Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1159 ggr
CBA
3/29/07, 5:38 PM

Extrem vego

Vi ska ha stallmöte snart och jag tänkte göra en pastasallad till stallpolarna…men nu är det så att en av oss är EXTREM veggo (är det vegan det heter månne om man inte äter något alls från djurriket?).

Äter man pasta då…det är ju ägg i pastasmeten ?!

Finns det isf pasta som skulle kunna passa henne…någon vegopasta?

En till fråga…quorn det är väl från växtriket (en svamp eller nått)?
Jag tänkte nämligen ha kyckling eller skinka i en sallad och något annat köttigt i hennes sallad…så hon får lite proteiner i sig hon med ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Anne
3/29/07, 5:46 PM
#1

Det finns pasta utan ägg - de billigare sorterna, ofta. (Eller i stort sett alla som inte särskilt marknadsför att de har ägg i. Men läs noga på innehållsförteckningen.)

Quorn kan du ha istället för kött, det är helt vegetariskt. :) Du kan ju ha i någon typ av linser eller bönor också, det ger också mycket protein :)

TacoBelle
3/29/07, 6:33 PM
#2

Nej quorn innehåller ofta ägg eller äggproteiner och ofta även mjölkprodukter och är inte något för veganer. Även pastan får man vara noga med att kolla om det är till en vegan.

Anne
3/29/07, 6:50 PM
#3

Oops! TacoBelle, det vissste jag inte - jag trodde quorn var äggfritt. Där ser man!

CBA
3/30/07, 2:06 PM
#4

#1 Jag tänkte ha i kidneybönor (stora röda bönor om det är dom som heter kidney) i allas våra sallader sen får som som inte tycker om pilla bort dom då :o)

Jag får läsa på paketet vad pastan innehåller helt enkelt.

#2 Ops, det var tur jag frågade om quorn, det hade ju kunnat bli helknas annars!

Vad kan man ha i salladen istället för just quorn som kan tänkas vara lite mer köttigt i hennes sallad?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

clivia
3/30/07, 3:15 PM
#5

jag har preis ätit pastasallad med kall falafel i till lunch, det var supergott! Fast det är nog iofs ägg i falafel också…

KickanW
3/30/07, 3:57 PM
#6

Bönor är jättebra att ha i sallad.

Annons:
AnneN
3/31/07, 2:51 AM
#7

På hälsobutikerna brukar det finnas pasta och annan "mat" som är helt vegetariskt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anne
3/31/07, 10:12 AM
#8

Nötter kanske man kan ha i för att få lite extra protein? En näve cashewnötter och pistagenötter..

Pia
3/31/07, 7:12 PM
#9

Tofu. Men det är ju lite knepigt att få gott, tycker jag personligen…

Men soyabullar är ju både gott och helt veggo.

CBA
4/1/07, 1:28 AM
#10

#9 Tofu vet jag för lite om och skulle inte veta hur jag skulle göra med det.

Soyabullar…är det något som finns i frysdisken eller vart hittar jag det…vad är det för något??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pia
4/1/07, 10:04 AM
#11

Det finns i frysdisken, flera olika varianter. Brukar ligga där grönsaksbiffar, quorn osv ligger. Kolla innehållsförteckningen så det inte innehåller ägg, det kan ju finnas varianter…:)

De finns även torkade soyabitar man kan koka upp och tillaga goda grytor av. De var så länge sedan jag använde mig av dem, men jag tror de var enkla att hitta antingen på hälsokosten eller i en hyfsat välsorterade matvaruaffärs vegoavdelning.

Även soyafärs som man kan använda i såser, röror eller varför inte till tacos/tortillas?

CBA
4/1/07, 11:00 AM
#12

Då ska jag kolla i frysdisken efter något ha i hennes sallad :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Pia
4/1/07, 1:02 PM
#13

Det tror jag blir jättebra!:)

Det finns ju även goda vegobiffar (morötter, rödbetor osv) man kan servera vid sidan om, som man kan hita i frysdisken.

Annons:
wiffslan
4/1/07, 2:16 PM
#14

Ang pasta så är det inga problem att hitta utan ägg! Tofu är jättegott i pastasallad. Stek den gärna ganska hårt i små bitar och krydda med sojasås om du använder den naturella. Marinera den kokta pastan i olivolja kryddor och vitlök i ett par timmar innan du gör salladen. Lycka till! Skrattande

Pia
4/1/07, 5:46 PM
#15

Oj, det lät gott wiffslan!

Upp till toppen
Annons: