Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 38213 ggr
KickanW
2007-03-21 18:17

Billig studentmat?

Hej. Jag är fattig student. Behöver tips på enkel, billig men god mat som jag kan laga. Jag är så trött på att bara värma lådor hemifrån eller bara äta pasta.

Snabbmat mår jag verkligen inte bra av så ge mig tips!

Annons:
Martin
2007-03-21 20:47
#1

Köp färs (nöt-, bland-, eller fläsk efter eget val) i storpack, det gör att man får ner priset rejält. Går att frysa in utan att behöva tillagas först och gör man "platta" paket så går det snabbt att tina. Kan sedan användas till (utöver vanliga spaghetti och köttfärsssås, köttbullar och makaroner) till köttfärslimpa, kokt potatis (billigt!) till. Av potatis kan man även göra rösti som känns mycket lyxigare, eller varför inte hasselbackspotatis?

Sen får man passa på - ibland kan man hitta t.ex. kycklingfilé ganska billigt - kanske inte de finaste märkena med goda är de ofta ändå.

Kassler kan man ofta hitta hyfsat billigt, kan ätas kallt till fransk potatissallad eller så gör man pytt i panna.

Är ett par år sedan jag slutade plugga, skall fundera vidare lite på om jag kan komma på andra goda saker jag gjorde.

mvh Martin

bnoffan
2007-03-22 08:48
#2

Käka lite mer vegetariskt. Kokar du bönor och linser själv så är det väldigt billigt! Sedan finns det massvis av gott man kan göra som är enkelt. Pasta med linsfärs t.ex.

Bellona
2007-03-22 09:36
#3

linslasagne brukar jag göra ibland. jättegott och inte så hiskeligt dyrt heller. fast pasta var du ju less på. hrm. chili con carne som man gör en storsats av är inte helt fel det heller.

KickanW
2007-03-22 18:32
#4

Linser brukar jag äta rätt mycket. Har en del bra linssoppor som jag brukar laga. Det är väl inte idéer så jag behöver. Jag behöver hela recept liksom. Enkla som jag kan laga själv… Med få och billiga ingredienser.

clivia
2007-03-22 22:53
#5

Bra kokböcker om du vill laga billig mat hittar du på www.matfordagen.se

HannaM
2007-03-26 14:46
#6