Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3889 ggr
MaMaMade
2007-07-09 15:19

Valios laktosfria produkter?

Hej!

Fick veta för ett tag sedan att våra misstankar om dotterns magge var helt rätt, hon är laktosintolerant. Vi ska ha fått en remiss till dietisk men kallelsen lyser m sin frånvaro än så länge (det har ju bara gått några månader än…)

Vi använder Valio´s helt laktosfria produkter då vi inte vet i vilken omfattning hon är överkänslig. Dessutom gillar hon inte Norrmejeriers låglaktosmjölk o jag förstår henne, den smakar för sött. Oatly drickyoghurt samt vanlijsås går ner men inte solhavre od.

Nu undrar jag; vilken grädde anv jag till vad? Matlagningsgrädden ska man inte koka, bara hälla i på slutet o värma. Så där går kolasåskoket bort…ska jag använda deras vispgrädden istället? Hur gör ni? Vad använder ni till vilket?

Annons:
siddelina
2007-07-25 11:54
#1

Är själv laktosintolerant. Man får pröva sig fram i hur känslig man är. Lite laktos brukar man tåla,någon dl per dag. Det finns ju exempelvis yoghurtprodukter med ett HYLA-märke på. Det kan man använda. Det viktiga är att ta lite åt gången. Det finns ju också olika mycket laktos i olika produkter, på ICA tror jag de har någon folder med hur mycket laktos det är i olika produkter.

Du kan gå in på http://laktosintolerans.sida.nu/ och läsa mer.

Lycka till!

Illan
2007-07-26 11:19
#2

Om man är laktosintolerant (vilket typ 90% av jordens befolkning är då det är det mest naturliga tillståndet och inte en sjukdom) så kan det vara dumt att ta bort all laktos ur kosten om man vill kunna fortsätta äta små mängder mjölk. Då tänker kroppen att "jahapp, så gött, då kan jag lägga ner enzymproduktionen helt" och så blir man jättekänslig istället. Därför ska man äta lite laktos, hur mkt beror på hur känslig man är, för att hålla det igång - annars får man väldigt ont i magen av minsta lilla. Och det kan vara jobbigt när man är bortbjuden eller i sammanhang där man itne kan påverka laktosinnehållet. Vi nordbor är ju notoriska mjölkätare, så här är det ju mjölk i snart varje maträtt. Men man kan ju ifrågasätta hur klokt det är egentligen att äta kalvarnas di…

Det är alltså ingen sjukdom, och det enda som händer är att man blir fisig och får ont i magen. Om man får i sig mer mjölk än man tål, så är det bara att vänta tills det onda går över. Nemas problemas.

Om man är bortbjuden och väntar tex gräddsåser och glass så kan man äta Lactrasetabletter som finns receptfritt på apoteket. Det är alltså det enzym som spjälkar laktosen i pulverform.

Siddelina - tack för länken! Här är ett par till:

Karolinska

Gastrolab

FASS

Arla

HannaAkutgruppen
2007-07-27 06:33
#3

alpro soyas matlagningsgrädde är jättegod

Anne-Lie
2007-07-27 10:59
#4

GB har numera låglaktos vaniljglass!

siddelina
2007-07-28 16:50
#5

Varsågod Illian.

Ja, jag har sett att det kommit många nya laktosfria produkter i affärerna. Bland annat créme cheese. Jag äter allt och äter jag för mycket av något så får jag skylla mig själv om jag får ont i magen. Som sagt lite laktos brukar man tåla. Laktosintolerans kan ju också bero på att man är glutenintolerant, så därför ska man ha kollat upp det hos läkaren.

MaMaMade
2007-07-30 20:10
#6

Tack o lov är dotra inte glutenintolerant. Det har blivit riktigt bra m laktosfria produkter här uppe hos oss nu, jämfört m för några år sedan. Affärerna har fått upp sina ögon för hur många som är intoleranta.

Det är lite svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig när det gäller småbarn. Vi kör med fri mjölk, yoghurt, grädde, cr fraiche o glass. (Ni vet väl vilka mängder glass ungar kan sätta i sig! ;)

Hårdost äter de o det går bra. Vi fuskar också om det är tillagade såser…tar inte så mkt.

Tror du att man kan använda creme cheesen istället för vanlig PH-ost i cheesecake? De älskar nämligen det…o vad tar jag istället för Kesella…finns den laktosfri?

Annons:
siddelina
2007-07-30 23:10
#7

Jo, det förstås. Barn är barn, de har inga gränser ibland. Då får man väl kanske försöka att förklara att de får ont i magen om det blir för mycket.

Ja, du kan säkert använda creme cheesen till cheesecake.

Blanda hälften laktosfri matlagningsyoghurt och hälften laktosfri creme fraiche istället för kesella, det kanske funkar. Är hon mycket känslig, så kanske du får hitta på något annat. Leta på receptsidor efter inspiration. Gå in på www.valio.se och läs mer.

Det är svårt i början, men man får pröva sig fram. Experimentera helt enkelt, det är det som är det svåra med att vara intolerant, men man vet ju inte förrän man har prövat eller hur?!

Lycka till!

Kyona
2009-06-13 01:01
#8

Jag tycker Valos produkter är väldigt bra med långa datum på tex Creme frech. Killen min som inte har nån mat allergi äter samma sak som jag och han märker aldrig nån skillnad på smak och konsistens. Så tummen upp för Valio Skrattande

Loucar
2009-06-13 01:09
#9

Jag som då är laktosintollerant börjar ju kraftigt undra om Illan själv provat på hur underbart det är o vara "lite fisig". För mig innebär det att jag fiser så att det luktar så illa att jag inte kan vara i samma rum som mig själv o får väldigt ont i magen.

Som tur är finns jättebra produkter speciellt Valios som har både ett bra o brett sortiment.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Kyona
2009-06-13 01:12
#10

haha ja man kan säga att Valio är bra för ozon lagret xD

Anne
2009-06-13 12:21
#11

Testade Valios laktosfria gammeldags vaniljsås igår - jättegod!!

werner
2009-06-14 02:45
#12

Jag använder laktosfri mjölk JÄMT och laktosfri grädde när det ska vispas, när det gäller till matlagning tar jag vanlig eftersom jag kokar och det mesta av laktosen försvinner vid kokning men som sagt den lilla laktosen som blir kvar efter kok/förvällning tål jag (till viss del får ont men det är så man kan leva med det utan att det är jobbigt) så jag håller med ovanstående, Illan kanske talar för sig själv men jag kan knappt stå upp.. det är som en otroligt extrem mensvärk som slutar i att jag får sitta med kraftig diarré under hela natten så "nemas problemas" är för mig en underdrift när jag inte kan utföra vardagliga saker när det sker..

Upp till toppen
Annons: