Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 4455 ggr
Honestyisdead
4/1/07, 11:47 PM

Oxtunga

Jag smakade oxtunga igår. Var varken gott eller äckligt. Väldigt mört dock.

Annons:
Anne
4/2/07, 12:05 AM
#1

Ja, det ska vara väldigt mört har jag hört, men oh, nää, jag har inte vågat testa!

[Asta]
4/2/07, 2:03 PM
#2

Det är en sådan där sak som jag har väldigt svårt att testa. Framförallt när man sett den hel - att det verkligen är en tunga.

Testade själv kalvbräss för ett tag sedan (alltså hjärna) och det räckte nog med den gången. Konsistensen var inte något för mig.

clivia
4/3/07, 3:38 PM
#3

Hmm, nej oxtunga är inget som jag direkt kommer att tänka på som middagsalternativ. Men folk säger ju att det är mört.

Förresten, kalvbräss är inte hjärna utan en körtel som sitter vid halsen någonstans. Men det verkar inte smaskigare för det.

[Asta]
4/4/07, 1:20 AM
#4

OK - nej det gör inte det hela smaskigare.

eventkocken
8/17/07, 10:23 PM
#5

Både oxtunga och kalvbräss (som är en thymuskörtel och bara finns på unga djur, sitter helt riktigt i halstrakten) är riktiga delikatesser. Om ni tänker efter är oxtunga faktiskt bara ännu en muskel men med den egenheten att den bara sitter fast i ena änden Flört och oxfilé blir inte bättre bara för att den ligger i ryggen.

Bräss får det att vattnas i munnen på mig i alla fall, mjällt och underbart gott.

[Asta]
8/18/07, 12:55 AM
#6

#5 Jag tyckte inte bräss var mjällt. Det var grynigt på något sätt som gjorde att jag inte kunde svälja det.

Annons:
Honestyisdead
8/18/07, 4:53 AM
#7

Kanske beror på tillagning?

MaMaMade
8/18/07, 10:18 AM
#8

När jag var liten fanns det skivad, rimmad och pressad tunga att köpa som pålägg mums! Himmelska tider vad jag saknar det!

Har själv försökt att koka älgtunga, men det har inte velat sig riktigt. Verkar vara viktigt hur man tillagar den blir bara kompakt och seg. Har du något tips, eventkock, så här inför älgjakten?

[Asta]
8/18/07, 11:16 AM
#9

#7 - det kan mycket väl vara så. Jag har absolut ingen aning. Jag känner dock att det finns tillräckligt många andra saker för mig att äta utan att jag behöver testa det också.

isnornin
8/18/07, 11:40 AM
#10

Jag har inte smakat oxtunga, men kan tänka mig att testa, jag tycker om att testa nya maträtter. Men lammtunga är gott! Fårskalle över "huvudtaget" är gott!!

MVH Isnornin

eventkocken
8/18/07, 1:30 PM
#11

#8 Kokar tungan länge, så det blir rimlag först och sedan långsam, långsam kokning och avsvalning under press. Resultatet blir bra.

#9 Asta! Det finns så många smakupplevelser att prova. Finns nog inget som jag inte skulle smaka på, i alla fall en gång.

#10 He he.som 10-åring var vi på Gotland och "Tiåård" (Tord) bjöd på fårskalle. Jag måste sett ut som en fågelholk när han tog ut ögat och sa "di härjä giiodast" (hmm, på gotländska alltså) och svalde det.

[Asta]
8/18/07, 1:48 PM
#12

#11 jag HAR testat det en gång (både bräss och tunga - dock inte samtidigt). Det räcker.

Jag menar jag behöver inte hålla på att testa olika sätt att tillaga det. Det räcker med den gången jag testat. Nu testar jag annat istället. Jag är en stor testare - älskar att testa nya saker.

eventkocken
8/18/07, 3:53 PM
#13

Okej Asta. Förstår hur du menar, men vad jag menar är att vitlök till exempel kan ju smaka på så många olika sätt, kokad, rostad, confiterad, pressad, krossad, mjukstekt i tunna skivor, färsk på grillen och den får helt olika smak och egenskaper med varje tillagningssätt. Och sedan hur du väljer att kombinera dessa smaker och egenskaper och med vad.

Som vin till exempel, det är samma typ av dryck, samma ingrediens. Varför har vin då detta vida smak- och doftspektrum?

Förlåt men jag tycker att man inte ska ge upp en ingrediens så lätt. Vad jag menar är att den kanske inte kom till sin rätt i just det sammanhanget. Jag gillar att testa nya saker också. Och det är skillnad på kokt kalvbräss och kryddstekt. Stor skillnad till och med.

Annons:
[Asta]
8/18/07, 3:57 PM
#14

#13 för min del råkar det vara som så att jag har otroligt svårt för vissa konsistenser. Och konsistenserna blir inte annorlunda för att du smaksätter dem på olika sätt. Så har något en konsistens som inte funkar för mig så är det inte någon idé. Jag vet det är idé att testa en andra gång och vad jag lika gärna kan låta bli. Det är få människor som testar så mycket saker som jag gör. Bara för att jag inte vill testa till exempel bräss flera gånger behöver det inte innebära att jag inte testar nya saker.

eventkocken
8/18/07, 4:02 PM
#15

Nej det förstår jag. Konsistenser är lite svårare även om de naturligtvis får olika egenskaper med olika tillagningssätt.

"Point taken" =)

aliciia
9/27/07, 5:48 PM
#16

*ryser* en tunga skall sitta i munnen och inte ska någon äta de!

eventkocken
9/27/07, 10:27 PM
#17

aliciia, är du vegetarian så förstår jag att du inte gillar tunga Glad

aliciia
9/28/07, 4:55 PM
#18

men ändå, liksom en tunga, hur gott låter det liksom!

eventkocken
9/28/07, 6:24 PM
#19

hmm, nacke, rygg, buk, skinka, lår, eller till och med filé, vet inte om det låter direkt "godare"? Tungan är (återigen) en muskel precis som "allt kött". Det som skiljer den åt är att den bara sitter fast i ena änden Glad

aliciia
9/29/07, 10:46 AM
#20

ja, men hur gott låter det då ? du kan ju inte veta vad den har haft i munnen

Annons:
MaMaMade
9/29/07, 11:39 AM
#21

Och vad kommer ut mellan skinkorna? Flört

eventkocken
9/29/07, 1:33 PM
#22

#20 en oxe har nog femton gånger mer nyttiga saker i sin mun än du och jag aliciia Glad

paronskrutten
9/30/07, 12:09 AM
#23

Gräs är väl inte så farligt? :P Man tar väl bort skinnet dessutom?

Helena

isnornin
9/30/07, 12:14 AM
#24

vad har man som tillbehör till oxtunga?

MVH Isnornin

aliciia
9/30/07, 10:29 AM
#25

du vet väll intte vad jag äter eller ?

eventkocken
9/30/07, 6:29 PM
#26

#25 aliciia: nej, vilket i sammanhanget för övrigt är ointressant, men jag vet vad vi människor vanligtvis stoppar i oss och det är långt ifrån så nyttiga saker som en oxe mumsar i sig.

Jag ska bara ta ett exempel: Du kanske äter godis? Det vill säga fiskben och benmjöl med andra ord, smaksatt med kemiska substanser, konstgjorda färg- och smakämnen med mera.

aliciia
9/30/07, 9:00 PM
#27

k..
men jag kanske inte äter som en vanlig svensk..
jag äter typ inte kött ,fisk och annat från havet.. LITE kyckling..
å jag äter så gott som inte något godis.. lite choklad..

Annons:
Honestyisdead
9/30/07, 9:17 PM
#28

aliciia: får man fråga varför du inte äter kött eller fisk, men lite kyckling?

aliciia
9/30/07, 9:39 PM
#29

vet ej. det är bara så..

aliciia
9/30/07, 9:39 PM
#30

jag spyr när jag äter fisk typ..

Honestyisdead
9/30/07, 10:21 PM
#31

Aha, så du gillar helt enkelt inte smaken :)

Upp till toppen
Annons: