Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 941 ggr
clivia
2007-05-30 23:17

Rabarber, rabarber

Jösses, nu gäller det att äta rabarber för fulla muggar. Vi har en rugge hos min sambos föräldrar som måste hållas efter (de kan av hälsoskäl inte äta det själva), flera påsar i frysen och dessutom såg jag att det kommer rabarber i ekolådan nästa vecka.

Tänkte vi kunde tipsa varandra om lite goda rabarberrecept - söta och salta! Här kommer ett sött från mig, hämtat ur den utmärkta boken "Jordgubbar och rabarber". Enkelt och mycket gott - våga testa stjärnanis alltså! Det passade superbra till rabarbern.

Ugnsbakad rabarberkompott
500 gram rabarber, skalad, delad på längden och skuren i 5 centimeter bitar
1.75 gram strösocker eller råsocker
2 stjärnanis

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg rabarbern i en ugnssäker form, rör ned sockret och stjärnanis, täck med folie och baka i mitten av ugnen tills rabarbern är mjuk, cirka 20-30 minuter. Gott både kallt och varmt, jag har haft kompotten i frukostfilen hela veckan.

Annons:
Anne
2007-05-31 10:14
#1

Morr. Jag har *ingen* rabarber. Den jag planterade förra året har inte tagit sig alls.

clivia
2007-05-31 11:20
#2

Nämen, stackare! Du kan få lite av mig nästa gång vi ses. Konstigt att inte rabarbern tar sig, det är ju värsta ogräset. Kanske nåt fel på jordmånen eller plantan? Egentligen skulle du kanske försöka klaga där du köpte den, det kan ju vara något galet!

Håll utkik hos grannarna också, när första tjusningen med rabarberpajer lagt sig brukar man börja skänka bort till höger och vänster. Vi tog faktiskt bort ena plantan hos svärisarna så vi inte skulle få så mycket, just eftersom det bara är Anders och jag som kan äta av den och hålla efter den.

Anne
2007-05-31 11:26
#3

Det är nog framför allt platserna, men lite surt är det. Vi får av svärisarna, men de bor ju i Motala. Jag får väl KÖPA rabarber i värsta fall, för gott är det Glad

Pehpsii
2007-05-31 23:19
#4

rabarberkräm med russin är det godaste som finns!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: