Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 3388 ggr
Tom
2007-03-13 22:36

Bästa kökskniven?

Vilken tycker du är den bästa kniven i köket?

Det finns bara sju svarsalternativ så du får gärna skriva en kommentar med vilken kniv du tycker bäst om. Motivera gärna varför.

  Tom

PS. Jag glömde ett övrigt alternativ, sorry!

Annons:
Anne
2007-03-13 22:54
#1

Tuff fråga. Jag har lite av varje hemma.

-En Global G-2. Suveränt bra allroundkniv, passar bra i mina små händer, men är ganska lätt.

-Sabatier. Tyngre än Globalkniven. I alla fall den första Sabatier vi hade - tyvärr blev den felslipad och vi fick en utbyteskniv som är bra mycket sämre. (Fortfarande sur.) Vill gärna ha en tung kniv till rejäla saker, typ hacka fryst bacon…

-Kyocera keramisk kniv. Jättebra till mjukare saker, vass som f-n. Men kniven är nu drygt ett år, och har en hel del hack i bladet. Mindre bra.

-Masahiro liten kniv. Den här är riktigt kanon. Funderar starkt på att köpa en stor variant.

-Fiskars - jag har dels en vanlig Fiskars, två tandade, och en Fiskars London (något mindre kock-kniv) Alla är bra, men inte exceptionella på något vis. Sen har jag en liten tandad kniv, och DEN är riktigt bra.

-Victorinox hade jag förut, den bor numera hos mina föräldrar. Väldigt prisvärd.

-Wüsthof. Populär bland amerikanska kockar. Jag har en filékniv som jag gillar skarpt.

Eh, jaha, som ni hör - jag har några stycken. Mitt bästa tips är att ha lite olika knivar hemma - absolut en rejäl kockkniv som klarar det mesta, en liten vass kniv, en liten tandad kniv och en stor brödkniv. Då kommer man långt. Bästa sättet att välja ut en? Testa. Det är väldigt olika vad man gillar. Och viktigast är att den ligger bra i handen och passar just dig och din stil. Du ska skära länge och mycket, så var noga. :)

bnoffan
2007-03-13 23:05
#2

Jag har inte så mycket erfarenheter av knivar. Fick en global kniv i studentpresent och den är verkligen toppen! Ligger bra i handen och har supervass egg. Så den skulle jag rekomendera varmt. Synd bara att de inte kunde vara lite billigare..

Martin
2007-03-13 23:16
#3

#2 Tyvärr är det ofta så att kvalite och höga priser går hand i hand :o)

Det är såklart lite märket i sig som kostar också, men - överlag är det så att betalar man mer så får man mer kvalitet.

Vad gäller knivar har jag inte testat så många olika men håller helt med om att det gäller att ha bra grejor i köket. Har en Fiskars kökskniv nu som jag är ganska nöjd med, men tittar redan mot nästa då den inte är som en jag hade tidigare. Glömt märket på den, men ett ganska okänt märke (för mig), hittade den på en ICA-affär för något år sedan, och kostade väl strax under 500-ingen.

mvh Martin

Martin
2007-03-13 23:30
#4

Just det, har faktiskt en kniv som är lite undantaget som bekräftar regeln.

En Sveico, köpt på Hemköp. En kökskniv med ett ganska hårt blad, och bra skärpa. Inköpt för under 200 spänn.

Ett tips förresten, när man skapar omröstningar är att kanske ha med ett alternativ "Övrigt" eller liknande. Då kan man välja det om inte något av de andra alternativen matchar. Nu hade jag en Fiskars så jag slapp välja något felaktigt, men blev nyfiken på de andra alternativen då jag inte hört talas om mer än 3 av dem.

mvh Martin

Sandra76
2007-03-13 23:33
#5

Kan inget om knivar, men vet att jag har ett par fiskars

Den bästa kökskniven jag har hemma fick min sambo i present av nåt företag.

Kyocera, och är keramisk?!!…..ja nåt iallafall…bladet är mörkgrått..och det är verkligen en superkniv. Tycker jag..

Dock inte till att filea fisk, för den är inte böjlig, men annars fungerar den till det mesta…den är så vass och lätt att arbeta med:)

CBA
2007-03-14 13:26
#6

Vi kör med Global knivar och är supernöjda.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Tom
2007-03-14 14:00
#7

#4, Ett annat tips är att läsa hela inlägget innan man kommenterar det Flört

Så här skrev jag när jag upptäckte att jag missat det övriga alternativet: 

"PS. Jag glömde ett övrigt alternativ, sorry!"

   Tom

Martin
2007-03-14 15:58
#8

#7 God morgon på mig själv får jag nog säga. Missade ditt tillägg :o) Blev också lite förvånad över att du inte skulle haft med ett "övrigt", du brukar ju ha huvudet på skaft. :o)

mvh Martin

chinerunner
2007-03-14 16:15
#9

Jag gillar kinesiska kockknivar.

Min

Tom
2007-03-14 21:16
#10

#8 Hehe!  =)

  Tom

Titti
2007-03-14 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fiskars använder jag mest.

(Ps. Jag vet, men jag kunde inte låta bli. Fiskars bruk, det är så vackert att gå där. Ds. Flört)

chinerunner
2007-04-04 19:25
#12

Jag fick min nya kniv idag, och gode gud vilken skärpa!

Kniven är tillverkad av det tyska företaget Messermeister, men av koreanska smeder, och singerad av Master Chef Martin Yan.

Dom kallar kniven för Martin Yan Signature Chef Kife. 

Jag brukar inte vara rädd när jag jobbar men nu var jag det Glad

chinerunner
2007-04-04 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här ligger den på min runda bambubräda Glad

Annons:
Anne
2007-04-04 20:12
#14

Läcker kniv, chinerunner!! :)

Tom
2007-04-04 22:40
#15

#13, Snygg bild!

För mig blev det fyra olika Globalknivar eftersom de verkade vara de bästa för ändamålet. Han som ska få dem är inte världens petigaste så jag var tvungen att utesluta alla som krävde mycket omvårdnad. Då blev Global det bästa alternativet av dem som blev kvar.

  Tom

MaMaMade
2007-04-05 09:55
#16

Har några Global-knivar men använder dem inte särskilt mkt. Tycker att de inte ligger bra i min hand, kanske har jag för små händer? Vår Victorinox är guld värd…den används jämt till allt, från slakt till att hacka örter med. Ligger bra i handen, lättslipad o relativt billig.

Har också en kinesisk kockkniv som funkar rätt bra även om den är i tyngsta laget för min svaga handled. Ngt billigt som följde m när jag köpte vår wok men den är helt OK att använda.

Köpte Tupperwares brödkniv för några år sedan o den är *super*, ska testa ngn fler ur deras sortiment när pengarna börjar att strömma in… ;)

clivia
2007-04-05 12:54
#17

jag gillar fiskars men min favorit här hemma är en tung allkniv av märket Sanelli. En annan favorit är vår lilla knivslip! Den piggar upp den tröttaste egg.

Illan
2007-04-05 21:59
#18

Global G2 - enda dyrgripen i köket. Trots omild hantering har den behållt skärpan år efter år. När jag blir stor och rik ska jag köpa fler Global.

eventkocken
2007-06-27 15:30
#19

…ja knivar är väl "lite" av ett specialintresse Flört

För mig är skärpa; tätt följt av balans, viktigast eftersom det är a och o att arbeta med vassa redskap. Just nu finns det både Kyocera, MAC och Tojiro i väskan. Alla dessa har riktigt hårt stål och aggressiva slipvinklar. De kräver lite knivvård men är super.

Om man vill ha en lättanvänd kniv bör man titta lite på stålegenskaper; ju mjukare stål desto enklare att bryna. Tappar skärpan fortare men är lätt att återställa egg.

Läs mer i Knivskolan

Allt gott,

Fredrik

AnneN
2007-06-27 18:21
#20

Valde fiskars då det var det enda märket jag kände igen men själv använder jag en gammal kökskniv som jag fick av mamma då jag flytta hemifrån istället för att hon skulle kasta den då hon köpt nya. Den är av märket Karlsson & Nilsson tror jag (står det namnet på knivbladet iaf) och den är bättre än alla knivar jag provat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Proosen
2007-06-27 18:32
#21

Har jobbat proffesionelt med Sabatier, Victorinox, Dreizack, Dick, Frost, Fiskars, MAC, Global och en till tysk som jag inte kommer ihåg namnet på. Av alla dem så är det hittills bara Global som håller måttet som lättskärpta och användarvänliga vad gäller ergonomin. Någon har tänkt till vid designen av dem.

Jag brukar rekomendera Frosts knivar för hemmabruk då de är relativt lätta att hålla skärpan på och inte kostar både skjortan och kalsongerna. Fast om man vill ha en Rolls i köket så tycker jag Global är märket att satsa på.

Vad ni än gör köp inte en sån där laserkniv, ni kan lika gärna elda upp pengarna direkt istället.

Niclas

isnornin
2007-06-28 21:31
#22

Jag kryssade för MAC fas det har vi inte, hade tagit övrigt om det had varit. Mina favoriter är från Frost.

MVH Isnornin

[Anna-N]
2007-06-29 09:43
#23

Fiskars, mina köksknivar är kanonbra. En julklapp från min a-givare :-)

eventkocken
2007-08-02 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Var det Zwilling Proosen? Wüsthof är en tysk favorit. Deras två nya serier Classic Ikon och Ikon är riktigt snygga och har allt vad en riktigt bra kniv ska ha; enligt mig: balans, rätt tyngd, skärpa, utseende och trähandtag…ps/ visst "fuskar" även jag med Global, Porsche, Kyocera mm som har metall- eller plasthandtag, men när man ska jobba länge med knivarna så är trä bäst…/ds

Anne
2007-08-02 14:00
#25

Mm, Wusthof Ikon är ruskigt snygga. Jag är lite sugen på deras Santoku..

preusvarg
2007-08-03 14:24
#26

jag har fiskars i min kökslåda tycker dom är prisvärda. det finns säkert bättre men som sagt prisvärda. men jag har en favorit som härstammar från 50 talet men den är inte märkt med något namn. ser ut som tusan svartprickig från rost och så men jösses vad vass den är och är andvändbar till allt tycker jag.

Proosen
2007-08-04 16:08
#27

#24

Inte Zwilling men väl Wüsthof, den bästa filékniven jag kunde hitta på den tiden. Provade en massa olika knivar i min ungdom och egentligen kan man väl säga att ingen tillverkare har ett komplett sortiment. I alla fall tycker jag så och det bästa är väl att testa sig fram med de olika knivar man anser sig behöva.

Bli inte förvånade om det kommer att se väldigt omatchat ut bland knivarna dock. Jag hade en liten och en mellan Sabatier kockkniv, en stor F. Dick för tyngre jobb som kotletter och liknande, Victorinox skalkniv, Wüsthof filékniv och med dem klarade jag av det mesta som kom i min väg i många år. Testade ett par MAC men de höll inte måttet, en gång slö alltid slö kändes det som. I alla fall var det inget för den som vill kunna skärpa sina knivar själv enligt min mening.

Anser mig annars rätt duktig på att hålla mina verktyg i bra trim och fick ofta förtroendet att skärpa alla andra knivar också så något måsta jag gjort rätt i alla fall Cool

Sen fick jag via en av dåvarande ägarna till Rådhuskällaren och Banken Bar & Brasserie i Falun, Gert Klötzke, tillfälle att köpa Global till inköpspris och det blev sju stycken för c:a 2500:-

Har inte ångrat det en enda sekund även om jag sedan 12 år inte lagat mat proffessionellt, de funkar ju lika bra hemma som de gjorde på jobbet.

Flört

Niclas

Annons:
Eva_
2007-08-05 21:13
#28

 Perfecto Fiskars är dom vi har.

Tom
2007-08-05 22:12
#29

Jag köpte några billiga knivar från Fiskars på semestern som jag ska ha som brödknivar. De är helt perfekta och äntligen kan jag slänga de gamla som i och för sig skär perfekt men ser illa ut.

Jag förstår inte varför nästan alla knivtillverkare ska envisas med att göra räflor i de knivar som ska användas till bröd. Det gör ju bara att det blir en massa extra smulor när man skär. Jag vill att mina brödknivar ska vara släta, smala och sylvassa. Dessutom ska de vara slipade på båda sidor om eggen så att man inte skär snett.

Jag tror att det var en fransk kockkniv enligt deras tycke.

Fransk kockkniv 

Tom

eventkocken
2007-08-10 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

"Testade ett par MAC men de höll inte måttet, en gång slö alltid slö kändes det som. I alla fall var det inget för den som vill kunna skärpa sina knivar själv enligt min mening." Niclas

MAC har en väldigt aggressiv slipvinkel; 12-15 grader, och som alltid med knivar och skärpa finns det tre riktigt viktiga saker att hålla reda på; slipvinkel, slipvinkel och slipvinkel. Jag rekommenderar att man antingen skaffar en Minosharp handvåtslip (se bild) om man snabbt och väldigt smidigt vill återfå skäreggen hos japanska knivar som tex Global, MAC, Tojiro etc eller tar sig tiden att lära sig hur man använder ett keramiskt stavsbryne eller; allra helst en våtsten; det är inte särskilt svårt och rätt kontemplativt Glad

Kan också delvis hålla med Tom om att det ibland känns onödigt med sågtänder i brödknivar, men ska man ge sig på ett riktigt bondbröd med stenhård skorpa kommer de väl till pass och hindrar även att man slinter med kniven…

Allt gott/ Fredrik

AndersE
2007-08-11 08:23
#31

Saknade en "övriga", så jag tryckte på Global.

För några år sedan var jag i japan. Då inköptes några knivar - varav tre är i kolstål. De är suveränt bra.

En är så där vackert handsmidd så att klingan har det vackra "bölj" som man ser på klingan som "the Bride" har i "kill Bill"…

;-)

Cartman
2007-08-13 19:46
#32

Så länge kniven går att slipa, en bit stål eller en morakniv för 20 spänn och ett bryne duger utmärkt.

AndersE
2007-08-13 21:58
#33

#32 Duger är ju en sak, en annan att det är stor skillnad att använda olika knivar!

Cartman
2007-08-13 22:17
#34

Vill jag filéa så slipar jag (en annan) morakniven till en filékniv. För större grejer använder jag oftast yxan. Slipningen är A och O. Varför AO vet jag inte, R och P funkar nog lika bra.

Annons:
AndersE
2007-08-13 22:28
#35

#34 :-)

Fast en dålig kniv kan du aldrig slipa till något som liknar en bra kniv.

Cartman
2007-08-13 22:31
#36

Jorå

AndersE
2007-08-13 22:42
#37

Du borde be att få låna en riktigt bar kniv!    ;-)

AndersE
2007-08-13 22:44
#38

#36 Du om någon har väl sett Kill Bill! Du tror väl inte hon fixat "de 88:s gäng" med en filéslipad morakniv!

:-)

Cartman
2007-08-13 23:41
#39

Faktum är att det är jag som ligger bakom svärdet i Kill Bill I och II. Produktionen efterfrågade en billig lösning varför jag beställde en Mora Späntkniv vilken jag delade i 2 (en för varje del). Pyramidalt slipande efterföljde och vet du vad jag tänkte? Vad fan började jag inte med en rejäl järngryta istället för? Som redan hade saltats, bränts och oljats in för bästa performance.

AndersE
2007-08-14 00:32
#40

#39 Touché!   :-)

Tom
2007-08-14 02:50
#41

#39  

              :-D

Annons:
AndreasS
2007-09-23 01:25
#42

Under mina yrekssamma år som kock så har jag använt Global, Sabatier och Frost. Global är design mässigt den snyggaste kniven och även en bra kviv att jobba med. Trivs kanon med den.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Linda
2007-09-23 17:26
#43

Vi har bara Global eftersom svärfar är återförsäljare dessutom tycker vi att de är oslagbara.

AndreasS
2007-09-23 17:29
#44

Har Global både hemma och när jag arbetar.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ixatrixa
2007-09-24 13:44
#45

Diggar stenhårt Victorinox "kallskänkskniv" brödkniven som jag nog inte skulle klara mig utan…den har man till det mesta.

Jag gillar designen på global och det är rätt bra knivar…så de tilltalar nog mig mest.

Douglas
2007-09-25 18:24
#46

Jag kör stenhårt på Kai. Körde med Global förr, men jag tycker att dessa känns som leksaksknivar… Ingen tyngd, och håller skärpan ganska dåligt, de passar inte heller speciellt bra i mina händer. Det är inga dåliga prylar, men jag nöjer mig med två saker från Global…. min knivväska och ett av mina brynstål, det får räcka för mig.

eventkocken
2007-09-26 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Kai Shun rockar! =) Super-snygga dessutom med sitt damaskerade stål…

chinerunner
2007-09-26 01:07
#48

En sån använder jag i Thai-soppa filmen. Rätt bra kniv för 20:- Flört

Annons:
[Sajberlena]
2007-09-26 01:57
#49

Älskar mina Global! Fast det är maken som fått dem från början… Men det är mina! Mina! Miiiiinaaaa!!!!!

Upp till toppen
Annons: