Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1663 ggr
altavista
2007-03-10 21:17

herrgårdskaka

en bekants dotters pojkvän hade vernissage och jag var också bjuden.
tänkte ta med något i "bakvägen" som går fort, ser bra ut och som räcker också till ca 20 pers (närmare bekantskapskrets)

så blev det en herrgårdskaka.

kruxet var bara att det hade behövts mjölk och margarin, men mjölken tog slut och hade inte heller margarin hemma. Bara smör.

Så det blev med smör och grädde ist för mjölk:

Herrgårdskaka

Ingredienser:
250 g smör i st för margarin
ca 300 g socker
3 äggulor
400 g mjöl
2 tsk bakpulver
2 dl grädde i st för mjölk
Glasyr:
3 äggvitor
250 g florsockert men jag hällde inte i så mycket!
Anvisningar:
Ugn 170°
Smält margarinet till 37° och blanda ner övriga ingredienser. Forma degen avlång och lägg den i en smord långpanna och grädda ca 30-35 minuter. Vispa äggvitorna styva och blanda mer florsocker. Fördela ut glasyren på kakan. Sänk ugnstemperaturen till 125° och baka kakan färdig ca 10-15 minuter.

När jag lade kakan i långpannan då tänkte jag att den blir lite för maffig kanske och lade på frysta röda vinbär, ganska mycket.
Dessutom blandade kokosrasp i äggvitor och även strött över så det fick lite färg.
Ja, just det! och blandat vaniljsocker också i äggvitorna!

Den blev succé i den mån att t o m en sa att jag ska meddela henne nästa gång när det blir någon tillställning och jag ska baka nå´t Glad

Annons:
Dagmar
2007-03-12 17:37
#1

Fast smör skall man ju alltid baka med, det blir så mycket godare :-) Jag använder aldrig margarin i matlagning/bakning.

Pia
2007-03-12 18:56
#2

Låter gott!

Och ja, margarin är väl ungefär samma sak som plast…:/

kjersti
2007-05-24 02:05
#3

Kan kakan stå över natten ? eller skall den vara ny?

Upp till toppen
Annons: