Annons:
Etikettmatprat
Läst 1318 ggr
jn84
2007-06-20 02:55

Alltid hemma?

Jag tycker det är grymt roligt med mat. Både att laga och att äta.

Men jag är verkligen helt värdelös på matlagning! Det blir oftast väldigt vanliga rätt när jag lagar och jag är verkligen urkass på att krydda!

Så jag undrar vad ni alltid har hemma och använder i stor del av matlagningen? Gärna kryddförslag, men allt är välkommet! =)

Annons:
Mervi
2007-06-20 09:25
#1

Jag brukar använda örtkryddor, och undviker andra färdiga kryddblandningar som innehåller E621 ( glutamat, smakförstärkare). Man kan ha rena kryddor och blanda själv.

 Jag använder smör och grädde i maten, dessa höjer smaken.

Det finns många trevliga recept på Tasteline.

Honestyisdead
2007-06-20 17:36
#2

Cayennepeppar använder jag alltid :) Och vitlök och chilifrukt. Passar till de flesta grytor och kötträtter.

Pernilla
2007-06-20 18:46
#3

Oooh, mitt bästa tips är att ha en egen liten chilibuske i köksfönstret! Man har alltid färsk chili i närheten och plantan betalar sig flera gånger om.

jn84
2007-06-20 19:50
#4

Hur använder ni chilin? Har aldrig använt själv. Mer än chilipeppar på burk Oskyldig

bubbelbubbel
2007-06-20 21:45
#5

jag är galen i allroundkrydda…och vitlök :D

Pernilla
2007-06-21 01:51
#6

Finhackad i köttfärssåser eller chili con carne, i asiatiska rätter, wokar, i härliga fruktiga salsor till sommarens grillade kött… Mmm.

Annons:
Aelsklinn
2007-06-27 03:01
#7

Spiskummin är väldigt gott i det mesta. det är den som ger den typiska karaktären till tacokrydda. Men ensam är den mycket godare och ett givet komplement till kiärtor (hummus eller falafel).

Proosen
2007-06-27 12:18
#8

Krossad tomat finns alltid hemma då vi bara älskar ratatouille bl.a.

Fast när det är soppa/pannkaksdags så brukar jag göra en ytterst god, enkel och snabb tomatsoppa.

Lite olivolja i botten på kastrullen, ett par vitlöksklyftor grovt skurna som får bryna ljusbruna i oljan. Sen i med krosstomaten, lika mycket vatten som tomat och krydda med salt (eller buljongtärning), peppar och någon god ört t.ex. oregano eller basilika ev. lite socker för att lyfta smaken en våning till.

Vill du ha en slät soppa kör med stavmixern direkt i kastrullen annars är den god som den är med lite bitar i.

Lyxa till soppan med Stellini eller Risoni (stjärn- resp. risformad pasta eller spagetti bruten i småbitar) och lite strimlad skinka om du vill. Låta pasta koka färdig i soppan.

Knäckebröd med ost eller något annat gott bröd är alltid gott till.

Smaklig spis!

Niclas

Upp till toppen
Annons: