Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2830 ggr
isnornin
5/22/07, 11:53 AM

Tonfisk recept?

Har ni tips och idéer, hur man ska/kan grilla tonfisk som har varit fryst?

MVH Isnornin

Annons:
paronskrutten
5/22/07, 12:09 PM
#1

Näe..Det är väl som om man skulle grilla lax..gott med lite rött inuti :)

Annars är tonfiskbiffar nåt som jag gillar, mums :)

Helena

precis
5/22/07, 12:24 PM
#2

det var nån varning nyligen för just att grilla tonfisk (som inte var färsk). att man måste vara mycket noga med att få hela ordentligt varm inuti hela, för att få bort nån sorts bakterie (över 63-65 grader är det väl som behövs?)

isnornin
5/22/07, 12:24 PM
#3

kul, spännande, det ska bli roligt att testa!!

MVH Isnornin

isnornin
5/22/07, 12:29 PM
#4

#2 oj då… det var mindre roligt!

MVH Isnornin

Anne
5/22/07, 12:36 PM
#5

Fast just tonfisk kan man glatt äta rå, om den bara är av hög kvalitet. Det är en av de vanligaste sushifiskarna. Knepigt det där med olika råd och varningar..

marwes
5/22/07, 12:52 PM
#6

Men bakterierna borde ha dött under infrysningen, så det borde vara bättre att äta den rå efter infrysning än om den vore helt "nyrå". Precis som med lax.

Annons:
Honestyisdead
5/22/07, 8:53 PM
#7

Marwes: fryst mat blir inte av med allt dåligt en fisk kan innehålla. Så bara för att man fryst den betyder det inte att du blir av med det dåliga. Minns inte vad de heter just nu. Man får bara se till att man verkligen hittar fin frisk fisk.

Aelsklinn
5/22/07, 10:51 PM
#8

#6 OBS! Bakterier dör EJ under infrysning! Det är enbart kokning som får bort dem. Vi frysning stannar enbart bakterieförökningen av, men bakterierna är ändå kvar - lika många som innan man frös varan. (Jag håller precis på att läsa mikrobiologi på min dietistutbildning)

marwes
5/23/07, 10:58 AM
#9

#8 Sant, det som där när man fryser in fisken är inte bakterierna utan parasiter. Det är därför man fryser laxen innan man gör typ sushi, var lite förvirrad när jag skrev bakterier

isnornin
5/23/07, 11:16 AM
#10

jag känner mig inte sugen längreLedsen

MVH Isnornin

Anne
5/23/07, 11:41 AM
#11

isnornin - äsch då! Men oroa dig inte för bakterier - tonfisk är som sagt en av de säkrare fiskarna. Jag skulle marinera den i lite lime och svartpeppar, grilla hastigt och servera med någon god potatissallad.

isnornin
5/23/07, 11:50 AM
#12

Tack Anne, då kör jag på det!! Lime o svartpeppar, inte så dumt;)

MVH Isnornin

marwes
5/23/07, 3:04 PM
#13

Jag var tvungen att läsa lite i min mikrobiologibok och det verkar faktiskt som om en del bakterier reduceras vid frysning.

Annons:
marwes
5/23/07, 3:05 PM
#14

Just det, isnorin, jag håller med Anne, det är inget att oroa sig för i onödan. Om man alltid tänkte så skulle man aldrig kunna äta något alls…

isnornin
5/23/07, 3:52 PM
#15

#14 Skrattande

MVH Isnornin

precis
5/23/07, 8:47 PM
#16

#11 grilla inte bara hastigt, om den varit fryst, grilla ordentligt! och jag skulle nog lägga tonfisken i en panna och ställa in i ugnen 10-15 minuter också, för att sprida värmen jämnt.

Anne
5/23/07, 10:44 PM
#17

Precis - jag håller inte med. Tonfisk blir direkt äckligt om det är genomstekt, tycker jag. Gör sig absolut bäst mycket lätt stekt - helst bara halstrad.. men visst, är man rädd för bakterier kanske man ska undvika det.

Bellona
5/23/07, 11:40 PM
#18

usch välgrillad tonfisk blir för torrt tycker jag, då kan man lika gärna äta välavrunnen burktonfisk. Det smakar ungefär likadant. Lättstekt tonfisk med bara lite olivolja duttat på och så salt och peppar och sedan klämmer man över lite citron över det när det är klart. Enkelt och jättegott :)

Illan
5/25/07, 2:02 PM
#19

Lägg fisken i marinad med soja och mycket vitlök. Grilla hårt men kort så att fisken precis blir genomstekt. Överstekt tonfisk känns som  dasspapper i munnen ;)

Pia
5/28/07, 1:17 AM
#20

Nope jag äter bara den ordentligt grillad, absolut inte bara halstrad *isch* - jag tycker den blir smakrik inte torr, jag är inte mycket för rå mat helt enkelt…:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: