Annons:
Etikettmatprat
Läst 3768 ggr
CBA
3/30/07, 5:54 PM

Mat du är barnsligt förtjust i.

Jag är barnsligt förtjust i kokt fisk och äggsås med potatis till Glad

Det var min favoritmat när jag var liten och jag åt som en skogshuggare när det var fisk och äggsås på tallriken.

Potatisen ska antingen skäras till riktigt små bitar eller mosas och sen på med massor av sås *mums*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Anne
3/30/07, 5:56 PM
#1

Pasta med ostsås. Av alla de slag. Och allra bäst - kanske för att det inte blir ofta - är Kraft Macaroni & Cheese, i pappkartong. Skräpmat, at it's very best. Glad

HannaM
3/30/07, 6:05 PM
TacoBelle
3/30/07, 6:06 PM
#3

Pannkakor! Sjukt gott med sirap och vaniljglass.

AktieTrader
3/30/07, 6:10 PM
#4

Grillad entrecote, jag skulle kunna äta ett kilo.

Salmiak
3/30/07, 6:46 PM
#5

varma mackor Skrattande

[Asta]
3/30/07, 8:04 PM
#6

Kåldolmar. Kalla.

Annons:
Honestyisdead
3/31/07, 12:19 AM
#7

Korv stroganoff Glad Och hamburgare i alla dess slag Glad

Real
3/31/07, 12:31 AM
#8

åh ja är likadan CBA, älskar fisk med potatis och MASSA av äggsåsen på! Men nu får man inte äta fisk eftersom inte sambon gillar det Tungan ute

annars är det nog raggmunk med fläsk och det kan jag inte göra själv Obestämd

HannaM
3/31/07, 12:44 AM
#9

Mjölk också, men det är ju en dryck mera Tungan ute

mrsAngel
3/31/07, 1:17 AM
#10

pannkakor med grädde och sylt.

AnneN
3/31/07, 2:49 AM
#11

Farmors småplättar med grädde och sylt, Och palt med mycket fläsk, lingonsylt och smör

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Heda
3/31/07, 3:23 AM
#12

Jag bara älskar bernaisesås,maten ska helst flyta i såsen*lol*..för det är så gott gott,men så fett fettRäcka ut tungan

Nån go kött bit med bernaisesås och klyftpotatis*smaskens*

mandymoo
3/31/07, 10:56 AM
#13

När jag var liten var det spagetti o köttfärssås o även kokt fisk och äggsås.

Annons:
clivia
3/31/07, 11:20 AM
#14

korv stroganoff med ris och gröna ärtor, utan tvekan. Det är min absoluta absoluta favoriträtt, och har varit det sedan barndomen.
Annat som är extra gott: prinskorv, gravad lax, inlagd sill, mammas fläskkotletter. Och stuvad spenat.

isnornin
3/31/07, 11:50 AM
#15

Mammas köttsoppa ( med lammkött i) med mycket ris i. Smörgåstårta Glad mums och sushi.

MVH Isnornin

Bellona
3/31/07, 12:36 PM
#16

mycket kommer och går i vågor för mig men en favorit är plättar med hemmagjord hjortronsylt eller mosade bananer. mums.

Sara
3/31/07, 4:19 PM
#17

Stekt potatis..

Sara

E_hjo
3/31/07, 5:42 PM
#18

Pannkakor, fiskbullar, Toast och fläskfilé  Glad

bnoffan
4/1/07, 1:11 AM
#19

Mammas lasagne. Årliga födelsedagsmiddagen tills jag flyttade hemifrån! Flört

Pia
4/1/07, 10:08 AM
#20

Vad märkligt, det finns ingenting som jag kommer på!

Annons:
pjuck1
4/2/07, 1:17 PM
#21

fläskpannkaka, jag skulle nog kunna äta en hel plåt om jag fick chansen, helst vill jag ha jordgubbssylt och kall mjölk (tjockmjölk) till *mums*

Vanliga pannkakor har jag tröttnat på efter att ha varit fattig student.

Martin
4/2/07, 6:46 PM
#22

Smörgåstårta, om det nu går som mat.

Annars så är jag otroligt svag för kebab.

mvh Martin

Sara
4/2/07, 9:28 PM
#23

Marängschwich

Sara

Real
4/2/07, 9:31 PM
#24

#23 haha, är de mat? ja dåså, då är det min favvo med Tungan ute

Sara
4/2/07, 10:15 PM
#25

Fniss.. Kanske inte, men jag är barnsligt förtjust i det. Mums!

Sara

Stinann
4/3/07, 1:48 AM
#26

Lutfisken på annandagen med vitsås,kryddpeppar& brynt smör.Det är gott!

Pernilla
4/3/07, 12:12 PM
#27

Pannkakor med hemgjord sylt och grädde. Fånigt gott. Glad

Annons:
bnoffan
4/4/07, 8:16 PM
#28

Glömde ju min älskade färskpotatis! Lite dill och smör är allt man behöver… Skrattande

Real
4/5/07, 3:28 AM
#29

mums, färskpotatis med creme fraiche, gräslök och någon god sill  Glad

MaMaMade
4/5/07, 9:34 AM
#30

Åh, det finns ju så *mycket* gott, kan inte välja ut nått speciellt!

Kanske de rätter jag verkligen älskar men inte gör för att ingen kan göra dem som min mamma gjorde o hon finns inte i denna dimensionen längre, tyvärr.

Kamsen med rimmat sidfläsk, kåldolmar, stekt öring/harr direkt från älven, inlagd strömming.

Mymlan
4/5/07, 10:14 AM
#31

Palt är det bästa jag vet, helst den min mor gör. Pite palt är ju kornmjöl i men min mor anv vetemjöl och mald rå potatis. Med smält smör på tallriken.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MaMaMade
4/5/07, 11:04 AM
#32

Pitepalt går inte av för hackor, nej! Jag o syrran gör palt på potatis o kornmjöl…är det pitepalt det…har aldrig tänkt på det.

Blodpalt är också namnam. Den godaste jag någonsin har ätit var när jag o en kompis tillbringade en helg i deras stuga. Hennes mamma hade gjort blodpalt fylld m fårfeta o skickat med oss…*himelska tider*!!! Räcka ut tungan

Mymlan
4/5/07, 4:31 PM
#33

#32 Med kornmjöl är Pitepalt. Vi brukar kalla min mors palt för Kalixpalt (heter ej så, har inget namn vad jag vet än Palt). Min mor gjorde även då jag var liten Leverpalt.

Bästa potatisen att göra palt på är Bintje.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Illan
4/5/07, 9:55 PM
#34

Kokta majskolvar med smör och salt kan jag äta…jämt!

Annons:
Titti
4/5/07, 10:09 PM
#35

Skärgårdsbo som jag är så tycker man kanske att min favoriträtt borde vara kokt/stekt fisk och potatis. Men det är det inte. Blir bara på 3e plats.

Jag har alltid varit, så länge jag minns, barnsligt förtjust i potatismos och stekt fläsk (lingonsylten är mycket viktig).

Plättar och (rårörd) jordgubbssylt på 2a plats.

Bellona
4/6/07, 11:29 AM
#36

jag kom precis på något annat. paltbröd (blodpalt) med fläsk och vitsås som nästan ska vara tjock som stuvning. mums.

bubbelbubbel
4/6/07, 3:10 PM
#37

real - det finns ett fusk till raggmunk, en mix, typ som våffelmix, fast raggmunkemix, mamma provade det, hon sa att det var jättegott, precis som "riktiga" raggmunkar. testa ? :)

Christina
4/7/07, 6:50 PM
#38

Frasvåfflor - riktigt frasiga direkt ur våffeljärnet - med vispgrädde och jordbgubbssylt. Mums!

Och bananshake - köra glass och mjölk och banan i mixern.

Real
4/8/07, 12:28 AM
#39

bubbelbubbel: kan det verkligen vara gott? jag menar, det ska ju vara potatisbitar i som man känner av.. enligt mig iallafall Tungan ute men man kan ju alltid pröva, hittar man det överallt då eller? Glad

Sandra76
4/8/07, 6:32 PM
#40

Plättar med mosad banan

Och vid extra festligheter chokladplättar med mosad banan

*fniss* blåbärssylt går bra det med

Honestyisdead
4/9/07, 7:16 PM
#41

Något jag tycker är gott är färdigskalade frysta räkor. Älskar när de smälter i munnen Tungan ute

Annons:
CBA
4/10/07, 12:53 AM
#42

*huga* vad kallt *burrr*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tita
4/10/07, 10:32 AM
#43

Stekt fisk dränkt i citron mums, en lagom stekt Entrecote går inte heller av för hackor.

Sen är jag sjukt förtjust i stekt salt sill i löksås, gud vad hungrig jag blev.

AlbaStiffler
4/13/07, 12:33 PM
#44

Håller med #32

Palt är det bästa som finns mums *dreggel*

aliciia
9/26/07, 7:51 PM
#45

Kokta eller grillade  majskolvar med smör och salt, eller Potatis kall Skrattande eller Blåbärsglass om det räknas Skrattande

aliciia
9/26/07, 7:52 PM
#46

Grillad Hallumi Skrattande

Illan
9/26/07, 9:00 PM
#47

Kronärtskocka, kokt med lite citron i vattnet. Äts med smör och salt. To die for.

Spaghetti med Findus färdiga köttfärssås på burk är också läskigt gott av nån anledning. Undrar vad de lagt i den där såsen? Barnen är lika beroende som jag och ratar konsekvent de mest omsorgsfullt komponerade egna köttfärssåserna.

Abbas fiskbullar i hummersås får jag aldrig äta numera. Men gott är det. Man ska mosa in såsen i potatisen. Riktigt kladdigt.

Popcorn kan jag gå igång på också.

Ulf-S
9/26/07, 9:58 PM
#48

Mustiga, matiga soppor med riktig buljong som bas, inte trista buljongtärningar eller färdiga fonder med aromämnen och smakförstärkare. Finns inte mycket som kan slå det, speciellt nu under hösten/vintern.

Annars funkar alltid en riktigt blodig biff med en krämig, gräddig sås för mig.

Annons:
AndreasS
9/26/07, 11:39 PM
#49

All mammas mat finns inget bättre, inte ens min egenhändigt lagade mat smakar som mammas


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Linn
9/27/07, 6:02 PM
#50

kalops med potatismos och sjömansbiff! det är underbart! sedan är det fruktansvärt gott med kokt torsk och äggsås också! Glad som CBA sa!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

paronskrutten
9/27/07, 9:04 PM
#51

Plättar^^

Helena

karins
9/27/07, 11:15 PM
#52

Nypotatis och matjesill med gräddfil och gräslök. Med andra ord midsommarmat.

Anterrabae
3/24/12, 7:41 PM
#53

Hihi en till!

Kåldolmar, kokt torsk med äggsås, pitepalt, fårahedenspaj, rårakor/raggmunk och fläsk

och mycket mycket mer…

Nu som vegan hittar man ju nya favoriter, men dessa väcker barndomsminnen

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
3/24/12, 8:11 PM
#54

Chinasoppa ett påhitt jag kom på när jag var 11 och hela familjen är galet besatt av den ^^

SaraC
3/24/12, 8:39 PM
#55

Köttbullar! Självklart hemlagade, helst av mamma eller mig/sambon. Vill ha dem små, ordentligt stekta och kryddiga, inte sådär "slafsiga" och gräddiga som många gör.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
storost
3/24/12, 9:17 PM
#56

lins/kamutvetegryta med grönsaker, kryddad med curry, chili, peppar och kokosmjölk till.

Och hemmagjorda gnocchi di patate med tomatsås.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

ettlitetalias
3/25/12, 11:27 AM
#57

fisk i äggsås här med! Och makaroner med falukorv och ketchup. Fiskbullar i hummersås. Hasselbackspotatis. Stekt spätta med stekt potatis och sås och citron.

Namiko
3/25/12, 4:54 PM
#58

Har funderat på det här ett tag nu. Har svårt att komma på någon specifik rätt som jag verkligen är galet förstjust i och blir sådär till mig av men jag kommer verkligen inte på någon. Det närmaste jag kan komma är nog frukt och grönsaker. Kanske lingonsylt också (med tillhörande raggmunkar eller kroppkakor).

Våfflor hörde hit förut, innan jag började göra dom själv Tungan ute Arbetet för att göra dom tar ut glädjen i att äta dom. Men om någon annan gör våfflorna och jag får grädde och bär till så skulle jag nog studsa runt av lycka Tungan ute

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sophey
3/26/12, 8:09 AM
#59

Lingonsylt ar jag barnsligt fortjust i (och om chansen fas ater jag det till allt) men en matratt som jag ar barnsligt fortjust i, det var en riktig Kluring, vitloksbrod och kinamat ar jag barnsligt fortjust i och graddig pasta.

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: