Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1240 ggr
worst
5/13/07, 4:03 PM

Bönor i långa banor

 

Jag gick över till vegetarisk kost 2006 och har vid det här laget provat allehanda recept på bönor och linser.
MEN finns det inte mer än tre recept med variationer?

Bönor, jävla massa kryddor, i tomatsås
Bönor, jävla massa kryddor, i buljong
Bönor, marinerade i vinägrett

Vad har jag missat? Vad finns det mer för recept för bönor och linser?

Annons:
Sehvrin
5/13/07, 4:17 PM
#1

Man kan ju göra linsbiffar, kikärtsbiffarfalafel (de två sista är i och för sig inte bönor, men vegetariskt och väldigt gott)

Sen finns ju allehanda soppor och sånt också, men jag lagar inte så mycket vegetarisk mat, så jag brukar mest ha bönorna i diverse grytor.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

worst
5/13/07, 5:03 PM
#2

Jo, jag har provat en del lins och bönbiffar också, men jag är oftast för lat för att plocka fram köksmaskinen.
Det jag menar är, vad för smaker har jag missat att använda?
Hur får man thaismak på det hela?

Finns det något recept med mjölkprodukter?

Något annat spännande?

HannaAkutgruppen
5/14/07, 1:03 PM
#3

Jag brukar göra en gryta med qourn, kikärtor,kokosmjölk, chili, lite lime och vitlök. väldigt gott.

HannaAkutgruppen
5/14/07, 1:04 PM
#4

en god röra är kidneybönor, kesella, sambal olek och vitlök

CBA
5/14/07, 1:45 PM
#5

Jamie Oliver gjorde ju något med bönor i går kväll på tv kolla upp det vetja, det såg smarrigt ut Förvånad

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
[Asta]
5/14/07, 8:49 PM
#7

Det låter kanske konstigt, men jag brukar använda bönor till sådant som man kan använda köttfärs till.  Byter helt enkelt ut köttfärsen mot bönor istället. Eller brukar och brukar - vi äter ju köttfärs också, men då och då i alla fall Glad

HannaAkutgruppen
5/14/07, 9:45 PM
#8

risotto med bönor i är gott

worst
5/15/07, 8:55 PM
#9

Kesella + kindneybönor    Provat och godkänt!
Bra idéer det andra också

Men jag saknar ändå de där riktiga tio-poängarna.

Mjölkstuvade bönor med västerbottenost
Vinbräserade linser med svamp
Pintoböner i sherrysås
Cocacola-kokade kikärter
Adzukibönor med bernaisesås

Jag får övervinna mitt lata jag och prova mera själv. Glad

mlij
8/13/07, 7:28 PM
#10

Känner mig som en riktig wokförespråkare nu. Men wokat är jättegott tycker jag, och jag har alltid i diverse bönor. (skrev nyss en annan tråd om wok)

Chili con sojaprotein/flera bönor. (chili con carne fast utan carne - kött)

Kom nyss på en ny kul grej som jag visserligen inte testat innan, "fiskgratäng" fast med tofu istället för fisk och sedan har man grönsaker och bönor runtomkring i sojagrädde, pressad citron, dill och tomatpuré, man kan säkert panera tofun, och sen krydda den med något, har inte kommit fram till vad än dock.

Sallad är alltid gott tycker jag, och där kan man med låta fantasin flöda med diverse bönor och olika sorters sallad med mera.

Pasta med bönsås i t.ex tomatsås, eller det kanske är gott om man stuvar dem också, aldrig testat dock.

Upp till toppen
Annons: