Annons:
Etikettbilder
Läst 1361 ggr
Pia
2007-06-11 20:12

Livet är gott!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag åt jag enkel men attans god lunch på ett trädäck med utsikt över Stockholms vatten - och livet kändes så gott!

Visst är det underbart med de där perfekta stunderna i tillvaron, när alla detaljer samspelar, och som inte alldeles sällan har sällskap av mat?

Har ni haft några sådana mat-tillfällen nyligen? Eller speciella minnen av? Några bildbevis?

Annons:
Martin
2007-06-15 03:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har två bilder att bidra med.

Det första är inte speciellt kulinariskt, men omständigheterna gör tillfället. Fjällvandring, kungsleden - någonstans på turen Abisko-Kebnekaise-Nikkaloukta är bilden tagen. Minns faktiskt inte. Det är jag på bilden, någon i familjen har tagit den. Året är 1999, möjligen -97 (lite osäker, scannat foto).

Vad vi äter minns jag inte heller, troligen nudlar och kycklingsoppa, för det var kanon på den tiden. Numera finns goda och näringsrika (och svindyra) färdigmiddagar som bara blandas med vatten eller inte med något alls. Sist jag vandrade (bilden är inte från det tillfället, det minns jag absolut) hade vi deg med oss som vi stekte på morgonen till bröd, samt vitlök som vi skivade ner i nästan samtlig mat. Det enkla blir vid rätt tillfällen det goda.

Med nylagad mat, sitter man sedan på sin ryggsäck, utanför tältet och lyssnar på myggens surr, tittar ut över fjällen och njuter av livet. Återhämtning för själ och kropp.

Carpe Diem.

mvh Martin

Martin
2007-06-15 03:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett år sedan. Midsommarafton, skall jobba på kvällen. Jag och syrran (som också skulle jobba) har fixat litet midsommarbord innan jobb. Se även nästa bild.

mvh Martin

Martin
2007-06-15 03:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Midsommarbordet bestod av två sorters lax, prinskorv, köttbullar, nypotatis såklart, ägg, tomat- och mozarellasallad, sallad, örtsås (syrran gjort) till laxen, grovt bröd samt inlagd marinerd vitlök.

Loka att dricka :o)

mvh Martin

Martin
2007-06-15 03:25
#4

För övrigt, på tal om din bild som är väldigt sommrig och tilltalande, så har vi liknande miljö i Västra Hamnen i Malmö, och det är en favorittillflyktsort… Fika, kaffe latte, en kall öl, en baguette, en middag… något medhavt, alternativten är många….

mvh Martin

Pia
2007-06-15 11:16
#5

Vad mysigt, jag förstår att det var en häftig (mat)upplevelse där uppe på fjället!

Om du med västra hamnen i Malmö menar området där BO01 var - inte så haj på namnen i Malmö - så var det faktiskt precis det jag tänkte på när jag såg platsen vi satt på:)

Är det inte helt omöjligt att det är samma arkitekt inblandad kan jag tänka mig.

Martin
2007-06-15 19:29
#6

Japp, Bo01 hette det ursprungligen (och gör väl delvis fortfarande), men området expanderas kraftigt och det som inte fanns med när Bo01 byggdes så att säga utgör tillsammans med Bo01 västra hamnen.

Fördelen med att vandra i fjällen är också att man kan passa på att hjälpa till att bevara vårt "kulturarv", samerna. Går man förbi samebyarna passar jag ofta på att proviantera lite där, rökt fisk och ren. Härligt gott att lägga i en renklämma på kvällen, medan man sitter och tittar på solnedgången (ja, nu går ju solen nästan inte ner på sommarhalvåret, men mysigt är det).

mvh Martin

Annons:
[Asta]
2007-06-15 21:11
#7

Jag har något liknande som marnyman fast från Alperna. Vi har varit där ett par somrar i rad och vandrat och det blir förmodligen så i år också. När vi vandrar har vi med oss tyskt bröd och ost och det är så himla gott varenda gång!! Dels ÄR det ju gott, men dessutom så blir det väl ännu godare bara för man får jobba för födan.

Sara40
2007-06-15 21:33
#8

Asta - Vilken häftig bild!

Sara
2007-06-16 01:36
#9

# 7 Ja det skulle kunna vara reklam för ost. Tufft!

Sara

[Asta]
2007-06-16 11:55
#10

Tack! - ville ha en bild som visade utsikten när man sitter där och njuter. Och då ingår liksom mackan.:)

Martin
2007-06-21 01:38
#11

Riktigt häftigt foto Asta, bra fångat av stunden!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: