Annons:
Etikettmatprat
Läst 895 ggr
Christina
2007-03-27 01:21

Nässelsoppa

Minns att jag förra året sade att vårmiddagen för mig var nässelsoppa och rabarberpaj. Och så nåt emellan som inte var så viktigt - lax eller kyckling. Det var de där egenskördade och lite brutala smakerna av nässlor och rabarber, som väcker vårkänslan hos mig.

Undrar om det finns nåt att skörda när jag åker ut till landet i påsk? Misstänker att det nog är några veckor kvar.

Annons:
Real
2007-03-27 01:50
#1

åhh.. så himla gott med nässelsoppa!! och de får man bara hos pappa!Glad

Pia
2007-03-27 20:28
#2

Nässelsoppa står på min att-göra-lista i år - men kan man köpa nässlor i affär också?

Christina
2007-03-28 00:31
#3

Vet du Pia att jag har aldrig sett dem i butik. Kanske för att de är så vanliga. Har du någon avskrädeshög eller dikeskant i din närhet?

Pia
2007-03-28 01:20
#4

*L* Nej det har jag inte, tyvärr. Kanske får jag ge mig ut att leta utefter vägen, jag bor ju nästan på landet ändå.Glad

Real
2007-03-28 03:06
#5

de borde faktist finnas i butik.. för min skullGlad ja vill de!

clivia
2007-03-28 17:09
#6

jag har faktiskt sett dem i butik någon gång, men de såg inte så pigga ut! Nässlor trivs nog bäst med att tillagas så fort som möjligt. Och jag minns inte var det var tyvärr. Men det brukar ju gå att plocka lite varstans, inte för nära trafikerad väg (eller hundrastningsstråk) bara!

Vi åt ofta nässelsoppa på vårarna hemma till kvällsmat, mamma plockade vid ladugårdsväggen innan hon gick in efter mjölkningen. Pinfärskt, och så gott. Men man måste skölja noga! När jag gjorde det till min skeptiska sambo för ett par år sedan sa han: "det här som krasar mellan tänderna, är det järnet?"Generad Åh, jag måste nog ge mig ut och leta upp ett gäng, nu blev jag sugen.Med ägghalvor! Det vattnas i munnen.

Annons:
Real
2007-03-28 21:11
#7

Ja en ägghalva i och fläsk! Jag som är stadsbo skulle verkligen uppskatta om de fanns i butik, fast dom var lite opiggaGlad

Christina
2007-03-28 21:17
#8

Snopet nog var det för tidigt. Gick en runda idag runt kompost och andra säkra platser. Men får vänta några veckor till tydligen.

Men det luktar vår ute.

kjersti
2007-04-25 00:43
#9

Nässlorna är på gång nu i Småland iallafall. Prova våtarv till sallad mums…. växer som ogräs i min trädgård…

Upp till toppen
Annons: