Annons:
Etikettmatprat
Läst 4645 ggr
kryddburken
2007-04-16 14:50

Livsmedlem ni bojkottar!

Visst finns det en uppsjö av livmedel som vi aldrig ens kan tänka oss att handla hem, nu pratar jag inga varumärken vi bojkottar utan rena livsmedel som aldrig fått följa med hem i matpåsen.

I min familj bojkottar vi tex. färdiga frukkrämer på tetrapack, kommer inte på frågan, risgrynsgröt på rulle, nej tack!! för att inte tala om bröd från frysdisken, eller konserverade kokta potatisar??? hur stor är markanden för dom egentligen?? finns den överhuvudtaget??

Sen är det ungefär som om magen vänds ut & in på mig när jag ser den där stela, kalla glasburken med dom urvattnade, bleka potatisarna i… *ryser* Sånt bojkottar jag!!

Vad bojkottar ni??

Annons:
Honestyisdead
2007-04-16 15:27
#1

Jag tycker faktiskt en del av de potatisarna är goda ;)
Men jag bojkottar icas egna varor eftersom alla andra märken utgår. Likaså konsum och willys.

Abstinens
2007-04-16 17:45
#2

Allting förpackade i "korv" får inte följa med i min matkasse. Ekonomiskt är det säkert - men jag blir så äcklad utav hela grejjen…

Anne
2007-04-16 18:25
#3

Jag har rätt svårt för de flesta helkonserver, men någon regelrätt bojkott, nä…

Åsa
2007-04-16 21:50
#4

#0 "konserverade kokta potatisar??? hur stor är markanden för dom egentligen?? finns den överhuvudtaget??"

Precis det har jag och min mor undrat i många år. Mem så för bara några få års sen fick vi lite svar på den frågan. Hon och hennes sambo skaffade nämligen något de aldrig haft förut, nämligen husvagn, och vips så förstod hon vitsen med dessa potatisar. Och rätt goda tycker hon att de är dessutom.

åsa

Åsa
2007-04-16 21:51
#5

#4 Hu, åsa så illa du skriver och skickar utan att läsa igenom! illa illa :-)

Åsa
2007-04-16 21:58
#6

..och dessutom glömde jag ju att skriva in vad jag bojkottar.

Champinjoner på burk, spaghetti och köttfärssås i "korv" (vem köper det!?! ja, det kanske är husvagnsfolk det också) och så dessa potatisar.

Annons:
Mariabullen
2007-04-16 23:01
#7

#5, tänkte just att det var en ofin människa att klaga över stavning…..och så var det du själv. Men vet du, du kan faktiskt redigera sänt inlägg.

Fruktkrämer, pulversaker som ska vispas upp (UTOM Marsan), fruktyoghurt, frysta färdigrätter ( a la allt-i-ett), smaksatt och sötat vatten (utom typ vanliga Ramlösa eller Loka med citrus), konserverad frukt…… det finns säkert mycket mer….

Honestyisdead
2007-04-16 23:12
#8

Ingen mer än jag som tycker det är dåligt att butiker har egna märken? De är oftast billigare och då köper folk av det. Sedan utgår andra sortiment mer och mer. Så till slut finns bara deras egna märken att köpa och vi konsumenter kan inte längre välja.

Anne
2007-04-17 00:03
#9

Hera - nej, jag kan inte säga att det stör mig. Jag handlar i butiker som har stort utbud, av både egna och andra märken. Har aldrig varit med om att det inte gått att välja - och går det så långt kommer jag välja en annan butik.

TacoBelle
2007-04-17 00:29
#10

Kött i alla former (dock ej i katt och hundmat) bojkottar jag. Annars är jag en riktig allätare.

Jag äter ofta konserverade potatisar och det är gott. Konserverade och nypotits är de ända potatissorterna jag gillar.

Ixatrixa
2007-04-17 02:10
#11

Jag vet inte riktigt men ibland är det faktiskt skönt att vara bekväm och köra en färdig fiskgratäng i ugnen och surfa en timme på datorn iställe trots att jag är kock *skratt*

Skrattade dock när min singelkompis spärrade upp ögonen och frågade…har du gjort köttbullarna själv;)

Så köttbullar skulle jag nog aldrig köpa färdiggjorda.

Jag gör gärna mitt egna ströbröd av överblivet bröd.

Har blivit mera intresserad av att använda rena och ekologiska produkter.

Nu odlar jag själv lite grönsaker och sallad och kryddor…skall bli härligt med lite primörer snart;)

Tita
2007-04-17 04:09
#12

Skulle alldrig köpa ärtor/morötter på konservburk

Bellona
2007-04-17 10:43
#13

konserverade potatisar som man marinerar och sedan grillar på spett är ganska gott.

jag bojkottar färdiga hamburgare och köttbullar. men sen vet jag inte, sakerna ni nämner som spagetti och köttfärssås på korv och konserverade ärtor/morötter skulle jag aldrig köpa men det är inte så att jag medvetet bojkottar dessa utan har bara aldrig kommit på tanken att släpa hem något sånt.

Annons:
chinerunner
2007-04-17 13:06
#14

Torsk. Jag tror inte att jag köpt torsk på över 5 år (möjligen nåt fiskpinnepaket), Torsken är utdöd innom några år och kommer aldrig åter. Jag köper Alaskan Pollock eller Gråsej. Arter som hittills klarat sig från att bli utrotningshotade. Som dessutom är billigare i butiken.

chinerunner
2007-04-17 14:10
Kokoskorven
2007-04-17 14:17
#16

….Tigerräkor….

Honestyisdead
2007-04-17 14:51
#17

Anne: Okey. Här har vi en konsum affär som i princip enbart har coop extra som märken på toapapper o dyl, bindor, olika mat .. inte så roligt.

Anne
2007-04-17 14:56
#18

Hera - nej, det förstår jag. Det är ju inte ett dugg kul!

HannaM
2007-04-17 18:24
#19

Champinjoner på burk, saft och liknande som är sötad med sötningsmedel istället för socker (klarar inte smaken) fryst hackad lök (HUR lat får man vara?????) konserverade majs/ärtor/morötter chokladkakor med annat fett än kakaosmör allt som smakar konstgjort typ safter med massa läskiga konstgjorda aromer och helst inte saker som inte är kravmärkta/rättvisemärkta och eller närproducerade.. med det är ju inte alltfår lätt alltid

Sara
2007-04-17 19:22
#20

# 19 Jag är så lat att jag köper fryst hackad lök. Skrattande

Avskyr att skära lök själv för mina ögon svider en bra stund efteråt.

Jag bojkottar färdiga frysta middagar. Jag förstår vitsen med dem men alla jag har smakat har varit vedervärdiga så nu har alla hamnat i samma fack.

Sara

Annons:
HannaM
2007-04-17 20:54
Honestyisdead
2007-04-17 22:40
#22

#20 Det finns faktiskt utmärkta lökhackare där du bara trycker en gång så får du finhackad lök. Kan inte tänka mig att fryst hackad lök är lika gott som färsk?

Sara
2007-04-17 23:05
#23

# 22 De duger.

Sara

CBA
2007-04-18 00:36
#24

Hästkött…torsk…Hot Dogs…ägg där inte hönsen varit frigående…är väl vad jag kan komma på just nu :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Mandysan
2007-04-18 22:25
#25

Hästkött, inälvsmat…

clivia
2007-04-19 00:26
#26

det finns massor med saker som jag inte köper, antingen för att jag inte tycker att det är bra för miljön eller av princip för att jag inte tycker om att använda vissa typer av produkter. Orkar inte räkna upp allt, men det allra viktigaste som sitter i ända sedan barnsben är att jag aldrig köper utländskt kött, undantaget lite parmaskinka ibland. Största motståndet är mot kyckling, jag äter aldrig annat än svensk kyckling… Annat går i perioder, t.ex. palmolja som jag jagar med blåslampa ibland och ibland inte orkar titta efter i innehållsförteckningarna. Det är ju helt enkelt för mycket att tänka på om  man vill vara en medveten konsument, och så himla många bud om vad som är bra och inte. Nu ska jag i alla fall börja med Ekolådan!

[Anna-N]
2007-04-23 11:22
#27

Färdigskalade potatisar  på burk…o så utländsk kött.

Annons:
Martin
2007-04-23 20:46
#28

Blodkorv, blodpudding, "inälvsmat", sushi, oftast utländskt kött (men ibland slinker det ner, så bojkott är det inte riktigt…). Det är några saker i alla fall… finns ju mer.

mvh Martin

Jessika
2007-04-24 13:13
#29

Hej, jag hittade en sanslöst sjuk sak på hemköp för ett tag sen som jag aldrig skulle köpa. Bakpotatis som var vaccumförpackad och färdig att bara värmas….. suck. Då kan man väl lika gärna köpa vanlig potatis och köra den i micron några minuter till…

Otroligt osmakligt såg det ut oxå, helt svamipig (ja jag fick lov att klämma lite på den) och vattnig.

PaulaW
2007-04-24 14:19
#30

Konserver är som de är, kanske inte den bästa födan med "nödvändigt" ibland. Då tycker jag att dessa lösgodisar med allehanda skumt innehåll är värda att bojkottas. Likaså chips av alla de slag. Smörgåspåläggen, även skinkan, kan innehålla både det ena med det tredje om man läser innehållet. Det är bara att kosntatera att det finns mycket skräp på marknaden.

kjersti
2007-04-25 00:38
#31

Danskt griskött .

jn84
2007-04-25 01:33
#32

Jag bojkottar också torsken på grund av utfiskningen.

Har också funderat över potatis på burk och visste inte ens att det fanns fryst, hackad lök Förvånad

Kommer inte på just nu vad jag bojkottar mer, förutom allt irlänskt kött.

HannaM
2007-04-25 14:00
#33

Jorå på ica hos oss ligger den frysta hackade löken bredvid dom gröna ärtorna =)

jn84
2007-04-25 15:48
#34

Kom på två saker till jag aldrig skulle köpa.

1. Pulvermos. Köpte det en gång och tyckte innan att folk var fåniga som sa att pulvermos är äckligt. Efter den gången har jag alltid gjort eget mos och haft större tillit till folk som pratar om äckliga saker ;)

2. Tårtbotten. Det går så väldigt fort att göra egen och ska man ändå gegga och kladda kan man ju lika bra börja från grunden. Och så blir det ju väldigt mycket godare också =D

Annons:
Sara
2007-04-25 20:32
#35

Min bror vägrar äta vanligt potatismos, det ska vara pulvermos! *skratt*

Sara

MatsK
2007-04-27 10:26
#36

Jag tokbojkottar de här konstiga färdigpackade tapasbrickorna. På dem smakar ju marinerad paprika och champignoner, kronärskocksbottnar och gud vet allt bara likadant…härsken olivolja.

 Ansluter mig gärna till bojkotten av pulvermos, det duger möjligtvis att sätta upp tapeter med, och inte ens till det tror jag det funkar på sikt.

Honestyisdead
2007-04-27 16:22
#37

MatsK: Jag älskar färdig pulvermos :) Tar alltid mindre pulver än vad som står och då är det inte som klister :) Har alltid i grillkrydda såååå gott :) enligt mig

pjuck1
2007-04-27 20:00
#38

Hör och häpna.. jag bojkottar mycket ekologiska produkter. Jag vet egentligen inte varför, tycker att förpackningarna många gånger ser billiga och smaklösa ut.. EKOLOGISKT står det liksom, över hela mjölken eller kaffet.

Till mitt försvar måste jag säga att jag många gånger läser på baksidan av de ekologiska förpackningarna och ser då att tex frukter och grönsaker flugits in till Sverige, vissa gånger ganska långa sträckor. Det tär väl mer miljömässigt att flyga runt på frukt o grönt än att handla den som redan finns och odlats i Sverige?  ;)

Mervi
2007-04-29 21:22
#39

Jag köper inte halv-eller helfabrikat, inte heller  charkuterivaror som innehåller glutamat och massa E-tillsatser. Köper inget som innehåller härdat  eller delvis härdat fett.  Inga lightprodukter. (lättmjölk osv.) Inga konstgjort sötade produkter, tex. med aspartam eller sucralos. Undviker varor med socker i. Det hade varit lättare skriva vad jag köper.Flört

Sandra76
2007-07-02 19:10
#40

När man bor i liten stad är det svårt, utbudet är definitivt inte stort.

Men bojkottar en produkt eller så har jag aldrig tänkt på..

Men jag undviker torsk…

Och förr när jag köpte tonfisk på burk(nu får jag bara äta det borta då  ingen hemma äter det) så skulle det vara märke för att inga delfiner fanns med i innehållet.

Jo en sak som jag skulle bojkotta definitivt-fast det finns inte här i min stad- hajfenor!

Hajfenssoppa- det skulle jag inte äta!

Som liten skulle jag bli hajforskare- och sättet de tar hajfenorna på är ohyggligt!

jezzika
2007-07-02 20:04
#41

Pankakssmet i tetrapack!  Löjligt!!!!

Annons:
Aelsklinn
2007-07-06 20:07
#42

Jag bojkottar färdiga bakmixar. Det finns färdigt pulver att blande med t.ex mjölk och smör så blir det morotskaka - ALDRIG. Då måste man ju dessutom alltid handla hälften av ingredienserna änåd. Då kan man lika gärna baka allt mycket godare från grunden.

ikna
2007-07-08 19:23
#43

Jag köper aldrig någonting med delvis härdat fett i! Det får inte finnas en massa E-nummer heller.  Hel och halvfabrikat handlar jag inte, jag lagar allt från grunden av bra, helst ekologiska ingredienser.

bubbelbubbel
2007-07-08 19:59
#44

vad är halvfabrikat egentligen…?

jn84
2007-07-08 21:15
#45

Jag tror att det är typ köttbullar. Fast det är det enda jag kommer på. ;)

Men mat som är färdigt liksom, fast inte helt. Eller jag har inte en aning, så jag undrar samma sak som bubbel Oskyldig

bubbelbubbel
2007-07-09 02:37
#46

jo jag kan tänka mig att det handlar om färdiga köttbullar, klyftpotatis ? men typ grillad kyckling ? vad är det ?
jag kan tänka mig att jag säkert äter alldeles för mycket..sånt…:P

jn84
2007-07-09 23:08
#47

Jag tror att grillad kyckling är helfabrikat? Det kan man ju äta direkt utan att göra nånting med det?

Väldigt svårt det här ^^

Kan inte nån reda ut det här för oss?

Chessan
2007-07-16 03:11
#48

Bojkottar och bojkottar, det enda jag bojkottar är israeliska varor, typ Hälsans köks produkter och Jaffa apelsiner. Kött man man också säga att jag bojkottar. För mig är bojkott ett politiskt ställningstagande. Att jag inte köper potatis på burk, inlagd svamp och färdigatårtbottnar är inte bojkott utan bara att jag inte gillar det eller att jag saknar behov att köpa det. Bara för man itne köper en sak behöver man ju inte bojkotta det, om ni fattar hur jag menar

Annons:
HannaM
2007-07-16 16:19
#49

Men potatis på burk kan man ju bojkotta av politiska skäl.. jag skulle inte köpa sånt pågrund av miljön=) Massa extra förpackning och säkert transport, har svårt  att tänka mig att potatisbonden kokar potatisen själv.. Sen är det ju dyrt också..

april4
2007-07-16 21:39
#50

Fiskbullar på burk, bojkottar jag, skulle aldrig hamna i min matkorg. Bara konsistensen gör att jag blir illamående.

Sovgott
2007-10-12 13:00
#51

Det finns mycket jag bojkottar. T ex: Alaska Pollock (finns det nån äckligare fisk? Förr dög inte ens Alaska Pollock till djurfoder. Det ansågs vara en skräp-fisk. Nu finns den i allt. Blääää!) Jag bojkottar ägg som inte är kravmärkta och ekologiska. Jag bojkottar köttfärs som har långt hållbarhetsdatum (dom sprutar nån skum gas över sån färs för att den ska hålla sig längre). Jag bojkottar margarin. Jag bojkottar allt med palmolja. Jag bojkottar fryst kyckling. Jag bojkottar korv (det spelar ingen roll att falukorven innehåller 66% kött för dessa 66% kan bestå av tarmar, gristryne, skelettdelar, tandkött, rövhål… USCH!) Jag skulle kunna skriva minst 100 varor jag bojkottar…

Honestyisdead
2007-10-12 14:46
#52

#51 det var inte lite det du :)

Maria
2007-10-12 20:55
#53

Jag skulle aldrig köpa färdiga konserverade bönor typ kikärtor, kidneybönor m.m.

Jag bojkottar givetvis gåslever.

Sedan finns det en massa jag aldrig skulle köpa för att jag inte tycker om det men det är ju inte samma sak som att bojkotta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2007-10-14 23:55
#54

Jag bojkottar gurka och sallad på vintern (fast sen om jag är hemhemma så kan jag ju inte bestämma över vad det blir för mat…)

 Finns säkert nåt mer, men jag kommer inte på det just nu….

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

altavista
2007-10-15 00:38
#55

bojkottar o bojkottar, men köper inte:

färdiga tårtbottnar, läsk, bordsmargarin (köper Bregott, YESSS med smör i!) färdiga köttbullar, frysta hamburgare korv och dessa konstiga pålägg. Köper salami (helst Pick) och kallrökt skinka som INTE är rundpressad

Annars så jag tror inte på ekologiska varor som fraktas halv jorden runt :(

Annons:
MaMaMade
2007-10-15 10:43
#56

Tror att det enda jag absolut inte köper är produkter m sötningsmedel i. Jag undviker däremot att handla vissa varor; torsk t ex, el utländskt kött. Försöker hålla mig så svensk som möjligt men ibland blir man sugen…har börjat att handla lite mer ekologiskt o så har jag ju både tid + lust till att laga mat så det blir inte särskilt mkt hel- el halvfärdiga produkter. Ungarna föredrar dock Mamma Scans köttbullar… :)

Vi hör till husvagnsfolket men har köpt en kyllåda som komplement till (det yttepytte) kylskåpet i vagnen så att jag kan ha med färsk potatis, grönsaker, frukt o lite annat smått o gott när vi ska göra längre utflykter. Dömer dock inte ut konserver helt…gott att finna när kassan tryter. Brukar köpa lite då o då för jag vet att de kan komma att behövas ngn ggn.

Kassa har ju varit skral i några år då vi satsat allt på att få hem våra ungar o då får man vackert ta skeden i mun o emellanåt köpa det som är billigare än det man egentligen vill ha. Nu börjar det dock ljusna (hoppas jag ;) så mathållningen här går mot bättre tider. :)

Sehvrin
2007-10-15 18:13
#57

Kom på ytterligare en sak jag bojkottar: Tigerräkor, och detta pga den effekt odlingarna har på miljön (bla hugger man ner mangroveskogar mm)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kokoskorven
2007-10-16 15:59
#58

kalles kaviar

tjiggit
2007-11-11 22:16
#59

Jag bojkottar kött, är vegetarian så det kommer aldrig in i min kyl :)

Liss
2007-11-12 00:03
#60

jag bojkottar nog inget, me jag köper de inte heller.. Eller, risgrinsgröt tycker jag är skit gott i en såndär färdig förpakning. Kan ju inte själv så.. hum. Sen äter jag ju finduspaj och typ pasta carbonara som man bara kan steka, så är de klart!

Ja, annars köper jag inget sånt tror jag. .. men jag är inte säker.. för jag är heller inte bra på att avgöra vad som är halv och hel fabrikat.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Oscar
2007-11-12 16:31
#61

Jag blev lite orolig först när jag läste rubriken på den här tråden. :) Undrade varför man skulle bojkotta en livsmedlem… ;)

Jag bojkottar helt klart färdiga vakuumförpackade pannkakor, konserverade bönor och allt med laktos i eftersom jag e laktosintolerant.

Maria
2007-11-12 19:49
#62

Jag bojkottar krabbklor. Fiskarna tar ofta bara klorna och slänger tillbaka krabban som går en plågsam död tillmötes.

Däremot äter jag gärna krabba med sina klor intakta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sehvrin
2007-11-12 21:11
#63

#62 Jag är faktiskt tveksam till om de går en död till mötes, för kräftdjur kan förlora extremiteter utan att fara illa; de växer nämligen tillbaka igen (det är därför som vissa kräftor, tex, har olika stora klor) Däremot tycker  jag ändå inte att det är etiskt riktigt att bryta av klorna på krabbor bara för att slänga tillbaka  dem sen.

 //Johanna - biologstudent

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
2007-11-13 13:07
#64

Kräftdjur kan skaffa nya klor, när de går miste om någon. Men om krabban kommer upp ur vattnet och förs ner igen i vattnet, är risken stor att de dör genom tryckskillnaden.

Coca-cola skulle jag aldrig köpa eftersom det är så fosfatrikt att det skulle direkt bli förbjudet som tvättmedel. Jag har nog smakat en eller två gånger när man var liten och inte var det gott heller. All konstig utrikisk mat vill jag inte ens se åt. Annars äter jag i stort sett allting utom stark kryddad mat (nästan all färdig mat är för starkt kryddad). Men för att jag äter det mesta innebär inte att jag köper det. Det mesta odlar man själv eller tillagar från riktiga råvaror.  

Till maten ska det vara potatis eller andra rotfrukter och inte ris eller pasta. Riset duger bra att koka gröt på men inte till annat och då självklart från risgryn.

AnnaF
2007-11-16 10:50
#65

Det finnas faktiskt en grej som man måste ha burkpotatis till, men det är nog inte så vanligt.

Efter att ha bott i danmark i några år tog jag till mig deras fläsksteks tradition. Till fläsksteken ska det nämligen vara bruna potatis. Det är sockerglaserade potatis -smält socker i en panna och blanda ner smör, sen burkpotatis, salt o peppar. Äts med Fläskstek med svål eller and, vanlig potatis, sås och rödkål.

ang. bojkott så går det mesta som är halvfärdigt bort, smakar så mycket bättr att laga själv och är så himla mycket nyttigare!

Bjornen
2007-11-17 10:06
#66

Varför burkpotatis ? Jag har visserligen aldrig ätit konserverad potatis, men jag har för mig att den är tärnad och litet kokad. All annan konservering är jag van att ska koka innan konserveringsglasen kan lagras. Det är väl bara att ta färsk potatis och förberda det på samma sätt.

feiner
2007-11-17 19:34
#67

Inget med sötningsmedel, som lightprodukter erbjuder exempelvis.

Upp till toppen
Annons: