Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2297 ggr
LinneaK
5/28/07, 6:14 PM

Halvbakat bröd?

Hej, alla matmänniskor. Vi gifter oss i sommar och har tänkt laga mat och baka tårtor till 50 personer själva. Jag kommer säkert att ha mängder av frågor, men den första handlar om bröd.

 Vi har tänkt baka foccaccia + rosenbröd eller ngt liknande. Foccaccia är ju godast nybakat, men det blir svårt att hnna med. Jag läste någonstans att man kan baka det nästan färdigt, frysa in och sen grädda det sista samma dag som det ska ätas. Någon som vet mer detaljerat hur det ska göras? Hur mycket av gräddningstiden ska man "spara"? Ska det frysta brödet tinas upp innan man gräddar det sista? Jag har aldrig "halvbakat" ett bröd förut.

Annons:
Anne
5/29/07, 10:24 AM
#1

Jag har inte heller testat, men det låter ju som att det kan funka… jag skulle absolut testa innan, i god tid :) Och ja, det ska nog tina helt innan du gräddar det sista. Dock tycker jag att foccaccia kan bakas helt klart, och tinas, och möjligen värmas 2-3 minuter i ugnen. Beror lite på vad man har för topping, men om man har hyfsat enkla så blir det bra.

LinneaK
5/29/07, 10:42 PM
#2

Jag tycker inte det blir lika gott att tina foccaccian som när den är färskbakad, så jag får väl experimentera lite :)

Någon idé om hur man bör fördela gräddningen före och efter frysen?

[Asta]
5/30/07, 12:50 AM
#3

Foccaccia är jag lite tveksam till, men rosenbröd tror jag att du kan frysa direkt efter jäsning och sedan baka dem när du tar ut dem ur frysen. Jäs dem på en plåt och ställ sedan in plåten i frysen och när de är frysta lägg dem i påsar.

Jag tror inte det behövs någon "halvbakning" eller så, de skall ju ändå inte vara så jättemånga minuter i ugnen.

Här finns ett recept på något liknande i alla fall.

LinneaK
6/1/07, 7:41 PM
#4

Tack Asta! Jag ska börja experimentera lite nästa vecka.

Upp till toppen
Annons: