Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 4548 ggr
Mariabullen
4/16/07, 7:16 PM

Jamie Olivers Cannelloni med broccoli och blomkål?

Nu är det jag som undrar över ett recept.

Jag såg Jamie på teven igår och det lagades canneloni med någon röra himla käckt att spritsa in fyllningen!

Kokt blomkål och broccoli, sardeller, vitlök vad mer?
I tomatsås vad stoppade han i extra i de krossade/passerade tomaterna?
Var det bara mozzarella och parmesan över innan det sattes i ugnen?

Tänkte göra det ikväll och trodde att jag skulle hitta receptet på nätet.

Annons:
kryddburken
4/16/07, 7:43 PM
#1

Åh jag undrar också, såg ju bara slutet på programmet.

Vad de innehöll har jag ingen koll på, men överst förutom parmesan & mozarella var den nån vit sås?

Vill hemskt gärna ha receptet jag med!

Mariabullen
4/16/07, 7:45 PM
#2

Ja just det han menade på att man kunde göra en bechamelsås men han tog creme fraiche och rev ner en massa parmesan, tack för den påminnelsen.

Fler som vill/kan hjälpas åt? Glad

kryddburken
4/16/07, 7:51 PM
#3

Ahh! några frågetecken lösta, får se om vi har hela receptet snart då! *S*

Illan
4/16/07, 10:58 PM
#4

Å gissa vem som har programmet inspelat Flört Jag orkade inte titta klart på det igår. Återkommer när jag tittatGlad

Mariabullen
4/16/07, 11:04 PM
#5

Duktig tjej! Det ska bli intressant att höra ALLA ingredienserna och mängd - min variant blev lite tam, minst sagt Rynkar på näsan - hade det inte varit för den goda osten hade jag inte ens ätit upp.

Illan
4/16/07, 11:25 PM
#6

Ojdå, då får jag titta på det imorgon- med papper och penna och öronen spetsade!

Annons:
Mariabullen
4/16/07, 11:27 PM
#7

Tack Skrattande

Kokoskorven
4/21/07, 12:51 AM
#8

Jag älskar Jamie! Ja, i alla fall hans matprogram. Min man fyllde jämnt i höstas hans högsta önskan var att se en Chelseamatch vilket jag fixade plus en måltid på Jamies restaurang. Bokade ett halvår innan både fotboll och mat.Plus en öl på puben jag jobbade på som 19-åring.Skrattande

Mariabullen
4/21/07, 10:12 AM
#9

Vilken super-present - det är kärlek sådant! Kyss

Och jag väntar tålmodigt. Glad

Bellona
4/21/07, 1:20 PM
#10

Mamsens karl ringde han med och undrade om jag sett det programmet för de ville också ha receptet. Men tyvärr missade jag det så går och hoppas att någon vänlig själ orkar skriva in det här så jag kan föra det vidare :)

Illan
4/22/07, 8:05 PM
#11

Nu har jag äntligen tittat klart på det inspelade avsnittet. Här kommer mitt nedplitade recept. Jag kan ha missat något, missat mängder och så vidare, men såg ni programmet vet ni på ett ungefär hur man gör. Fyll gärna i om det är något jag missat!

Jamie Olivers Cannelloni med broccoli och blomkål

6 portioner

1-2 buketter broccoli
1 blomkålshuvud
6 vitlöksklyftor
ett fång citrontimjan
Romanescokål
3 chilifrukter
olivolja
en platt burk sardeller i olja
Torkade canellonirör

Tomatsås av nåt slag

Rödvinsvinäger

1 burk creme fraiche
en stor bit parmesanost
ev mozzarella

Gör så här:

Bryt kålen i bitar och koka livligt i vatten cirka 6 minuter så de blir helt mjuka. Skiva vitlöken tunt. Värm på olivolja i en vid låg gryta och fräs vitlöken. Lägg i rikligt med (citron)timjan. Det sprätter. Ner med 3 chilifrukter (var de torkade?) med frön och allt. Häll i en burk sardeller i olja. Fisken smälter ner och ger fin smak. Häll av kålen och lägg den i vitlöksblandningen. Låt koka under lock på medelvärme medan du gör såsen.

Blanda creme fraiche med rikligt med finriven parmesanost i en skål. Svartpeppra.

Grönsaksröran är mosigt hopkokad nu. Lägg upp den på ett stort fat/skärbräda att svalna en stund.

Blanda tomatsås och rödvinsvinäger. (Hans egen tomatsås? Kan bytas ut mot typ Dolmio?) Häll tomatsåsen i botten på en ugnsfast form, gissningsvis 30x40 centimeter. Såsen ska ge ett cirka 1 centimeter tjockt täcke i botten.

Lägg fram torkade cannellonirör. Lägg grönsaksröran i en plastpåse, klipp av ena hörnet och pressa i röran i rören. Lägg de fyllda rören i tomatsåsen. När alla rör är fyllda, lägg över några hela basilikablad lite glest. Skeda över creme fraichesåsen. Toppa med ytterligare riven parmesan och eventuellt små kluttar av mozzarella.

Ställ in formen i ugnen 30 minuter i 190 grader. Ytan ska bli gyllenbrun och pastarören genomkokta.

Lägg upp och servera med en enkel sallad av ruccola, citronsaft och salt.

*** *** ***
Nedtecknat samtidigt som jag såg programmet. Osäker på mängderna. Inget salt? Räcker kanske med sältan i sardellerna?

kryddburken
4/23/07, 11:55 PM
#12

Åh jag tackar & bockar och niger!

Du är en ängel - jag antecknar nu! Tusen tack!

Illan
4/24/07, 12:02 AM
#13

ctrl c och ctrl v och ctrl p går snabbare *tipsar* Skrattande

Annons:
kryddburken
4/24/07, 12:07 AM
#14

JAG VET! Glad men jag gillar handskrivna recept!

Upp till toppen
Annons: