackor, kålrötter skärs i lagom stora bitar och hälls ner i en ungsform tillsamans med kikärtor och sojabönor. Ovanpå det häller man en blandning av ägg och cremefraiche så mycket att det nästan täcker det och sen om man har lust toppar man det med sesamfrön och ost. Jättebra att göra mycket av på en gång.

HannaM
2007-03-28 16:07
KickanW
2007-03-28 20:07
#18

Tack så mycket :)

Munkhammar: Jadå, det gör jag :)

HannaM
2007-03-29 00:02
#19

Bra=) för jag insåg att jag använder det i typ allt…

mrsAngel
2007-03-30 00:17
#20

Köp Pangasiusfilé, ca 50 spänn på ICA. En påse innehåller cirkus 6 stora filéer.

Lägg önskat antal filéer i en form (direkt ur frysen). Salta, peppra. Lägg i frysta buketter av broccoli och blomkål över fisken. Klicka ev. över någon mjukost, ex kräftost lite här och där. Strö över rikligt med riven ost. Lite grädde på det. Kanske lite paprikapulver och vitlökspulver ovanpå.

In i ugnen,  200 grader, 40 minuter. Så gott, så enkelt och sköter sig självt under tiden du pluggar!

Annons:
Martin
2007-03-30 00:32
#21

#20 Har aldrig sett det, men snabb goggling säger mig att det är en en sorts fisk. Är den likvärdig torsk eller annan mild fisk (som den på googlingen sägs vara)? Eller vad skulle du jämföra den med?

mvh Martin

mrsAngel
2007-03-30 01:08
#22

filéerna är ganska tunna, ca 0,5 cm. ca 15 cm långa. (har taskigt ögonmått, men jag tror…) ganska fast i köttet, mild, smakar inte så distinkt som tex torsk gör. ändå är den god, man kan göra mycket med den. helt klart värt att prova! jag är helt fast, äter fisk nästan varje dag!

KickanW
2007-03-30 15:56
#23

#20: Tack, det ska jag nog prova nästa vecka!

Snuttenuttan
2007-05-23 01:26
#24

Hej på tasteline.com finns det en hel del att välja på till vardag och fest…

jn84
2007-05-26 02:09
#25

#20 Tänkte också föreslå pangasius-filéer. Fast jag brukar köpa mina på Willys, ännu billigare där =)

När vi äter sån brukar jag göra det väldigt enkelt för mig. Smörjer en ugnsfast form, lägger i skivad potatis, sprayar på lite olja, kryddar ordentligt med lökpulver, salt och peppar och kör in i ugnen. Sen steker jag helt enkelt fiskfiléen i stekpannan. Går snabbt och är kanongott!

Och jag tycker inte alls pangasius smakar som torsk utan är mycket godare!

siddelina
2007-07-25 12:00
#26

Riv morötter, potatis och vitlök. Krama ur vätskan ur potatisen. Forma till små plättar, stek i smör. Ät bröd till.

JÄTTEGOTT!

preusvarg
2007-07-25 16:42
#27

om du vill lyxa till det lite så har jag ett tipps på en god och billig pasta sås. en burk färskost och en burk med lättcremefrech ex franska örter rör i hopp tillsammans med ett paket bakon eller lite kassler. passar fin fint till ris eller pasta. total kostnad ca 5-7 kr P.P

knaperstek baconet innan smula ner det i såsen precis innan du serverar så det blir lite krispigt.

Annons:
siddelina
2007-07-25 18:55
#28

Tillägg till inlägg #26  Vispa ihop ägg och mjölk så du får en äggstanning, blanda ner rivet och forma till plättar och stek i pannan.

preusvarg
2007-07-26 21:03
#29

tjockskurna revben är i bland billigt och lönar sig absolut att titta efter. 50kr kg. köper man ett kg. och lagar till så kan du frysa ned det som inte går åt och på så vis få ned kostnaden p.p. enkla att tillaga. om du förkokar dom i lite buljong och sedan gasserar som med lite honung och soja i gugn. sedan kan du med fördel andvända buljongen att koka ris eller potatis i det ger en annorlunda och trevlig smak. spar du ett par dl. ab buljongen så vispar du till en god sås också. det jag menar är att bara för att man har det skralt på kistbotten så behöver man inte alltid äta pasta och nudlar. ett 1/2 kg revben räcker mer än väl till 2 regäla portioner =12kr + ris och buljong lite sola majsena och så låt os säga att du kommer upp 20kr MAX det kan ju fungera bra som söndags middag?

bagarbengt
2010-04-30 15:29
#30

För konkreta tips på billig och god studentmat, besök http://studentkrubb.blogspot.com/ för kontinuerliga uppdateringar!

"Studentkrubb är en blogg som ger tips på billig och god studentmat. Den är till för dig som har ledsnat på snabbnudlar, snabbmakaroner, broskiga eldorado köttbullar och ketchup som tillbehör på allt."

http://studentkrubb.blogspot.com

bagarbengt
2010-09-16 03:11
dragonstar
2010-10-21 01:01
#32

Tips till falukorven, jag gjode den i ugnsform med ost senap och ketchup på. la även äpple och lökringar runt när den är nästan helt färdig häller jag på lite mjölk och en skvätt grädde. så får man en smaskig skysås till potatisen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Elshira
2010-10-29 19:05
#33

Passerade tomater med:

Salt, vitpeppar, chilli, sweet chilli sauce (gärna med lite ananas i), ketchup (alt tomatpuré och en svätt socker). Vill man vara lite nytig kan man ha i lite fryst spenat i eller lite groddar.

Rosta valfritt bröd till (tjocka skivor är gott) och ha på lite smör och ev ost - doppa och njut! :D

Väldigt snabbt och enkelt mellanmål. En 500 gram passerade tomater räcker till 2-4 personer beroende hur mycket man äter det som soppa eller bara doppar. Själv dränker jag bröder i soppan och då räcker det till 2 portioner.

En anan faktiskt väldigt god variant är pastasoppa.

Koka upp ½ liter vatten samt en buljongtärning (gärna grönsak från knorr) och lagom mängd pasta samt finskivad morot (1 medelstor). Börja sedan hacka vitkål och släng i lite på en gång.

1-2 min innan det är färdigt, släng i lite frysta ärtor och majs och se till att ärtorna är genomvarma

Hakuna matata!

HannaM
2010-10-30 12:25
#34

Det låter kanske inte så gott men det är det, tomat och morotssås. Hacka en vitlök och en gul lök. Fräs mjukt i olja. Häll över en burk krossade tomater, salta och peppra, kanske lite cayenne eller sweet chilisås och en buljongtärning. Sen river man tillräckligt med morötter för att göra såsen fyllig. Låter alltsammans koka ihop. Vill man ha variation och har lite mer pengar är det gott att ha i jordnötter.

Ugnspannaka är ju också dundergott och inte speciellt dyrt. Har inte recept i huvudet men det finns ju överallt.

Rotfruktssoppor av alla sorter är ju bra så här på hösten när det är bra pris. Mototssoppa, palsternackssoppa, rödbetssoppa… eller blanda lite av varje i rotfruktsväg.

Kålpudding, eller kål överhuvudtaget, framförallt så här års.

Annons:
Jutte
2010-10-31 20:05
#35

3 billiga recept

tonfiskpasta gratäng

hacka en lök och fräs upp,ev med en burk champinjoner om du vill, pressa vitlök över, slå på matlagningsgrädde, och töm i en burk avrunnen tonfisk. salta, peppra, låt bli varmt, men ej koka nu.

ta färdigkokt pasta, billiga sorten, smörj en ugnsform, häll i hälften av pastan. därefter tonfisksåsen, och sist resten av pastan.

riven ost över (tips till fattig student, kasta aldrig ostkanter, skär bort ost"vaxet" och lägg i frysen! behöver ej tinas, du river den frysta ostkanten)

om du vill kan du variera allt efter vad kassan tillåter, strö över torkad oregano/basilika, eller färsk, en paprika i skivor och svarta oliver…och sen strö över osten.

in i ugnen tills osten smält och bubblar. URGOTT!

varm böngryta

fräs upp en hackad lök, ha i korvbitar av valfri sort (falukorv, eller vad du vill) pressa över vitlök..fräs alltsammans..

ha nu i en burk vita bönor i tomatsås, en burk hackade tomater,plus gärna en burk röda bönor-

smula i en buljongtärning, salta o peppra efter smak, gärna lite chilipeppar, eller en tsk sambal oelek. späd med vatten till önskad konsistens (gryta eller soppa?)

gott och värmande!

tomatsås till pasta

min favorit när jag var fattig student

hacka lök och fräs upp i olja med pressad el hackad vitlök. obs får ej brännas, ska bli mjukt o gyllene. Ha i några burkar tomater, helst hela, ta en sax och klipp sönder dem direkt i grytan. salta o peppra. en gnutta socker. Sätt på ett lock och låt puttra på mycket SVAG värme, minst en timme (gör stor sats o frys) smaka av kryddningen.

servera den varma tomatsåsen över nykokt pasta, en klick smör  som får smälta, och lite riven ost..några svarta oliver..yumyum

siberlina
2010-10-31 20:44
#36

ha  alltid en  påse  frysta   grönsaker  i frysen  , det är ganska billigt   och  man kan blanda   ihop det med    köttfärs   eller  bacon ,    om man  gillar grädde    så   häll  i  det  i slutet av  kokningén  , eller  krossade  tomater  ,gärna  smaksatt med  vitlök eller   chili….grönsaker är  alldrig  fel

storost
2010-11-02 17:54
#37

Under hösten pumpasoppa och någon typ korv till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
2010-11-03 20:47
#38

Fläsklägg är ofta billigt, till den gör man rotmos (eller potatismos om man inte gillar rotmos)

Grönsakssoppa med köttfärs i. Speciellt nu när rotgrönsakerna är billiga.

Frysta kycklinglår (hela, med ryggben) är billiga. Till det kan man ha fullkornsris (kan köpas billigt på willys) och så kan man göra en sås på cremefraishe med curry och vitlök i, eller vad man nu har för kryddor hemma.

SOm student är det bra att skaffa medlemskort på de ställen som man ofta handlar på. Tex på Ica Maxi får man ofta rabatter, kuponger osv, förra gången jag handlade tjänade jag in 150kr på olika kuponger och erbjudanden som bara var för medlemmar.

Såg att ni skrev om pangasius fisken. Jag har bara ätit det en gång, och fisken smakade KLOR! efter det har jag inte vågat lägga pengar på det igen.

Cazzos
2010-11-03 23:21
#39

Massa Findus och Felix färdigmat skulle jag köpa Tungan ute

Skulle inte orka laga mat. Gör inte det nu heller. Även fast det kan vara kul ibland.


HannaM
2010-11-03 23:23
#40

#39 Haha jo, du tror det tills du inser hur fantastiskt bra med pengar man har när man studerar, för att inte tala om hur äcklig färdigmat är=p

Cazzos
2010-11-04 00:46
#41

#40 Färdigmat är gott! Tungan ute


Annons:
storost
2010-11-04 16:41
#42

#41 men inte hälsosamt.Tungan ute

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
2010-11-04 16:48
#43

#41 Finns inte mycket inom färdigmat som jag gillar.
Och så billigt är det ju inte heller. Tänk en portion kötbullar med potatis och sås, 24 - 26kr.

Om du istället gör det på ett kg köttfärs hemma, så får du en massa mer köttbullar, och många portioner som är billigare stycket. OCH godare :)

siberlina
2010-11-04 18:58
#44

igår köpte jag en  stort pack med   lövbiff   för  ca  50   kr , det är inte  speciellt  dyrt  . det kan  man   göra    mycket  goda rätter  av,och frysta   grönsaker   är inte  specellt  dyrt  heller….jag äter  så gott som alldrig färdig köpt  mat,,tycker   inte att det är  gott,Glad

[Bellie]
2011-01-25 00:09
#45

Jag är också student som bor själv och mitt tips är att åka på närmsta ica maxi eller liknande och skaffa ett ica-kort. det blir sjukt mycket billigare när du handlar. Bruakr ha en gräns på ca 700 kronor när jag storhandlar och när jag hade skaffat icakortet skulle det ha blivit 725 elelr nåt och vart bara 575:-, så det är något att rekomendera!

Cazzos
2011-01-25 00:28
#46

#43 Det har du rätt i, men jag vet såklart inte hur jag kommer att äta som student, men lite färdigmat i frysen är ju aldrig farligt Flört

Annars skulle jag förstås ha massa bönor, grönsaker, pasta, svamp, nötter, biffar, köttbullar och sånt i köket.

Och nödvändiga kryddor som jag vet att jag kommer att använda.


Upp till toppen
Annons: