Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2528 ggr
jn84
2007-07-13 00:13

Hell's kitchen

Tittade på första avsnittet nu i veckan av en slump och nu är vi fast, både jag och sambon. =)

Nån annan som tittar? Är väl egentligen mest förnedrings.tv och Gordon Ramsey (stavning) som skriker glåpord, svordomar och förnedringar hela tiden. Men ganska underhållande ändå.

Fast jag kan banne mig inte förstå hur nån av de där hösäckarna ska kunna driva en egen lyxrestaurang? Allihop verkar ju vara en riktiga klantar. Men det är klart, stressen och allt skrik lär ju göra dem helt tomma i bollen.

Jag menar, vilken normal människa säger "Yes, chef" när någon skriker "Fuck off" rätt i ansiktet på en…?

Annons:
Pudding
2007-07-13 00:18
#1

Jag såg en mycket kort stund av det ikväll. Det verkar vara en repris från jul/nyår.

jn84
2007-07-13 00:26
#2

Mycket troligt. Det är ju sommar. Men har aldrig sett det förut..

(Och hittade ingen gammal tråd om det) =)

Pudding
2007-07-13 00:31
#3

Men jag kommer ihåg att jag "reagerade" på att de sa "Yes, chef" när han sa/skrek "Fuck off"…. Jag hade ju inte tolererat det. Såporans värld är som den är…

Men tror att Gordon Ramsey var med i någon anna "kockserie" för inte så länge sedan. Tror det gick ut på att han skulle "rädda" resturanger som gick dåligt eller något sådant.

Illan
2007-07-13 10:56
#4

Jag älskar Gordon Ramsey som den elake kocken, men jag har hittills inte sett ett enda avsnitt av Hell's kitchen. Den har så rackarns dum sändningstid och jag glömmer spela in…

Olle_S
2007-07-13 11:35
#5

Vore spännande att se ett program med Marco Pierre White, kocken som fått Gordon Ramsey att gråta, och som får Ramsey att framstå som lika trevligt käck som Mat-Tina. Elak elak elak är han, och mycket mycket bra.

chinerunner
2007-07-13 11:53
#6

#5 Ja då har du tur Olle, för det är Marco Pierre White som är programledarkock för HK III. 

Annons:
Mandysan
2007-07-13 16:20
#7

Jag tittar på hells Kitchen reprisen. jag såg den i vintras så jag vet redan vem som kommer att vinnaOskyldig Men det är verkligen skitkul att se på =)

Pudding
2007-07-13 17:59
#8

Ja, jag vet också vem som kommer att vinna.Hemlis

Får nog säga att jag gillar Gordon Ramsey på något sätt. Kanske inte att han svär och så men…

Olle_S
2007-07-13 18:36
#9

#6 Jösses, jag trodde inte han var tillåten i rutan. Jag menar… Gordon är ju mycket skäll, men det känns ju att det är mycket för showen. Men White, han är ju en helt annan femma. Ett rejält stycke mordisk psykopat som råkar vara matlagningsgeni.

Honestyisdead
2007-07-13 18:52
#10

Jag gillar inte det programmet. Så himla överdrivet.

TacoBelle
2007-07-13 20:23
#11

Jag gillar också Gordon Ramsey i den elake kocken men i HK är han lite för mycket.

Tita
2007-07-13 21:49
#12

Jag kan inte förstå hur NÅGON kan göra ett  bra jobb med den psykopaten i hälarna.

Personligen blir jag bara förbannad när jag ser han, hade jag varit dom hade han fått en smäll på käften sen kunde han ta sin returang och stoppa upp någonstans där solen inte skiner !!!!!

Och OM det är bara för tv ,då kan man ju börja undra vad vi ska få se i framtiden om det fortsätter i den stilen …….

Nej fy fan förnedrings tv av högsta klass fattar inte hur någon kan gilla det ???

Mandysan
2007-07-14 00:45
#13

#12 Jag anser inte att det är förnedrings tv. Utan snarare en bild av vad som krävs för att lyckas inom restaurangbranschen. Jag menar, serverar du halv taskig mat som du själv inte är nöjd med vad säger då att gästerna kommer vara nöjda med det? Man måste läggas ner sin själ (inte bokstavligen ;)) i maten för att den ska bli bra.

Annons:
Honestyisdead
2007-07-14 01:00
#14

Men varför trycker gordon ner dem och behandlar dem som skit? Så är det inte i restaurangbranchen

jn84
2007-07-14 01:08
#15

För att det är underhållning och de som är med i programmet är nog mycket medvetna om hur det kommer att te sig. Annars skulle de inte stå och säga "Yes, chef" när Gordon skriker åt dem att de är misslyckade åsnor eller fetknoppar..

Honestyisdead
2007-07-14 01:20
#16

Jag ser det inte som underhållning. Tycker det är mer underhållande med program som typ Jamies Chef eller vad det heter. Där man är trevlig.

Tita
2007-07-14 20:11
#17

# 13 Tro fasiken att dom misslyckas när han är hack i häl på dom hela tiden och gapar och skriker …. vem skulle kunna laga bra mat under dom omständigheterna ????

Inte fan står chefskockarna så där ute på resturangerna, i så fall skulle det inte finnas någon resturang att gå till kan jag tala om för alla skulle vara långtidsjukskrivna för utbrändhet och depprision.

Nej tacka vet jag Jamie Oliver han är ödmjuk men endå bestämd.

Olle_S
2007-07-15 15:53
#18

#17 Riktigt så skrikig som Ramsay är kanske inte så många köksmästare, men på många håll i restaurangbranschen finns en allmän hård stämning som mer har blivit restaurangkulturens jargong. Köksmästaren och författaren Anthony Bourdain skriver ju om att han är tillfreds när alla svär och gormar åt varandra. Det är när någon sägar "Ursäkta, men skulle du kunna vara så snäll och komma hit ett ögonblick om det går bra" som man vet att man gjort något riktigt riktigt illa.

Tita
2007-07-15 22:26
#19

Jo hård jargong , men att kalla något fetknopp, idiot, åsa mm det tror jag inte man gör normalt.

Jag skulle aldrig vilja ha ett jobb där jag blev förnedrad, förminskad, hunsad och trampad på dagarna i ända då skulle i alla fall inte jag klara av att göra ett bra jobb.

Honestyisdead
2007-07-16 16:27
#20

Jag har jobbat i kök, och det är definitibt inte som med gordon.
Visst, kökchefen är bestämt men inga skällsord förekommer. Patetiskt program.

Och i det andra programmet han har säger han f*cking i var mening ungefär. Moget?

Annons:
chinerunner
2007-07-18 14:21
#21

#9

Här är en 48 minuters intervju med  Marco Pierre White

eventkocken
2007-08-20 01:35
#22

I mina kök som jag basat i råder ett harmoniskt lugn med hög team-känsla. Så jag är ingen Marco eller Gordon på det sättet, men jag är väldigt bestämd när det gäller kvalitét och mån om restaurangens trovärdighet i det jag lagar och serverar.

Men det går inte att jämföra svenska kök för de har inte den hierarkin (det finns visserligen en del..) som råder i tex amerikanska och kontinentala kök. Inte den strukturen alls. Och framför allt inte så mycket folk per vakt och så många olika stationer som det oftast är på de här ställena.

Man får inte glömma att kockrocken är en uniform, att det de gör på dessa giganter inom restaurangbranschen är att likna vid en komplicerad militärisk operation. Det skriks ut ständiga och nya order, svaras, härjas, konstant tidspress, kok- och stektider ska klockas, temperaturer kollas, det ska hållas rent på stationerna och hela tiden massor med moment och kockar involverade som ska få allt att klaffa för att alla rätter ska stå i luckan samtidigt. Under hela servicen. Visst är det samma arbetsmoment i vanliga svenska kök, men oftast är kocken allround, gör allt från förrätter till desserter. Det råder oftast en helt annan press, en helt annan struktur.

På den nivån de gamla rävarna Marco Pierre White, Gordon Ramsay Alain Ducasse…och för den delen Anthony Bourdain mm mm mm lagar mat finns ingen plats för lipsillar. Så är det.

Visst kan jag tycka (det är därför jag valt den harmoniska Glad vägen att arbeta) att det är en onödig ingrediens, men samtidigt förstår jag att vissa av stjärnkockarna inte varit stjärnor om de hade arbetat på något annat sätt.

Men jag vill hävda att det visst går att laga fantastisk god mat "den mjuka vägen"…jag vet att det är så.

Mandysan
2007-08-20 11:31
#23

Nu har jag redan sett hela HK3…Oskyldig Den bästa säsongen någonsin….

preusvarg
2007-08-20 13:25
#24

håller med #22

man vinner inget på att vara elak.

Ixatrixa
2007-08-20 22:30
#25

Kan väl på sätt o vis förstå att det blir en del hårda ord under pressen som kan vara i ett kök men de flesta jag jobbat med har hanterat stressen bra. Det brukar ju också vara glömt ganska fort.

Har ju en del hårda historier om en del hårda chefskockar…bland annat när jag gick in bakvägen för att jag hade glömt beställa en förätt så jag inte skulle bli halshuggen;)

Men de flesta jag jobbat med har varit snälla.

Det jag kanske tyckt har varit lite svårt är att få komma fram som kvinna i köket utan att bli placerad i kallköket;) Men det har säkert blivit bättre hoppas jag.

eventkocken
2007-08-23 17:03
#26

#25 Jag har jobbat med några riktigt vassa kvinnliga kockar genom åren, men det är nog som du säger att de flesta kvinnor har svårt att komma in. I första hand är det alltid handlag och kemi som avgör vem som får ett jobb. Utöver det har jag själv eftersträvat att få in tjejer i köket av två ytterligare skäl: skapa en lugnare stämning och för att de flesta tjejerna är notoriska när det gäller ordning =)

AndreasS
2007-09-23 23:48
#27

Jag personligen tror inte Gordon är så där elak som han är i HK irl. Fast skenet kan ju bedra.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
Ulf-S
2007-09-24 00:09
#28

Ja, jag tycker det verkar som att han kan vara rätt tuff och krävande, men de klipper säkert ihop det värsta för att det ska bli underhållande TV… Och skippar när han visar sig från sin rara sida.

Jag gillar programmen!

AndreasS
2007-09-24 00:14
#29

#28 Gillar oxå programmet.

Men för mig som vet hur det verkligen funkar i ett kök så blir man bara så frustrerad av att se hur man behandlar dom tävlande fast kan hålla med om att det har ett värde i sig för programmet.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

chinerunner
2007-09-24 00:20
#30

Jag har sett tre sesonger av hans program "F-word" och där lyser hans mänsklighet igenom. Han tar in resecenter kockar och matproducenter i inslag mellan tävlingsmomenten. Dessa består btw av att ett team skall laga 3 rätters åt 50 gäster och bara de som är nöjda betalar.

Rätt bra underhållningvärde för den som gillar kök.

Gordon lagar tävlingens rätter i sitt hemkök för oss tittare så att vi skall se vad det egentligen handlar om.

Slutligen.. Jo, han kan laga mat Glad

chinerunner
2007-09-24 03:01
Upp till toppen
Annons: